esbandos Skrevet Oktober 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 Halloen.. Har et gammalt multimeter fra den tiden jeg gikk grunnkurs mek. Har en liten mistanke om at det ikke måler rette verdier når jeg er ute å måler strøm og ampere.. Hvordan kan jeg sjekke om sikringen(e) inne i multimeteret virker? Uten å skru det opp eller noe? Når jeg måler et batteri (12V) som står i bil, viser meteret rundt 13V, mens et annet jeg har viser rett over 14V.. Når jeg måler ampere får jeg dårlig med utslag uansett hvor mye kontakt jeg har på ledningene.. Er noen få verdier som kommer opp, men ikke slik det skal.. Er det egen sikringskurs for ampere og volt? Ohm er jeg usikker på om funker slik det skal.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet Oktober 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 Halloen.. Har et gammalt multimeter fra den tiden jeg gikk grunnkurs mek. Har en liten mistanke om at det ikke måler rette verdier når jeg er ute å måler strøm og ampere.. Hvordan kan jeg sjekke om sikringen(e) inne i multimeteret virker? Uten å skru det opp eller noe? Når jeg måler et batteri (12V) som står i bil, viser meteret rundt 13V, mens et annet jeg har viser rett over 14V.. Når jeg måler ampere får jeg dårlig med utslag uansett hvor mye kontakt jeg har på ledningene.. Er noen få verdier som kommer opp, men ikke slik det skal.. Er det egen sikringskurs for ampere og volt? Ohm er jeg usikker på om funker slik det skal.. Hva med måle inne i en stikkontakt? Der er det mellom 230 og 240 volt. Du er jo uansett nødt til å finne deg en referansekilde.. Pass deg for karameller! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Oktober 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 har du et bilde av multimeteret skal jeg nok få hjulpet deg! måler du på batteriet mens bilen går? Forsiktig med å måle i stikkontakt da det er forskjell på like og vekselstrøm Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2008 Hva med måle inne i en stikkontakt? Der er det mellom 230 og 240 volt.Du er jo uansett nødt til å finne deg en referansekilde.. Pass deg for karameller! :) Har målt i huskontakt.. Er rundt 214-220 i den, ifølge multimeteret.. Stilte meteret på det bilstrøm ikke er.. :p Husker ikke hvem som er likestrøm eller vekselstrøm.. Vet bare hvor jeg skal ha meteret dersom jeg skal måle en plass i bil-elektro.. :p har du et bilde av multimeteret skal jeg nok få hjulpet deg! måler du på batteriet mens bilen går? Forsiktig med å måle i stikkontakt da det er forskjell på like og vekselstrøm Multimeteret ser slikt ut: http://www.comparestoreprices.co.uk/images/unbranded/d/unbranded-digital-multimeter-with-temperature-gauge.jpg Har målt i stikk-kontakt. Da viser den rundt 214-220V.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrLee Skrevet Oktober 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2008 Når jeg måler ampere får jeg dårlig med utslag uansett hvor mye kontakt jeg har på ledningene.. Er noen få verdier som kommer opp, men ikke slik det skal.. du kan ikke måle ampere på batteriet. da kortslutter du det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2008 hvis sikringene er gåene får du 0 på alle målingene, så det er nok ikke feilen. Det er egne sikringer til ampere og andre målinger,men det høres ut som det bare er gammelt og dårlig. Kjøp et nytt på biltema til en hundrelapp,mye bedre. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakhjulboogie Skrevet Oktober 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2008 VDC er likespenning og det du skal bruke på bil. VAC er vekselspenning, altså det du bruker på huselektrisk. Husk at når du skal måle strøm (Ampere) må du koble instrumentet i serie med lasten. Og ikke gjør som en knall som gikk i klassen min: han prøvde å måle hvor store sikringer det var. Så da satte han multimeteret på strømmåling, og stappa pinnene i stikkontakten. Kom et ørlite poff da ja... Hehe... (Mer påkostede instrumenter er sikret mot dette, men med eldre/billigere instrumenter kan du risikere at det smeller!) Hvis du syns du får rare resultater, kan det være så enkelt som at batteriene i instrumentet ditt er dårlige. Hilsen trikker'n! Edit: når du skal måle strøm, må du sannsynligvis bytte plass på ledningene til målepinnene. Den ene skal stå i hullet merket COM, den andre i hullet merket A. Siter I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet Oktober 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2008 jeg støtter meg til batteriteorien. jeg spanderte nytt batteri for to uker siden,det gjorde underverker! med dårlig batteri forandret både spenning og strøm seg når jeg hadde hatt det påslått over 20 sek. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.