Keyakoo Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 Jau, da var gleden over, ser ut til at jeg må bytte dynamo. Ble stående uten strøm et par ganger, fikk starthjelp og målte spenningen. Lå på under 12 ved høyt turtall, så batteriet får visst ikke strøm. Regner med det er dynamo, kan det være noe annet? Hvordan kan jeg feilsøke dette? Og er det noen som kan forklare hvordan jeg bytter dynamoen, lage en liten guide til meg? Vil gjerne prøve selv, er kjekt å kunne det. Det er en liten Fiat Uno 86-mod. Hvor får jeg tak i billig dynamo? Har ikke ringt rundt enda, det må jeg få gjort i morgen... Og hva ligger denne på i pris? Jeg spør kanskje mye, men er rimelig fersk i bilens verden, og vil lære masse ^^ Takk for hjelp på forhånd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 Du kan måle ut av dynamoen hvor mye strøm den produserer. Bare å plugge rød ledning på hver ledning, og svart på jord, og mål hvor mange volt det kommer fra hver ledning. Er ikke noe spesielt du trenger å gjøre for å bytte dynamoen. Du tar vekk det som du må for å komme til. Du slakker på reima som hører dynamoen til. Hvis det ikke er sånne stramme-bolter kan du bare løsne på festene til dynamoen og presse den veien for at reima skal bli slakk, så du kan ta den av. Etterpå skrur du av festene helt slik at du kan ta av dynamoen, og så monterer du en ny dynamo i samme motsatt rekkefølge av sånn du tok den av. Er viktig at reima er stramm så du slipper hyling, og at den i værstefall hopper av. Når du skal til og stramme reima er det greit å være to der en presser dynamo mens den andre strammer til boltene slik at dynamoen blir i stillingen. Et spett funker ofte greit til å presse den med. Når reima har en liten slark (sånn 2-3 cm elns) er den fin. Den skal ikke være veldig slakk, og ikke veldig stram. Når du måler slarken måler du den selvfølgelig midt på. :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 Kan også være noe så enkelt som børstene dine.. At de er gåen altså.. Da lader ikke dynamoen.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keyakoo Skrevet November 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 Kan også være noe så enkelt som børstene dine.. At de er gåen altså.. Da lader ikke dynamoen.. :) Det er en sånn sak som sitter inni dynamoen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 Stemmer det.. Ser omtrent slik ut: Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keyakoo Skrevet November 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 Takk for hjelpa, får plukke ut dritten i morgen og kikke nærmere på den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingeniøren Skrevet November 21, 2008 Rapporter Share Skrevet November 21, 2008 Hei, sjekk denne jeg har skrevet om kontroll av ladeanlegg på kjøretøy. http://www.bilforumet.no/teknisk/206309-batteriet-slutta-lade-lampe-lyser.html#post2287452 Ingeniøren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet November 22, 2008 Rapporter Share Skrevet November 22, 2008 Det kan være voltregulatoren som er gåen og. Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keyakoo Skrevet November 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2008 Jeg lurer på hva som kan være galt her... Når jeg starter bilen kald lader den med 14.2, 14.3 volt som vanlig, men når jeg har kjørt litt og så måler, så ligger den gjerne på 11.80... Har noen en god forklaring? P.S: batteriet er helt nytt. Edit: Plukket fra hverandre dynamoen, viste seg at den ene børsten hadde hengt seg opp og fikk ikke kontakt. Problem fikset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.