Gå til innhold

Skifte olje selv

Ranger emnet


touranbert

Anbefalte innlegg

Har en 06 mod, og lurer på å skifte olje selv. Noen av dere som har gjort det selv? Er det vanskelig?

 

Du bør lese her:

 

http://www.bilforumet.no/teknisk/168436-rimeligste-oljeskift.html#post1867350

 

her:

 

http://www.bilforumet.no/a6-s6-rs6-a8-s8-1996/211191-p-peilepinnen-skal-oljen-st.html

 

og her:

 

Er vi da enige om at man ved oljeskift trenger følgende:

  • Tilstrekkelig mengde med olje av riktig kvalitet og med riktig viskositet
  • Oljefilter
  • Pakning til tappepluggen
  • Oppsamlingskar til spillolje
  • Oljefiltertang
  • Trakt
  • Verktøy til tappepluggen
  • Jekk eller påkjøringsramper for å komme under bilen hvis den er lav
  • Tørkepapir

 

Og at et oljeskift foregår slik:

  • Jekk opp bilen hvis nødvendig, men ikke så mye at det dannes lommer i bunpanna. Husk å sikre bilen
  • Skru av oljepåfyllingslokket
  • Sett oppsamlingskar under og skru ut tappepluggen i bunnpanna
  • Tapp av oljen og la det stå og renne fra seg. Varm olje renner lettere ut
  • Skru av det gamle oljefilteret med egnet verktøy
  • Montér nytt filter med håndkraft, ikke for hardt. Husk å smøre gummipakningen lett med den nye olja. Pass på at det er rent på monteringsflaten, men ikke gjør vondt verre. Er du litt dreven og har vertikalt montert filter kan du forhåndsfylle dette med en snau halvliter
  • Skru tilbake tappepluggen. Husk ny tetningsring (noen biler har ring som kan gjenbrukes)
  • Sjekk én gang til at du husket å skru tilbake tappepluggen
  • Hell på ny olje i tilstrekkelig mengde
  • Skru på oljepåfyllingslokket
  • Tørk opp eventuelt søl
  • Jekk ned bilen
  • Start opp, men forsikre deg om at oljetrykket kommer raskt
  • Lever gammel olje ved godkjent mottak

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for info, men det jeg tenkte var at det var vanskelig å finne oljefilterets plassering, og det var det. Det jeg gjorde var å kjøpe meg to ramper og kjøre fremdekkene på(bruk paller eller bukker til ekstra sikkerhet), så skrudde jeg av beskyttelsesdeksel under, så begynte jeg å lete etter et eventuelt oljefilterplassering, oljefilteret jeg kjøpte på wolkswagen var uten dekselet, bare filteret, plain and simple. Så jeg var på utkikk etter et deksel som kunne passe det. Men det var ikke under bilen, jeg måtte av med beskyttelsesdeksel på oppsiden av motoren for å finne det. Og der fant jeg 32mm boltlignende lokk som jeg kunne skru av, meget trangt, men det gikk.

Så det var som jeg forestilte meg, vanskelig å finne frem i motoren på en ny bil. Ellers er tappepluggen som vanlig rett under motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i og med denne motoren er utstyrt med alu-bunnpanne så skift bunnplugg,alu bunnplugg og ver forsiktig når du snører pluggen. skal ikke mer en 30NM på bunnpluggen!! alubunnpluggen er kun ment for engangsbruk,derfor får du ikke av pakningen uten å eventuelt klippe den. har du ikke ny bunnplugg så må du skifte ut pakningen,men dette er ikke å annbefale. snører en for hardt her så ryker gjengene/sprikker bunnpanna og du har en fin lekkasje.

oljefilterlokket skal snørest 25NM og skift o-ring som følger med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår