Gå til innhold

Volvo 142 RCN

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

nei men det er som regel sånn det er det. ting tar tid uansett hvor mye man selv orker og vil. selv har jeg ikke kikket på bilene mine siden sesongen var over engang(men det er pga ork/gidd).

 

hva har du fått handlet inn da?

 

Gleder meg til sesongstart jeg også, regner med å stille på østlandets første løp med den bilen jeg vant klubbløpet med. med mindre jeg får noe bråhast med Gatebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nei men det er som regel sånn det er det. ting tar tid uansett hvor mye man selv orker og vil. selv har jeg ikke kikket på bilene mine siden sesongen var over engang(men det er pga ork/gidd).

 

hva har du fått handlet inn da?

 

Gleder meg til sesongstart jeg også, regner med å stille på østlandets første løp med den bilen jeg vant klubbløpet med. med mindre jeg får noe bråhast med Gatebilen

 

tøft å se at det fortsat er noen som bygger seg 142 tel rallycross bil. har 1 gammle 142 rallycross bil ståense men den hva nok bare tel å få leika seg med hva stål skjermer og alt sånn på den, trur får nå einer den seg best i bilcrss nå.

 

 

går jo greit å kjøre bilcross neste år igjen da du har ferdig bilcross biler ståanes hehe. je må bygge meg 1 ny 245 og 1 ny japse i vinter får å få noe og kjøre med tel års. får håpe det at ikkje japsen går på bud med ein gang men 245 blir vel borte på første løpe mitt tel års den som vanlig. men ska bli moro å få kjørt løp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt meg no gromdeler enda, bare endel plater og slikt til diverse braketter og slikt + deler til hydraulisk brekk og såntno. Men, sender vel snart inn ei bestilling på foringer, stab.stag, fuelcell-tank og litt slik, tenker jeg. :-)

 

Ja, jeg legger nok ut flere bilder når det har skjedd no vesentlige forandringer... :-)

 

Tveiten Motorsport: Har du no bilder av bilen din, eller?? Kunne tenkt meg å sett bilder av f.eks inni, i bagasjen og i motorrommet om det er mulig? (+ selve karosseriet da, selvfølgelig)

 

Har du selv kjørt Rallycross med den? Hva sitter det av støtdempere, fjører, akslinger/hjuloppheng og styring på den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bygge om til tannstang-styring. Tenkte jeg skulle bruke tannstang fra 240. Skal visstnok være så enkelt som å bare passe på så styrestagene har lik vinkel som bærebruene, så skal det funke fint. Styrestagene har visst riktig lengde, og passer rett på. Har snakket med en som satte på tannstang fra Ascona B. Måtte da borre opp hullet til endeleddene, og det har jeg ikke no særlig tro på att blir bra..

 

Ellers så skal jeg nok ikke modifisere så mye mer enn det i forstillinga annet enn å sette på stive foringer, Bilstein + sportfjører. Så i KG-katalogen att de anbefaler å helsveise støtdemperfestene, for de hadde visst en tendens til å gi etter om man hopper.

 

Om jeg skal forsterke bruene er jeg litt usikker på. En plass må det nødvendigvis gi seg i en smell. Enklere å bytte bru enn å bytte travers osv... Noen synspungter på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes jo helt genialt ut det.. lettere å skaffe ei 240 tannstang dersom den skulle gå også..

 

helsveise demperfeste ville nok jeg også ha gjort ja. trur det er det beste egentlig.

 

ang forsterkning så er det nok bedre om ei bru går åt skogen enn traværs.. bøyer man traværs blir den aldri den samme å kjøre igjen med mindre man jigger bilen, det er hvertfall erfaringen til svigers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt meg no gromdeler enda' date=' bare endel plater og slikt til diverse braketter og slikt + deler til hydraulisk brekk og såntno. Men, sender vel snart inn ei bestilling på foringer, stab.stag, fuelcell-tank og litt slik, tenker jeg. :-)

 

Ja, jeg legger nok ut flere bilder når det har skjedd no vesentlige forandringer... :-)

 

Tveiten Motorsport: Har du no bilder av bilen din, eller?? Kunne tenkt meg å sett bilder av f.eks inni, i bagasjen og i motorrommet om det er mulig? (+ selve karosseriet da, selvfølgelig)

 

Har du selv kjørt Rallycross med den? Hva sitter det av støtdempere, fjører, akslinger/hjuloppheng og styring på den da?[/quote']

 

 

nei har ikkje kjørt med den skjøl. det har stått her hjeme sida starten på 90 tallet trur je men radiator og alt sånne er flytta baki. jeg trur at det bare hva sån øko rallycross bil. og je trur det e orginalt hjuloppheng med 4,10 el 4,30 utv. men je kan prøve å få tatt noen bilder aden ein dagn nå snart vis det ikkje kommer får mye snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett sånn økonomi-bygg hører da bra til i RCN den. :-)

Om det ikke er håpløst mye rust og drit på den, så puss den opp og bruk den for det den er verdt da vel? Bare bra det att ikke alle kjører biler i 100.000-kronersklassa! Jeg skal komme langt under det med min bil værtfall.

Desto artigere å ikke komme sist i mål da, om man skulle få til det en gang. :scooter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett sånn økonomi-bygg hører da bra til i RCN den. :-)

Om det ikke er håpløst mye rust og drit på den' date=' så puss den opp og bruk den for det den er verdt da vel? Bare bra det att ikke alle kjører biler i 100.000-kronersklassa! Jeg skal komme langt under det med min bil værtfall.

Desto artigere å ikke komme sist i mål da, om man skulle få til det en gang. :scooter:[/quote']

 

er kun i koffert den er rusta, men så må det bytes bur og div på den får at den ska bli no løpsbil igjen. men åssen topp og gasser er det på motoren din a? åssen utv har du tenkt å kjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skulle pussa den opp igjen jeg, og lekt litt i RCN med den. :-)

 

Toppen som sitter på B20'n min er en KG Steg 3 topp som er modifisert videre med større forbrenningskammere og større kanaler, ifølge hn jeg kjøpte motoren av. Har ikke tatt den opp selv for å sjekke, men får bare krysse fingra.

Er ei anna ventilbrygge på den også Tror det er den brygga som er såkalt heldekkende.

 

Gasserene er 2x45 Webere på "ledda" innsug. Er visst ett forholdsvis spesiellt innsug. Består av aluminium mot gasserne + mot toppen, men er forlenget med en slange mellom aluminiumen.

 

Motoren er bygd av en svenske, og har ettersom jeg har skjønt det gått noen rally'r før den havnet i Norge. Skal være benket/justert, men har ingen papirer på det. Men, jeg skal nok få den benket på nytt, så den går 100% riktig når den tid kommer.

Tenkte jeg skulle gjøre det så billig og greit som mulig når det kommer til bakaksel. http://www.bilcross-shop.com selger gromme utvekslinger til 1030-akslinger. Koster 2500.- for ny 5:38 utveksling. Sperre skal jeg bruke Truetrack sperre ifra USA. Koster melom 3500-5000.- en plass for ei ny ei, og den er da bra nok for gatebil-240'ne med 5-600hk så da er den nok bra nok til meg også.

 

B202338ccm4.jpg

Det litt spesielle innsuget

 

B202338ccm5-1.jpg

Hele stasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skulle pussa den opp igjen jeg' date=' og lekt litt i RCN med den. :-)

 

Toppen som sitter på B20'n min er en KG Steg 3 topp som er modifisert videre med større forbrenningskammere og større kanaler, ifølge hn jeg kjøpte motoren av. Har ikke tatt den opp selv for å sjekke, men får bare krysse fingra.

Er ei anna ventilbrygge på den også Tror det er den brygga som er såkalt heldekkende.

 

Gasserene er 2x45 Webere på "ledda" innsug. Er visst ett forholdsvis spesiellt innsug. Består av aluminium mot gasserne + mot toppen, men er forlenget med en slange mellom aluminiumen.

 

Motoren er bygd av en svenske, og har ettersom jeg har skjønt det gått noen rally'r før den havnet i Norge. Skal være benket/justert, men har ingen papirer på det. Men, jeg skal nok få den benket på nytt, så den går 100% riktig når den tid kommer.

Tenkte jeg skulle gjøre det så billig og greit som mulig når det kommer til bakaksel. http://www.bilcross-shop.com selger gromme utvekslinger til 1030-akslinger. Koster 2500.- for ny 5:38 utveksling. Sperre skal jeg bruke Truetrack sperre ifra USA. Koster melom 3500-5000.- en plass for ei ny ei, og den er da bra nok for gatebil-240'ne med 5-600hk så da er den nok bra nok til meg også.

 

[img']http://i272.photobucket.com/albums/jj178/Kadettc74/B202338ccm4.jpg[/img]

Det litt spesielle innsuget

 

B202338ccm5-1.jpg

Hele stasen...

 

 

men er det lov og spøre hvor my du mått gi får den b20 der? får se litt med 142 men trur det blir bilcross får ska je bygge meg no rallycross bil så blir vel det ein 240 regner je med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga 14.000.- for den motoren der jeg. Kjøpte den egentlig til en 144 veibil jeg har stående. Hadde i utgangspungtet veldig lyst til å sette i en "skakking" 2.5 liter i 142'n, men lommeboka var ikke helt enig i det i denne omgang.

Det jeg fikk for 14.000.- i B20-sammenheng:

 

* 92 borring/ 88 slag (2338ccm)

* KG steg 3 topp som er modifisert videre

* Ståldrev i registeret

* Timo 840 trimkam

* KG greinrør

* 2x45 på "ledda" innsug

* Bryterløs tenning

* 24-raders oljekjøler

* Balansert innmat i blokka

* Letta svinghjul (-2.5kg)

* Zinter-lamell (ny)

* Facet Red Top bensinpumpe + Filterking regulator

* Modifisert bunnpanne + større oljepumpe

 

Skulle jeg kjøpt en B23 evt en 2.5 med såpass spec, hadde jeg nok måtte ha mangedoblet summen med penger, tror jeg..

 

Veibilen får nok nøye seg med en x-folkrace B20 (satt i Volvo-Bobla som Stig Bjørnstad kjørte på Lyngås med da han kjøpte bilen i Sverige) Har 2x40mm Dell'Orto, greinrør og litt snacks til den også, så blir vel bra nok veteranmotor det.

 

Joa, 240 RCN er jo helt klart både bedre og "smartere" å bygge, men morro om det kommer flere gamle biler i RCN også, og ikke alle bygger likt. Supernasjonal har jo tapt seg noe helt enormt i mine øyne værtfall, etter att NSU, Gordini, PV, Amazon og 140'r gikk ut på dato i den klassa der. Men, det der er jo en smakssak selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hadde vært moro å brukt 142 i rallycross igjen men trur det nesten blir biligere å bygge opp ein 240. men det hva billig det får den motoren. det er ikkje byggd om til elektronisk tennign på den okså? je kom skadde får å kjøpe meg ein b20 sist helg. den har orginalt slag,93 boring,skjelet svinghjul,sinter klutsj,alt avbalansert, veit ikkje åssen kam døm har brukt, så e det litt modifisert steg 3 topp på den,timo grenrør, 2 dbl 45 mm weber så er det byggd om til bosch elektronisk tennig på den. fikk den ganske billig får det har gått skall a det 1 stemple. den har gått i en amazon i rallycross i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår