Gå til innhold

Beskyttelse, temperatur, produkter og forhandlere :-)

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei!

 

beklager at jeg ikke har svart, har vært sjuk og internettet hjemme er ute av drift om dagen (enkelte skulle ikke fått kjørt gravemaskin..)

 

litt vanskelig å anslå grunnene på dette, men kan jo være lakken som gjør det? har opplevde noe liknende, og da fant vi ut etterhvert at det var løsemidler som slapp overflaten som var grunnen. men kan jo være at produktene reagerer med lakken også?

var en 1 komp lakk du hadde brukt?

 

kan også være, om det er samme plata du brukte turtleproduktene på, at det er igjen silikon. kan også gi en sånn effekt, men skulle nesten testa sjøl for å gi noe klart svar:)

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hide

 

Litt morsomt å lese hvor mye problemer du har med detta prosjektet...

Litt morsomt å lese at resultatene dine ikke er 100% sånn du ønsker det, men det kommer fra drittprodukter og feil arbeidsmetoder...

For grovft slipepapir og for mange strøk lakk, med for tykk lakk og for fort...skal ikke legges vått i vått...

 

Litt morsomt å høre på din frustrasjon over brukt tid og bortsløsa penger...

 

Vet detta over her virke litt provoserende... men du valgte en vei med produkter som er koko isammen...

 

å hopper over bekken etter lette løsninger...

 

Hadde du gjort som jeg hadde tanker om, kjørt de 3 milen fra Sandefjord til Larvik, så hadde du idag kanskje hatt blanke fine dører...

 

:D

 

Norautolakk,

 

Handlet - 2K fyller og ekstra rask herder...Tynner...

Handlet - 2K tett farge ferdig farge, som du blander med Ekstra rask herder , samme som fylleren...Tynner...

 

slipa platene med 320 og rondell..

legge 3 strøk fyller...Skal være HELT tørt mellom strøkene,( mao, det blir ikke lakk på fingeren) og det er ikke våte flekker noen plass...før nese strøk...:jackinbox:

 

se på resultatet...hvor mye har det reist seg?

 

reist seg MYE = slipe med rondell og 320, legg mere fyller...

Reist seg lite...= slip med 500 og rondell, 1200 og vann...

Vent til dagen etter så det får tørket om tempen i lokalet er lav...

 

støvtørk godt...:D

 

Bland fargen og lakk...

bør vente kanskje 30 min...skal ha duftet skikkelig ut...

lakk strøk nr 2...

vente som over...

Lakk strøk nr 3 om nødvendig...

 

 

 

hvorfor 2-3 strøk bare?

Jo fordi du lakker platene liggende flatt og du får på masse lakk om du har på skikkelig... så My tykkelsen blir meget bra på 2 strøk...

 

hvorfor 1200 og vann? Fordi du vil ha bilglans i overflaten og

fordi grove riper gjør at overflaten blir ujavn...

For mange strøk, for tykk lakk, gir appelsinhud...:happyhappy:

 

Å slipe og polere... skulle være unødvendig om lakkjobben er gjort riktig....

 

Håper du leser det som konstruktiv kritikk, for noen av oss har gjort detta noen ganger...

 

Har lakket ALT mulig på alle mulige plasser og tempraturer, postkasser som 82 fot seilbåt...

Med masse forskjellige produkter...

Etter 15 år da, så får en noen tanker om hva som funket eller ikke på forskjellige materialer...:uhhmmwhat?:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å lese hvor mye problemer du har med detta prosjektet...

Litt morsomt å lese at resultatene dine ikke er 100% sånn du ønsker det, men det kommer fra drittprodukter og feil arbeidsmetoder...

For grovft slipepapir og for mange strøk lakk, med for tykk lakk og for fort...skal ikke legges vått i vått...

 

Litt morsomt å høre på din frustrasjon over brukt tid og bortsløsa penger...

 

Vet detta over her virke litt provoserende... men du valgte en vei med produkter som er koko isammen...

 

Hadde du gjort som jeg hadde tanker om, kjørt de 3 milen fra Sandefjord til Larvik, så hadde du idag kanskje hatt blanke fine dører...

 

Da er jeg glad det er noen som gleder seg over dette. For meg er det faktisk litt provoserende ja. Du får det til å fremstå som en "hva var det jeg sa"-situasjon. Du virker litt snurt over at jeg ikke har tatt rådene dine bokstav for bokstav.

 

Saken er den at jeg har tatt rådene dine (og flere andres) så langt det lar seg gjøre, men det er ikke alle som har råd til å gå for en prosess som er såpass kompromissløs plass- og prismessig. Du jobber åpenbart med dette og har derfor anledning til å bruke plass og penger på en litt annen måte enn meg som bor i rekkehus og ikke har planer om å gjøre dette til et yrke.

 

Hvis du virkelig mener at jeg har valgt produkter som er helt koko sammen som du sier, kunne du vært brydd med å utdype det litt? Jeg tror nemlig det er flere her som mener det finnes gode produkter fra andre butikker enn akkurat Nor Autolakk. Og apropos dem; jeg har faktisk vært der to ganger. Jeg kjøpte både sprøyte og manometer der, og fikk god service. Men Leif gjorde det samme som du også gjør innimellom, nemlig å gi meg attitude for at jeg hadde brukt noe annet enn pro-nivå-stæsj ett eller annet sted i prosessen. Derfor hadde jeg ikke særlig lyst til å dra dit for å høre svaret hans på at jeg ville ha en farge blanda fra Jotuns Lady-fargekart..

 

Hvis jeg skulle sette opp mitt eget lakkverksted skulle jeg til og med betalt de 1250 kronene de tar for DeVILBISS sin 10 meter gummislange til sprøta mi, men til mitt bruk blir det overkill når jeg kan lage min egen tilsvarende, bare i PVC, for 150 kroner på Biltema. Skjønner du hva jeg mener?

 

slipa platene med 320 og rondell..

legge 3 strøk fyller...Skal være HELT tørt mellom strøkene,( mao, det blir ikke lakk på fingeren) og det er ikke våte flekker noen plass...før nese strøk...

 

se på resultatet...hvor mye har det reist seg?

 

reist seg MYE = slipe med rondell og 320, legg mere fyller...

Reist seg lite...= slip med 500 og rondell, 1200 og vann...

 

Interessante innspill disse her. Nå kommer jeg nok ikke til å slipe av to strøk grunnfyller og to strøk heftgrunn for å prøve, men jeg skal definitivt prøve det neste gang.

 

For mange strøk, for tykk lakk, gir appelsinhud...

Å slipe og polere... skulle være unødvendig om lakkjobben er gjort riktig....

 

Det skal jeg også huske, men det jeg håper du kan huske at følgende er faktorer som jeg ikke kommer utenom:

  • Støv må jeg takle når jeg ikke har en lakkboks.
  • Jeg har en forholdsvis billig kompressor som leverer akkurat så mye luft som jeg trenger, og som svinger litt i trykket. Ferdig speilblank finish rett fra sprøyta tror jeg at jeg kan glemme.
  • Jeg har ikke råd til et partikkel-/vann-/oljefilter til 4000 kroner, så noe luftforurensning kommer jeg også til å ha.

 

Da tar jeg heller jobben med å polere ut litt i etterkant enn å svi av 20.000 på nytt utstyr uansett hvor mye jeg skulle ønske at jeg kunne.

 

Ikke bli sittende igjen med inntrykket av at jeg tror jeg vet bedre enn deg eller at jeg ikke vedsetter den hjelpen jeg har fått. Det gjør jeg absolutt. Jeg synes bare det er unødvendig å hovere. Valgene jeg har tatt har vært veloverveid for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen.

 

det er et helt vanlig problem i denne bransjen å hovere, enkelte er jo værre enn andre, men det finns leverandører som er meget hyggelige, uansett kunnskap og tidligere bekjentskaper.

kan helt klart anbefale norbond og hamar bilpleie på hamar, de kan faget sitt, og er hyggelige å prate med.

 

jeg skjønner godt at du ikke kan pøse ut med penger, og må velge "billige" løsninger. jeg har holdt på sånn jeg også, men har jo erfart at det blir lite å hente på det i lengden, da merarbeidet er vesentlig på "billige" løsninger.

 

du kan få et vannskillertips: berner har en bra en, mener det var under 1000-lappen for den jeg kjøpte!

 

er vanskelig å få perfekt resultat utenfor en lakkboks, uansett hva enkelte her mener. greia med tjukk/tynt lakklag er følgende: ved tynt vil løsemidlene slippe ut raskere, og du vil enklere få et bra resultat. MEN skal du slipe og polere vil du med 100% sikkerhet gå igjennom. når man trenger tjukk lakk så må man gå litt gradvis, legge 2 strøk, så mellomslipe, vente, nye 2 strøk, mellomslipe, vente osv. dette fordi løsemidlene trenger litt tid for å slippe. nå du mellomsliper vil "hinna" som tetter lakken bli såpass "ripet" opp at løsemidlene vil slippe enklere, så får det litt tid (1 døgn i verste fall), vil det gå mye enklere å få en bra polerbar overflate. det kan godt hende at problemet ditt med "tåke" ligger her. da er det løsemiddelteorien som må fram i lyset. og det å si at hvis man legger det perfekt med en gang så slipper man slip/polering, er bare tull, bead-lock. tilogmed svaksynte ser appelsinhuden i lakken, uansett hvor perfekt det er. skal man ha speileffekten, så kommer man ikke utenom våtslip polering, men det er viktig at lakken er skikkelig gjennomherdet. skulle jeg gjort det på en showbil, kunne jeg godt ha venta 2-3 mnd før jeg begynte med våtslip, rett og slett for at lakken skal være bra nok til å få showfinishen. jeg gjør dette på flygler 3-4 ganger i året, så her har jeg litt erfaring.

 

men mailer du meg istedet, nordhagen, så kan vi jo ta detta på privaten uten at besserwissere får godtet seg på din bekostning!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå har jeg muligheten til å vise det ferdige resultatet. Selv om jeg bare har våtslipt og polert én av kjøkkenfrontene slik jeg nå skal ta alle, får jeg anse prosjektet som fullført innafor rammene av denne tråden.

 

Her er to bilder som viser finishen jeg har klart å oppnå (det er vanskelig å fotgrafere reflekser må jeg si):

 

rlx_plante.jpg

rlx_bil.jpg

 

Finish før våtsliping og polering kan sees lenger opp i denne tråden. Her har jeg først slipt med korning 1200, deretter 2000. Så har jeg polert med den "proffe" poleringsmaskinen fra Biltema (link). Først en runde med 3M Perfect-It III Super Fine Rubbing Compound, deretter 3M Perfect-It III Machine Polish. Papiret jeg har brukt er Mirka 1200-korning og 3M Imperial Wet-or-Dry 2000-korning.

 

Mine erfaringer med produktene er at begge sandpapirtypene var veldig gode. Poleringsmasinen fra Biltema synes jeg er et funn til prisen og 3M-produktene var dyre, men utrolig mye bedre enn Turtle Wax-produktene jeg prøvde først.

 

Så til litt mer helhetlige tanker om hele arbeidsprosessen og en vurdering av sluttresultatet. Sånn som denne fronten er nå er jeg absolutt fornøyd, men jeg ser tydelig at forarbeidet kunne vært grundigere. Overflaten er speilblank, men ikke helt jevn, og dette kommer av at jeg ikke har vært flinkt nok til å planslipe helt fra bar MDF. Jeg gjorde nok den gamle feilen å tro hele veien at produktene senere i prosessen ville hjelpe med å jevne ut overflaten etterhvert som de fløt og ble slipt. Dette er et bevis på at dette er en kjedelig feil.

 

Jeg tror det vil være nyttig for meg å gå tilbake til sliping av MDF og det første grunningsstrøket i mitt neste prosjekt. Jeg har lest mye om dette underveis og kommet fram til at jeg har lyst til å prøve en epoxyprimer neste gang. Det har irritert meg at det var så vanskelig å slipe Jotun Heftgrunn V fordi det gjorde at jeg sle litt lat og ikke gjorde dette skikkelig. Dette har helt tydelig forplantet seg. En annen fordel med epoxyprimer er at den bygger litt mer og er mer egnet for sliping, i tillegg til at jeg kan legge lakken rett oppå. Dette sparer meg for et strøk og en sliping.

 

En annen ting jeg vurderer til neste gang er å bruke base+klar istedet for lastebillakk. I og med at klarlakk er tykkere enn baselakk tenker jeg at dette skal gi meg mer å slipe på i våtslip-/rubbingfasen.

 

Takk til dere som har fulgt med i denne prosessen og bidratt med både spørsmål og svar så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår