Gå til innhold

Utbetaling for skade, Gjensidige

Ranger emnet


Cavalier

Anbefalte innlegg

Løfter denne litt igjen.

 

Jeg snakket med Gjensidige ang. kontantoppgjør etter innbrudd i min bil. Den ble taksert til kr.30.000,-

Reglene de praktiserer nå innebærer at jeg får fratrekk av moms + fratrekk for 50% av skadesummen bilen ble taksert til.

 

Spør du meg er dette helt latterlig, men dette er kanskje noe alle forsikrings firmaene praktiserer nå?

 

Valget ble jo da veldig enkelt for meg. Bilen settes naturligvis inn. Dyrt for dem, men det er tydeligvis slik de helst ønsker det.

 

Ved ansvarsskade er grunnprinsippet at du har krav på å få dekket ditt økonomiske tap som følge av skaden. Du har krav på kontant oppgjør uansett om du velger å reparere bilen eller ikke. Overstiger skadeoppgjøret bilens verdi blir den kondemnert.

 

Du må ikke godta dette,still spørsmålet til Gjensidige om hvorfor du skal trekkes 50% av skadesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Ved ansvarsskade er grunnprinsippet at du har krav på å få dekket ditt økonomiske tap som følge av skaden. Du har krav på kontant oppgjør uansett om du velger å reparere bilen eller ikke. Overstiger skadeoppgjøret bilens verdi blir den kondemnert.

 

Du må ikke godta dette,still spørsmålet til Gjensidige om hvorfor du skal trekkes 50% av skadesummen.

 

Dette skjønte jeg, og jeg skjønte det ikke...

 

For en uke siden fikk bilen min, som sto parkert, en tilhenger i siden. Han som kjørte med tilhengeren mistet denne og han merket det ikke før etter en kilometer at han var uten henger. Tilhengern kan umulig ha vært tilkoblet bilen skikkelig og sikkerhetswire var ikke hektet på hengerfestet heller. Altså grovt uaktsom. Bare flaks at det ikke gikk noen der hengern kom susende!

Hva det vil koste å fikse skadene på bilen min har jeg ikke noe god greie på, men tviler på at det blir billig. Det er snakk om skade på hjulbue og bakdør samt felg og dekk.

Hvor mye en 19 år gammel Volvo 940 er verdt er jeg usikker på, men jeg har hatt den i ti år og alltid passet på at den er i god stand. Det har heller aldri vært noe tull med bilen min.

Grunnprinnsippet er at jeg har krav på å få dekket mitt økonomiske tap. Jeg har krav på kontant oppgjør uansett om jeg velger å reparere bilen eller ikke. Overstiger skadeoppgjøret bilens verdi blir den kondemnert.

Slik skjønner jeg dette: Jeg har krav på en form for erstatning, men hva skal erstattes? Saken nå er at jeg står uten bil takket være en idiots uforsiktighet. Sett fra mitt ståsted bør bilen fikses koste hva det koste vil for motpartens regning. Bilens teoretiske verdi er for meg uvesentlig all den tid den har en bruksverdi og affeksjonsverdi for meg, og om jeg får utbetalt en gitt sum så erstatter det ikke bilen jeg har og jeg får neppe tak i en slik bil igjen for en gitt sum.

Så jeg kommer til å forlange av motparten at bilen skal fikses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det og ha en gammel finn bil. Er skaden større enn bilens verdi blir den kondemnert,du får antakelig en utbetaling etter listepris på bilen. Hvordan du har tenkt å få det til i praksis at motpart skal betale det det koster og fikse bilen forstår ikke jeg.

 

Men jeg forstår din frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rsele.

 

Si jeg har en gammel rusten Sierra, stor affeksjonsverdi for meg, men listeprisen er 8'000kr, og en skade blir takstert til 30'000kr.

Ville du betalt ut dette, på en Sierra?

 

Slik tenker også forsikringsselskapene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med det siste eksempelet der. Men min bil er så og si uten rust og har vært i god stand hele tiden.

Men akkurat den biten kan vi avslutte diskusjonen på.

Hva kan man forvente seg? En liten gjennomgang på finn.no viser at Volvo 940 er priset fra 15 000 og oppover mot ca 50 000 avhengig av alder og kilometerstand. På bilen min er det skader på høyre bakdør, hjulbue og skjerm, samt dekk og felg... Det blir jo noen kroner for å fikse det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med det siste eksempelet der. Men min bil er så og si uten rust og har vært i god stand hele tiden.

Men akkurat den biten kan vi avslutte diskusjonen på.

Hva kan man forvente seg? En liten gjennomgang på finn.no viser at Volvo 940 er priset fra 15 000 og oppover mot ca 50 000 avhengig av alder og kilometerstand. På bilen min er det skader på høyre bakdør, hjulbue og skjerm, samt dekk og felg... Det blir jo noen kroner for å fikse det...

 

Få motparten sitt forsikringsselskap til og ta en takst av skaden. Bare ansvarsforsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår