Gå til innhold

karosseribytte

Ranger emnet


oddi

Anbefalte innlegg

Hei, lillebror har akkurat vraket bilen min, og nå ser vi på løsninger for hvordan vi kan få satt den i stand/få fatt i ny bil. Bilen er en saab 9-5, men ganske mange "gromme" deler:) Noen her som kan gi meg en "how to" når det gjelder karosseribytte? Siden jeg kun hadde delkasko på bilen, vil den vel ikke bli kondemnert av forsikringsselskapet. Har dette noe å si på hvem som kan utføre karosseribyttet? hva pleier egentlig slikt å koste? innbiller meg at jeg skal kunne få fatt i en 9-5 i tyskland for ca 40 k. Resten må jeg betale for. altså arbeid, de delene som sikkert trengs, og søknadsprosess/kontakt med tilsyn/toll etc. få gjerne folk med erfaringer på området, kanskje _du_ driver med slikt daglig? eller kjenner noen som kan reglene ordentlig? moralprekener som at man ikke burde låne bort bilen til en med fersk lapp, at man ikke burde kjøre for fort, får som fortjent osv, trenger jeg ikke:) Vil prøve å holde tråden saklig.. hehe:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kjøretøyforskriften:

2. Reparasjon av kjøretøy

2.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning etter reparasjon av omfattende skade i forbindelse med kollisjon, utforkjøring e.l.

2.2 Kjøretøyet anses som reparert bl.a. når:

2.2.1 karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut med karosseri av samme type og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.

2.2.2 ramme skiftes ut med ramme av samme type uten at det foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.

2.2.3 en forpart og en bakpart fra to kjøretøy med selvbærende karosseri av identisk type sammenføyes, og det ikke foretas omfattende utskiftning av deler og komponenter for øvrig.

2.2.4 én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, repareres eller skiftes ut med identiske deler på motorsykkel. Dette gjelder uavhengig av om det tidligere er godkjent ombygging av den andre hovedkomponenten.

 

Ring og snakk med SVV, vet at praksis har variert litt

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du snakke med biltilsynet og søke om karosseribytte, viss de aksepterer det så tar de og plomberer de delene du skal flytte over på det nye karosseriet, som regel er det motor gir og bakaksel,(kan variere litt)så er det bare og skaffe en bil, med mest mulig utstyr selvfølgelig :D , montere over de plomberte delene, vise bilen og biltilsynet stryker over det originale chassinummeret på det nye karosseriet og stempler inn det gammle fra bilen din og vips, bare skli ut av biltilsynet med et stort glis.:win

 

Det er teorien, jeg var bortig det for noen år siden, det var før det ble gjort en del svindel med det så jeg vet ikke hvor enkelt det er lengre.

Men det er jo bare og snakke med biltilsynet om det.

Det skal også hvere en grunn til og få innvilget et karosseribytte, bilen må hvere skadet nok, heter det i reglene, men det praktiserer lit forskjellig i landet.

 

lykke til, og post her om hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjelder for "oppbygging" av bil er at man skal beholde minst tre av fem "hovedkomponenter" fra den gamle bilen. Hovedkomponenter er: motor, gear, foraksel, bakaksel, karosseri/chassie. Du velger selv hvilke tre du skal beholde.

 

Edit: På en 9-5 er det selvsagt enklest å flytte over komplett forhjulsstilling med motor og gear. Husk at den gamle bilen (vraket) må vises hos svv, slik at de får merke de tre delene som skal brukes oppgjen.

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår