Gå til innhold

Borre eller ny blokk?

Ranger emnet

Rmodalen

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg vet så eg alle b2x blokkene like, bortsett fra borring da. Så det burde bli samma greia med en b21 som er borret opp til b23, som en original b23 blokk.. :)

Edit: Rettelse, b23 har frostplugger på begge sider :)

Hva er frostplugger? Så da er det like greit og borre opp da? eller like greit å skaffe en b23et blokk?

Volvo 240 turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet så eg alle b2x blokkene like, bortsett fra borring da. Så det burde bli samma greia med en b21 som er borret opp til b23, som en original b23 blokk.. :)

Edit: Rettelse, b23 har frostplugger på begge sider :)

Det er ikke det samme å borre opp en blokk fra B21 til B23. Har blitt avrådet fra flere firma om å gjøre dette. 242 T6 her på forumet har en ganske uheldig historie rundt dette. Den blokka han hadde revnet ene sylinderveggen på. Hvorfor kjøre med B23? utvalget av bra motorer begynner å bli meget tynnt, B230 blokka ble jo produsert i 12år lengre.... Med en FK blokk så kan du være heldig å få tak i en meget fin blokk, og slipper da en eventuell overhaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B2X blokkene er svakere enn B230. Er bedre gods og jevnere støp i B230, Sylindrene er også siamesiske.

Få tak i en frisk 230 blokk ,nyere enn 89mod.

Det med innmat er også uvesentlig,tror en "nytype" 230 sine råder og veiv ikke er noe dårligere enn eldgamle M-råder og smidd veiv.

230 veiva er jo også bedre balansert enn B2x sine pga. flere motvekter.

B23ET har jo smidde stempler,men det har ikke så mye å si. Et fk/ft stempel holder fint til 350hk hvertfall. Så lenge motoren får riktig blanding og ikke banker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider