Gå til innhold

Vil kondensator fjerne blinking av lys?

Ranger emnet


limtopp

Anbefalte innlegg

Etter jeg bytta til soundmagus x-1502, blinker det så vidt i alle lys på bilen i takt me bassen, pluss at suben smeller på en måte hver gang jeg slår på lang lys, varmetråder etc.. alt som trekker litt strøm.. vil det hjelpe å sette på kondensator?:)

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil det...

Det er nettopp dette en kondensator er ment for...

 

Den lader seg når det er lav musikk, og tilføyer strøm etter behov på de dype/høye bass salgene, og motvirker blinkende lys ol.

 

 

 

 

 

EDIT:

Regelen for bruk av kondensator er at man skal ha 1farad per 1000watt.

Men for at det skal være vits med en kondensator vil det også løne seg å skaffe seg et bedre batteri enn de standard typene man får på bilteam ol. Stinger batterier er å anbefalle.

 

Men kondensator er ment for å gi forsterkern hurtig strøm når den trenger det. Men uten et godt batteri som grunnlag vil nok ikke blinkingen forsvinne. (Blinkingen er et tegn på at batteri eller dynamo ikke greier å levere nok strøm)

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ikke mindre blinking av å bytte til større kabler i motorrom men du får bedre lading til batteri. for å unngå blinking må du ha 1 eller 2 gode batterier(avhengig av effekt på anlegget) og kondensator tilsvarenede effekten i anlegget. som sagt tidligere 1 farad/1000w.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Å bytte til større kabler gjør det bare teoretisk mulig å trekke enda mere strøm, og det vil hvertfall ikke hjelpe mot slik "blinking" som kommer av at man allerede belaster for mye inni mellom. Kondesator vil kunne hjelpe ja, for poenget med denne er å ha ekstra resusjer nært forsterkeren når belastningen blir stor.

Men akkurat de kablene som nevnes innledningsvis, fra dynamo og jording til batteriet, kan godt dimensjoneres hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL... det er godt vi har så mange "eksperter" her...

Drit i kablene du,og kast bort pengene på en kondensator.

Selv kjører jeg 5000watt rms, UTEN kondensator, og det blinker ikke hos meg... Men, det er dine penger, så løp og kjøp, og gjør samme feilen som så mange andre. DU UTSETTER BARE PROBLEMET DITT!!

 

Hvis det blinker i lysene dine,med en soundmagus x-1502, så er noe FEIL, og du bør da selvfølgelig finne ut HVA! Isteden for å skjule problemet bak en ubrukelig kondensator ;)

Men hva vet vel jeg, jeg er jo dobbel så gammel som 90% her inne, og har bare drevet med bilstereo i 20år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kabler en dimensjonert riktig i forhold til anlegget (awg/watt) trekker bilen for mye strøm, og da blinker lysa som et tegn av det...

 

Kondensator kan hjelpe ved svak blinking - men et batteri eller større dynamo vil også kunne fjerne blinkingen (da bilen vil kunne få tilgang til mer strøm)...

 

Kabler skal være dimensjonert etter forburk selvfølgelig, men regner med at de er det...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL... det er godt vi har så mange "eksperter" her...

Drit i kablene du,og kast bort pengene på en kondensator.

Selv kjører jeg 5000watt rms, UTEN kondensator, og det blinker ikke hos meg... Men, det er dine penger, så løp og kjøp, og gjør samme feilen som så mange andre. DU UTSETTER BARE PROBLEMET DITT!!

 

Hvis det blinker i lysene dine,med en soundmagus x-1502, så er noe FEIL, og du bør da selvfølgelig finne ut HVA! Isteden for å skjule problemet bak en ubrukelig kondensator ;)

Men hva vet vel jeg, jeg er jo dobbel så gammel som 90% her inne, og har bare drevet med bilstereo i 20år...

 

 

Tviler ikke på at du har peiling i det hele tatt!:P men kom med forslag om hva jeg heller bør gjøre da.. :) Kan det hjelpe å kjøpe nytt batteri? Mitt begynner å bli ganske dårlig..

Kablene jeg bruker på soundmagusen er tilpasset det som står i instrukjsonsboka.. altså 4 awg, 21 mm2. Suben jeg bruker er en pioneer 12". 2000w maks.. tror det er gamle modellen til det pioneer elementet du får kjøpt idag som er på 3000w maks.. spiller veldig bra bortsett fra blinkinga som sakt.

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at du har peiling i det hele tatt!:P men kom med forslag om hva jeg heller bør gjøre da.. :) Kan det hjelpe å kjøpe nytt batteri? Mitt begynner å bli ganske dårlig..

Kablene jeg bruker på soundmagusen er tilpasset det som står i instrukjsonsboka.. altså 4 awg, 21 mm2. Suben jeg bruker er en pioneer 12". 2000w maks.. tror det er gamle modellen til det pioneer elementet du får kjøpt idag som er på 3000w maks.. spiller veldig bra bortsett fra blinkinga som sakt.

 

Det første du bør gjøre er å skaffe et bedre batteri...

Da har du et godt grunnlag - og blinker det fortsatt i lys etter det batteribytte er kondensator et godt forslag...

 

Kondensator vil også gi mer persis bass...

 

Stinger batterier er veldig gode (ligger rundt 3000 i pris)...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom med forslag om hva jeg heller bør gjøre da.. :)

 

Nei, det vil ikke hjelpe...

Bytt kabler, til/fra batteri og dynamo, og jording fra batt til chassie... og sjekk at jordingen til forsterker er bra!

 

Det er vel det han har gjort...

96 Volvo 855 2,5 10V

Stylet med hällsjö og erebuni(blå og lilla)

Sinfoni 45.2X & Phoenix Gold ZX350

Seas Lotus Performance(6,5")& 2 stk Morel Elate 10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tilegg til alt Cossiemk1 sier, som stemmer bra, Hvor er forsterkeren jordet? Kan være noe med det ( eller kanskje ikke i ditt tilfelle om batteriet allerede er rævva ;) )

 

Jeg tar jord ifra undersida av baksete, altså på samme plass som sete beltet blir festa. Tror det skal være bra med jord der..:) Batteriet er rææva;)

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår