Gå til innhold

Beskyttelse, temperatur, produkter og forhandlere :-)

Ranger emnet


Nordhagen

Anbefalte innlegg

Ja ca 50% hørest ut som en god plan siden du ikke er helt vant med den grunningen, jeg bruker å legge strøkene i ca 70% flyt, dvs litt tørr, så blåse tørr enten ved hjelp av lakksprøyten, holde avtrekkeren bare litt inne, slik at kun luft kommer ut, eller ved hjelp av blåsespiss/blåsepistol.

Får du gjennomlipinger, så sprøyter du bare på litt over der du har slipt gjennom, du kan også bruke varmepistol/hårføner til å tørke grunningen, bare pass på at det ikke blir for varmt, men det skal litt til

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men hvorfor bruke 1K produkter??

æsj og fysj...

...

 

Hvorfor ikke når man kan slippe unna med et sprøyteklart produkt med mindre bad-boy herder i. Det er jo et Glasso-produkt som er ment å passe inn i deres 2K-lakksystem, og det er MDF det er snakk om, ikke bil.

 

Forøvrig måtte jeg krype til korset i går og legge papp i kjellerstua for å grunne frontene innendørs. Garasjen holder minusgrader, og jeg skal lakkere til helga. Det jeg gjorde da var å legge på grunningen med Jordan Ultimate-rulle for glatte underlag (se bildet), og det tror jeg at jeg vil anbefale for andre også. Faktisk reiste fibrene seg ikke så mye og jeg fikk lagt på et tykkere strøk enn med sprøyta. Veldig jevnt og fint ble det også, så jeg synes det er et bedre alternativ når det er snakk førstestrøket på MDF. Tenkte å legge på ett strøk til før jeg sliper med 320. Deretter kommer grunnfylleren.

 

Jeg skal prøve å få til å ta noen bilder av overflatene på de som er sprøya og de som er rulla så dere kan se forskjellen.

 

Ultimate%20Glatte%20Midi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er endelig litt mer bildebevis.

 

Jeg synes dette blir 100% akseptabelt med tanke på at det uansett skal slipes og legges grunnfyller oppå.

 

Nå har jeg tatt to strøk, og det er to ting som viser seg ganske tydelig. Det ene er at dersom MDF-platene er av god kvalitet dekker to strøk med vannbasert grunning kantveden godt. Dette var jeg litt overrasket over. Det andre er at det definitivt lønner seg å slipe alle overflatene før grunning.

 

Alle bildene her er skarpet opp og kontrasten er dratt opp mye for å fremheve overflaten.

 

Her er et bilde av overflaten og kantene etter to strøk Jotun Heftgrunn V

kant.jpg

 

Her et bilde av overflaten på baksiden av skapdørene, der jeg ikke gadd å slipe

uten_slip1.jpg

 

For å fremheve forskjellen, her er to bilder som er zoomet til 100%

 

Med slip:

med_slip_100.jpg

 

Uten slip:

uten_slip_100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakkdress.jpg

 

Dette har jeg venta på; den første dagen med sluttbehandling av frontene. Det vil si at alt er grunna x 2 og slipt med 180-papir, og i dag har jeg begynt med å legge grunnfyller. Har gjort meg noen erfaringer som jeg tenkte å dele.

 

For det første merka jeg førstehånds at det er forskjell på billig og dyrt sandpapir. Jeg hadde noe 180-papir som jeg kjøpte på Byggmax liggende og det virka rett og slett ikke. Kunne like gjerne slipt med dasspapir.

 

Så er jeg så heldig at jeg har to planlipere, en sånn, og en sånn. Boschen er veldig effektiv og egna seg fint for den første runden med 120-papir. Makitaen er veldig god på jevn finish, så den fikk bære 180-papiret. Det tok rett og slett for lang tid med bare 180-papir fordi grunninga til å begynne med danner små, harde kuler når den blir slipt. Disse satt seg fast i 180-papiret, men "skvatt unna" Boschen med 120-papiret.

 

Deretter fikk jeg erfare at det er litt av en kunst å balansere kompressortrykk, pistoltrykk, dysetrykk, dysestørrelse, viftefasong og malingsmengde for å oppnå et fint og jevnt sprøytebilde som samtidig leverer mye maling. Jeg har funnet to gode guider som beskriver mye av det ganske godt, men jeg måtte uansett prøve meg mye fram. Her er guidene:

 

http://www.stovebolt.com/techtips/hvlp_paintgun_basics.htm

 

http://www.sporttruck.com/techarticles/0609st_spray_gun_set_up/index.html

 

Kjøkkenfrontene har fått tre lette strøk med grunnfyller og det var kun den siste halvparten som fikk skikkelig premium-finish med godt sprøytebilde, de andre må jeg nok slipe litt mer på.

 

Men, 1K grunnfylleren fra Glasurit var en virkelig helt, det må jeg bare si. Den dekka godt og la seg på ganske tykt, men også jevnt. Jeg tror faktisk dette blir veldig bra til slutt.

 

En siste ting jeg har lært er at hvis du skal rense lakksprøyta med gurgle- og skyllemetoden (skru dysa nesten helt av og hell tynner i koppen med avtekkeren inntrykket så "gurgler" pistolen tynner istedet for å skyte den ut), må dette gjøres umiddelbart etter at du er ferdig med å bruke lakksprøyta, ikke 10 minutter senere. Jeg hadde trøbbel med at pistolen både spytta og stoppa å levere maling i små intervaller fordi jeg ikke hadde rensa den skikkelig fra før. Forresten noen som har sammenlignet Biltema-sprøyta med dyrere sprøyter?

 

Neste gang skal jeg prøve å huske å ta med kamera så jeg kan få vist fram resultatene. Hvis noen har noen bra tips om justering av sprøyteriggen tar jeg veldig gjerne imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

 

Se der ja...

 

Håper du fikk det til som forventet...

 

Det med sprøyte rensing gjør jeg alltid rett etter at jeg er ferdig med det som er siste strøket på det jeg lakker...

 

Overkopp sprøytene er geniale slik...

 

Heller ut eventuelle rester i koppen, har oppi litt vasketynner, rister og trykker på avtrekkeren så lakkrestene renner ut tuten..

(lufta er IKKE på da...)

 

Gjør detta 2-3 ganger til det kommer rein tynner ut av tyten...

 

litt egen gjennvinning her med en kopp eller to vil gjøre at du kan bruke tynner litt flere ganger til grov vasken...

 

Så er det jo en generell utvendig vask...

 

Oppi koppen med den ytre "tuten" (dysa), ha oppi tynner så den tuten er badet i tynner og heng opp på plassen sin...

 

Da er den klar til bruk om 1 time eller 10 uker...

 

Skal sprøyta ligge mange måneder, ville jeg kanskje demontert den helt og nivasket alle deler og påsett at all skit er borte og montert den løst sammen tørt uten noe tynner i koppen...

 

:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for grundige vasketips!

 

Jeg fikk det nesten helt perfekt på de siste. Det må jeg kunne si meg ganske fornøyd med når jeg har såpass lite er faring som jeg har (har bare sprøyta litt heftgrunn på noen panelplater det ikke var så nøye med en gang før).

 

Så har jeg forresten også hørt at Flügger sin konkurrent til Jotun Heftgrunn V (som jeg har brukt) har fått veldig gode skussmål og skal bl.a. være mye lettere å slipe, så den skal jeg bruke neste gang. Kanskje jeg da sparer meg for noe av det slitet jeg har vært gjennom nå. Jotun sin virker nemlig litt seig og elastisk, derav kuledannelsen som gjør det vanskeligere å ha god kontakt mellom papiret og underlaget.

 

Siden du har såpass med peiling på dette kunne jeg godt tenkt meg å spørre deg: Kunne du beskrevet hvordan du går fram når du skal stille inn pistolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har såpass med peiling på dette kunne jeg godt tenkt meg å spørre deg: Kunne du beskrevet hvordan du går fram når du skal stille inn pistolen?

 

 

Usj....

 

Det er ett vanskelig tema...

 

men uten å snakke om trykk og mengde luft, så skal sprøyta gi ett perfekt sprøytebilde.

 

max " > " form og lakken skal være fordelt gjevnt...

 

for mye eller for lite trykk/luftmengde vil gi mere lakk på midten enn sidene, og motsatt, så vil det bli for mye ut til sidene, men ikke noe serlig midt i...

 

Å jo mere trykk/luftmengde du trykker gjennom jo mere virvler skiten/støv og annet rundt deg...

 

Men for lite trykk igjen gir ikke rett sprøytebilde, som igjen vil kunne gi skikkelig med "appelsinhud"

 

Har selv lø¨ært mest og lært andre ved at en eller flere titter på mens en lakker og gir tips til både det ene og det andre underveis...

 

Altså at men deler kunskap og erfaringer der og da...

 

Så som sagt, ingen konkret "løsning" på dette og alle sprøyter er jo litt forskjelig, så det som er rett for min Devilebiss GTI, vil sannsynligvis ikke være rett på en annen sprøyte...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen! Kan jeg bare spørre hva slags kompressor du bruker på den Devilbiss-pistolen din? Jeg har nemlig en 3HK 50L som gir 280 l/min kontinuerlig, og det er visstnok i minste laget for den pistolen har jeg blitt fortalt.

 

Så ble jeg fortalt på Maxbo i dag at jeg kan koble meg rett på tanken og få 386 l/min. Kan det virkelig stemme at trykkregulatoren stjeler så mye som 106 l/min??

 

Etter det forrige innlegget ditt ble jeg nemlig litt tent på å bytte ut Biltema-spøyta med noe bedre, men kanskje ikke det er noe poeng med en såpass svak kompressor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus! Kan jeg spørre hva man betaler for sånt?

 

I dag bestemte jeg meg uansett for å holde meg til Biltema-sprøyta enn så lenge. Jeg fikk faktisk en jevn og fin viftebrette på rundt 25 cm. Det hjalp rett og slett med en skikkelig rens og følgende fremgangsmåte:

 

1. Skru lakkmengdeskrua helt ut, klem inn avtrekkeren og skru den inn igjen til den begynner å dytte på avtrekkeren.

 

2. Åpne luftmengden på pistolen helt.

 

3. Juster trykket ut fra kompressoren sånn at manometeret på pistolen viser 3,5 bar, som er maks for denne sprøyta.

 

Voila!

 

Selvfølgelig måtte jeg skru ned lakkmengden for rundt sprøytebilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag har jeg slipt grunnfylleren og en erfaring jeg gjorde meg da er at når det står på spannet at du skal våtslipe, så skal du det. Ikke tørrslipe som mannen i butikken sa, ikke fuktigslipe heller, men VÅT-slipe. Skulle ønske jeg skjønte det med en gang.

 

I morgen skal jeg lakkere, og da trolig med fire strøk istedet for de opprinnelig tenkte to. Det er for å ha mer å sipe på senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår