Gå til innhold

Tangis

Bruker
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Tangis

  • Bursdag 12/17/1971

Contact Methods

  • Bosted
    Norge

Tangis's Achievements

  1. Hei. Denne gangen er det SL-en som ikke er samarbeidsvillig. Har lest litt rundt på nettet og konkludert med at flere av disse 129 bilene har problemer med styringen til soft-toppen. De fleste stedene snakker de om at man må bytte styringsenheten, altså ECU-en, til toppen for å få det til å fungere igjen. Noen som har erfaring med et tilfelle hvor man VET at ECU-en var problemet og kan fortelle meg hvordan feilen utartet seg? Når jeg forsøker å åpne taket på bilen min, slipper den låsene over frontruta og bak, flytter litt på veltebøyla, surrer og summer, men ingenting mer skjer med taket. For meg høres ikke dette nødvendigvis ut som et ECU feil. Noen som vet?
  2. Hei. Er det noe hokus pokus å få ut disse små rutene i skyvedørene bak på 2002 Hiace? Har sett litt på det og rota rundt på diverse forum uten å funnet en 100% løsning. Det ser ikke ut til å være så mange metoder å få det til på, men tenkte jeg skulle spørre litt her før jeg trør igang siden jeg ikke har gjort det på denne bilen før.
  3. Enig. Å bytte til større kabler gjør det bare teoretisk mulig å trekke enda mere strøm, og det vil hvertfall ikke hjelpe mot slik "blinking" som kommer av at man allerede belaster for mye inni mellom. Kondesator vil kunne hjelpe ja, for poenget med denne er å ha ekstra resusjer nært forsterkeren når belastningen blir stor. Men akkurat de kablene som nevnes innledningsvis, fra dynamo og jording til batteriet, kan godt dimensjoneres hardt.
  4. Hei. Kult at du er interessert i bilstereo, og vil oppgradere anlegget ditt. Jeg vet ikke hvilken aldersgruppe du tilhører (nicket gir et lite hint), men jeg har alltid sagt at vi må få ungdommen interessert i bil og stereo før idretten eller andre ulumskheter tar dem. Hehe. Jeg har litt erfaring med bilstereo. Har bl.a. vært dommer i en rekke bilstereokonkurranser, samt bygd en og annen konkurransebil selv. Personlig synes jeg ikke det du nevner høres ut som den beste veien å gå. Jeg ville nok brukt pengene på andre komponenter enn diskanter og 6x9”. 6x9” er en veldig ”halvveis” løsning, og så mange diskanter tror jeg ikke vil bidra til noe positivt. Jeg forstår det slik at du har to kanaler ledig på forsterkeren din, og de kan sikkert brokobles. Det jeg hadde valgt å gjøre med det utstyret du nevner og et par 1000-lapper, er og kjøpt en grei subwoofer og brokoblet den på bakutgangene til forsterkeren. Da skal du få en grei lytteopplevelse i framsetene. Litt fyll bakfra fikser man med et komponentsett eller evt. noen ok størrelse coaxiale høyttalere. Disse kan du drive med spilleren som en midlertidig løsning. Etter hvert ville jeg kjøpt en forsterker til for å drive subben, og brukt 4-kanalern til å drive front- og bakhøyttalerne. Subwoofer og coaxiale høyttalere behøver ikke å koste så mye over 1000 kroner dersom kravet er at det skal fungere helt ok.
  5. 2 ohm ja. Hvis du ikke har kjøpt forsterker enda, og du er på utkikk etter noe som virkelig kan dra de wooferne, har jeg en Signat RAGE-M1800 monoblokk her. Den ca. 10.000 og PA-folket som brukte/bruker den i russebusser og til dB, sa den hadde en kontroll og ytelse man bare finner i PA-forsterkere til over 35.000. Da det nå har kommet noe enda råere, har RAGE-M1800 blitt tatt ut av produktutvalget, og de som er igjen selges for mellom 5 og 6.000.
  6. Done and done... Lagde et verktøy med den nye pumpa som mal. Va var det bare å sette det nedi og vri. Satt som F, men med "verktøyet" fikk man brukt litt kraft og den løsna. Ny pumpe er nå i, alt sammenskrudd og prøvekjørt. Da har madammen bil igjen. Takker for innspill.
  7. Det ser ut som det skal være ganske enkelt ja, og jeg har litt vanskelig for å forstå det jeg også. Men jeg får ikke rikket den med håndkraft. Tanken er selvfølgelig funn også, så man står med bensin "til ørene" :) Det er et slags breit spor ned på den ene "flate" siden. Det eneste jeg kan skjønne at dette sporet er til, er å sette inn et eller annet flatt verktøy å bruke det til å vri rundt... Håpløst å skru bil langt hjemmefra, uten eget verktøy etc. Skal se om jeg finner noe lurt å sette nedi der.
  8. Ny pumpe er innkjøpt, men den gamle sitter som bare F. Ser på den nye at man sansynligvis skal vri den mot klokka, og så ut, men den rikker seg ikke. Den har jo vært der siden 96, så har hatt god tid til å sette seg fast. Noen som vet av et "lurt triks" eller noe for å få den til å slippe?
  9. Hei, er det L52 eller L54 du har kjøpt, altså 2 eller 4 ohm versjonen?
  10. Hei. Kutter forsterkeren helt ut eller blir den bare mye svakere? Jeg synes det høres ut som den går i "protection" modus av en eller annen grunn. Er det varsellampe for slikt på den forsterkeren?
  11. Her var det en del ja. Dunking i høyttalerne når du skifter sang er systemstøy fra spilleren. Dette betyr ikke at spilleren er gåen, men enkelte litt rimeligere spillere lager en slik lyd. Når det gjelder den ujevne "tappingen", er den like ille med alle cd-plater? Originale/brente, nye/gamle osv? Ang. det du sier om gain/level kontroll. Hvor mange prosent den står på er ikke så interessant. Denne skal avstemmes med utgangsspenningen på spillerens linjeutganger. Altså har spilleren høy utgangsspenning må gain/level stå veldig lavt. Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med stereo, og vil ikke gå så dypt inn i ting dersom du fra før av finner det elementært, men nevner i forbifarten at gain/level ikke er en volumkontroll. Man vinner altså null og niks på å skru den opp, tvert imot. Piping i høyttalerne. Dynamostøy altså, kommer som oftest fra to steder. Det plukkes opp signalveien eller kommer via ustabile jordingspunkt. Man kan som oftest høre forskjell på disse etter hva som skjer med dem når man skrur opp volumet. Støy i signalveien vil etter min erfaring forbli lav, og la seg "overdøve" av musikken, mens støy forårsaket av ustabil jord vil øke i volum sammen med musikken. Så til å forsøke å gjøre noe med problemet. Jeg har opplevd at flere Golf III har VELDIG ustabil original jord til spilleren. Spilleren er jo signalkilden og inneholder en viktig del av signalveien. Prøv å legge ny jordkabel til denne. Ellers kan man feilsøke etter eliminasjonsmetoden. Trekk signalkablene ut av spilleren, start opp. Er det forsatt like mye støy, så vet vi at det ikke kommer fra spilleren. Er det like ille, trekk ut signalkablene bak i forsterkerne og start opp igjen osv. osv. På den måten får du mest sannsynlig lokalisert hvilken komponent som plukker denne støyen. Lykke til
  12. Fint med bensin og greier... Det er ikke bare bare å skulle skru bil langt hjemmefra uten sine egne verktøy. Men har nå fått målt at det kommer strøm bak dit. Prøvde for sikkerhets skyld også å koble strøm direkte til pumpa, og den var like dau. Tenker jeg stikker til NBS, jeg... Ny pumpe takk.
  13. Har lest side opp og side ned her på forumet ang. problemer med bensinpumpe på Golf III. Mye nyttig å finne her, men det er en ting jeg fortsatt lurer på. Er det noen som vet nøyaktig hva de 4 polene der bak er til? Antar vel egentlig at det er en pluss, en jord og to poler til potmeteret til bensinmåleren. Regner videre med at den tykke røde er pluss, den tykke brune er jord, og de to andre dermed er til måleren. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
  14. Det der har jeg også sett. På E18 ved Høvik kom en BMW 3'er rasende forbi. Var utpå kvelden og passelig med trafikk i fil 2 og 3. Noen sekunder etter kom "onkel" forbi i samme fart, helt uten lys. Livsfarlig.
  15. Kompressor er morsomt! Likte de blanke rørene. Har noe slikt mellom K&N filteret og G-laderen på "inn" siden, men skulle gjerne hatt blakt fint rør mellom "ut" siden av laderen og intercooleren. Noen som vet om noe slikt? Har sett etter det ganske lenge uten å ha funnet det. Bra tråd dette! Morsomt å følge med utviklingen av bilen, som ble rimelig kul etterhvert! Skal prøve å ta noen bilder når jeg setter igang G60 prosjektet igjen. Solgte den til noen på 18 år, og kjøpte den tilbake omtrent i esker og søppelsekker litt over et år senere. Er kjipt å se noe man har jobbet med bli rasert slik. Men her er det bare i starte på nytt og kanskje gjøre noen andre valg underveis.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår