Gå til innhold

Volvo 142 RCN

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å bygge meg en 142 Rallycrossbil.

Er på utkikk etter bilder av 142'r av type 142 Rallycross/rallycross-stuk eller generelt motorsport for inspirasjon..

 

Husker da flere 142'r som gikk i supernasjonal på 90-tallet, så rart om ingen skulle ha noen bilder av de?

 

Legg gjerne inn info/bilder her, eller link til ei hjemmeside eller 2 med slik innhold.

Vil du ikke publisere bildene/info for alle og enhver, så send til meg på mail: kadettc74@hotmail.com

 

På forhånd takk! :volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, si det egentlig....

 

Blir ikke noen værsting av noe slag, men får bygge etter beste evne..

 

Skal bruke en B20 jeg kjøpte til 144 veibilen min. Veibilen blir visst bare stående der, så da kan jeg liksågodt bruke motoren til noe morro!

Borra til 92mm og stroket veiv til 88mm slag. Det blir sånn ca 2338ccm etter mine beregninger. Masse gromdeler ifra KG på den motoren, så regner med att den går helt greit. Har aldri prøvd den, så jeg bare krysser fingra.. Hehe

Har muligens en M45 Quaife med langt 1. gear på hånda, men litt usikkert om jeg får kjøpe den eller ikke enda. Men, får jeg ikke kloa i den, blir det noe annet tilsvarende. Sitter en 240 Turbo bakaksel på den nå uten sperre. Planen er å få tak i en 1031-aksling, sette i Truetrack sperre og 5:28 utveksling. Skal prøve å få til 4-link oppheng også. Hadde vel egentlig planlakt å bare justere litt på det opphenget som sitter der nå, å få til noe tilsvarende blant annet Tommy Eng har på bilene han bygger, men er nå gromt med 4-link å da.. ;-)

Bur er innhandlet av Ståle Grinden, og blir nok veldig bra etter planen. Kryssbur, "hjelmknusere" og diverse stag ellers.

Forstillinga beholder jeg orginalt hjuloppheng på, men med Bilstein Rally/Racing-dempere, Lesjöfors fjører, Poly-foringer og grovt stab.stag. Volvo 240 tannstang med kort utveksling.

Tenkte jeg skulle høre med Rune Hansen om han kan lage glassfiber-karosseri til meg. Beholder da orginal-looken med orginal grill og alt slik. Vil ikke ha helstøpt skjermer/front som de fleste andre 142 RCN'ene har.. Har også kjøpt inn plastikk-ruter til doningen.

Radiator i front, fuelcell, bensinpumpe og batteri i bagasjen.

 

Dette er vel min foreløbige plan, men går dette som det pleier så blir vel mye av planen endret underveis. Hehe

 

Enda så er jeg på demontering/skrape bort asfalt & tectyl-fasen i bygget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg maser etter bilder, så kan jeg jo legge ut noen av min. Ikke de mest spenstige bildene dette, men er ikke kommet til no artigere enda.. Hehe

 

142TIC14.jpg

Slik var den like etter innkjøp. Skulle bli veteran-lekebil, og hadde blant annet B21ET, M46 + litt snacks. Desverre 240 dashbord og slikt fjas. Veibil-dilla har nok takket for seg for min del, så nå er det ræserbil for alle penga!

 

VolvoRCN32.jpg

Innvendig etter demontering og mange timer sliping og skraping av asfalt og tectyl.

 

VolvoRCN39.jpg

Brannvegg laget av plater kjøpt på Biltema. Billig og bra!

Få lakkert dette, så tror jeg det blir styggsvært.

 

VolvoRCN47.jpg

Rette hjulbrønner og skrapet for asfalt og drit. Må finne ut hvordan jeg skal ha eksosen før jeg tetter igjen hullet etter tanken.

 

VolvoRCN49.jpg

Bur fra Ståle Grinden. B21ET er solgt, for de som lurer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan bli bra.. er vel ikke verdens letteste jobb å lage ei god four-link, har jo kikka på åssen BM-Sport kara lager detta og det krever en del for å få det 100%

 

men jeg har en kamerat som bygde om en bc bil til rcn(242) han skal kun oppgradere bakstilling med justerbare-stag med ordentlig foringer så du er ikke alene om du ikke lager det grommeste.. personlig syns jeg økonomi bygg er like spennende(hvis ikke mer) som de gromme bygga.

 

Stå på Rune, hold oss oppdatert og lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud av flere rimelig profilerte Rallycross-folk til å komme å se på diverse biler med 4-link og wattlink for å måle ut så mye jeg bare orker.. Hehe

Så, skal nok få det til men spørsmålet er om det egentlig er verdt alle de 1000-lappene og de mange timene det tar å bygge om slik, i forhold til den noe enklere "bilcross-metoden"..?

Vinner gjør jeg jo uansett ikke, så den saken er jo rimelig grei.. Skal være med kun for å ha det morro. For, jeg nekter å tro att man kjeder seg uttpå bana med en slik bil selv om man skulle komme sist i mål.. ;-)

 

Oppdateringer kommer sikkert etterhvert litt her og litt på andre steder.

Mest oppdateringer og bilder vil jeg tro kommer på hjemmesida mi: http://www.freewebs.com/kirkeby-racing :volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den meningen om at det er morro er jeg helt enig i.. fatter'n har prata litt på det at når jeg blir gammel nok så kan vi heller legge litt penger i en øko rcn bil.. opphora bilcrossbil med glassfiber kan man ha det mye morro med og man slipper å miste det.. har flydd så inni hælvette mye bud-penger i år så det er ikke no morro..

 

trur det blir non lapper jah, men før i tiden kjørte dem jo uten wattlink og 4link så det kan jo kjøres fort uten sånt også.. jeg hadde ikke prioritert dette i første omgang med tanke på all den jobben, litt kjipt å bli drittlei innen man har kommet halv-veis. men om du orker alt dette så er jo det bare kjempe bra og da blir vel bra nok til å ha det gørr artig=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke akkurat blitt enklere med tiden å hverken få bil på bud, eller beholde bil. Jeg skal prøve å budetil meg en bil til våren jeg, men skulle ikke forundre meg om jeg ikke må bite i det sure eplet å kjøpe en dyr en privat for å få meg noe som er noe å ha..

 

Spørs om jeg bare prøver meg med en litt enkel opphengsløsning til å begynne med, så får jeg heller bygge om til 4-link den dagen jeg finner ut att det er akkurat det det står på.. ;-)

 

Viktigste er å bygge en bil jeg selv er fornøyd med, og som er mest mulig driftsikker så jeg får mest mulig morro pr. krone. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant det.. ganske mett på de konvoluttene.. var jo 23 bud på bilen min når jeg kjørte pengeløpet så.. hehe..

 

trur jeg ville gjort det samme, har jo hatt bilcrossbiler med standard oppsett som har liggi dritbra på veien.. ene bilen 240'n jeg hadde nå i år var drøy når det kom til hjul oppheng og det var bare nylon foringer og org dempere..

 

det er klart, men ang drift-sikkerhet, skal du overhale motor og sånt el?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 244'n jeg mista på bud på Gardermoen var det ukappa 264 framfjører, kappa 740 bakfjører, gassdempere foran og Biltema olje bak. Fjærnet stab.stag foran og montert bak. Syns den sto på greit og jeg. Sikkert bare att jeg ikke er bortskjemt med bra understell, men viktigste er jo att det funker for sjåføren. :-)

 

Nei, skal nok ikke overhale motoren sånn med en gang værtfall. Skal ta en oppstart på den, og se hvordan den er da. Forrige eier brukte den vel nærmest til 17.Mai-bruk tror jeg, så tror den skal være i orden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja stemmer.. den så ut til å ligge bra den. vet ikke om det var 264 på svenmoen volvo'n jeg hadde men den var bra stiv forran og det fungerte fint det.. ja, er som du sier, det skal funke for sjåføren. blir jo som daniel wall som kjører med over 100kilo ballast i folkrace bilene sine, folk i norge understyrer med 40 kilo baki så alt kommer ann på hva man vender seg til, tilogmed i store super er det sånn(Bare se bilen til morstad hvor mye den løfter på innerhjulet)

 

hvis den kun har gått 17mai bruk så er det vel i orden ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår