Gå til innhold

Montering av ekstralys og spørsmål om kjørecomputer Opel Astra GTC

Ranger emnet


Steffenmiata

Anbefalte innlegg

.Heisann.

 

Jeg har anskaffet meg en 2005 Astra GTC Enjoy-utgave.

 

I den anledning har jeg lyst å ettermontere grøftelys.

 

1. Hvor kan jeg kjøpe grøftelys og hvilke deler trenger jeg? Jeg har vært i kontakt med http://www.opel-deler.no, men de ville ikke hjelpe meg å finne delene jeg vil trenge. De sa bare at jeg skulle se i katalogen. Det hjelper meg lite når jeg ikke vet hva jeg trenger. Kanskje bør jeg titte innom Opel og høre om de har oversikt? Men det er vel neppe smart å kjøpe delene der, da de er dyre?

 

2. Er det mulig å ordne kjørecomputer? Jeg har hørt at man kun trenger å "flashe" den nåværende saken i bilen, og vips har man kjørecomputer. Stemmer dette? Eller må man kanskje bytte bunnpanne slik at man får føler.

 

Ellers har jeg ordnet meg midtarmlene, så dette blir bra :)

 

Hilsen fornøyd Astra GTC-eier.

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres veldig ig ut at de ikke ville hjelpe deg, kanskje vedkommende som svarte hadde en dårlig dag eller noe? Dessverre vet jeg ikke om noe annet sted enn Opel hvor de har full oversikt over det du trenger til grøftelysoppsett, så det er der JEG ville startet. Men husk, selvom det kan koste noen kroner, så er Opel likevel blant de aller billigste på markedet mht reservedeler så er vel like greit å hoppe i det =) Utenom det, så er mitt forslag å kjøpe en stylingfanger fra Irmscher eller Rieger, da får man som regel grøftelyskit også =)

 

EDIT: Det skal forresten ligge ledningsnett klart til grøftelysa, så det er bare å bestille lamper regner jeg med, og plugge i pærer. Mht kjørecomputer har jeg dessverre ingen info. Grattis med ny bil forresten, fine de =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for tilbakemelding!

 

Jeg spurte om monteringsett for grøftelys til min bil, men fikk svar om at det ikke leveres i sett og at jeg selv må finne de enkelte delene i katalogen. Deretter spurte jeg om hva jeg ville trenge av deler, altså en liste, men da fikk jeg svar at det ikke var hans jobb. Jobben hans er å hjelpe folk å finne frem i nettbutikken. Merkelig..

 

Uansett, det er jo helt topp hvis ledningsnettet ligger klart, da vil jeg jo bare trenge selve lyktene. Alt skal gjennomføres originalt. For hvis ikke det er noe ledningsnett der originalt, er jeg noe skeptisk til å gjennomføre det. Det er ikke alltid ettermontering av elektronikk er så lett på nye biler pga alle styringssystemene.

 

Det ser også ut som at jeg må sette inn en bryter i dashen til grøftelysene. Vil det da ligge ledninger klar bak der? Nå er det bare en plastdeksel der grøftelysbryteren skulle ha vært.

 

Jeg får besøke Opel for deler ja.

 

Edit: finnes det egne forum for Opel? De har nok bra greie på dette. Desverre så må man være betalende medlem for å kunne registrere og skrive på forumet til Opel Motorsport Club.

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det ligger nett klart bak det avblendete dekselet ja, siden det mest sannsynlig ligger klart ned til grøftelysene også. Det finner du fort ut ved å ta en titt oppunder frontfangeren din, de pleier som regel å bare henge der, for de står uansett ikke i fare for å henge seg opp i noe. I så tilfelle må d ha bryteren også, og den bør du også få du også hos Opel. Jeg er rimelig sikker på at de ettermonterer slikt utstyr hos forhandler når folk kommer inn og velger utstyr på bilen de bestiller.

 

Mht OMC, det høres halvveis ut som om du egentlig ikke er interessert i å være OMC-medlem. Greit nok det, men det koster deg kun 350kr i året, og da har du tilgang til et vell av kunnskap blant medlemmene, i tillegg til at du vil kunne gjøre deg nytte av en drøss rabattavtaler, som totalt sett potensielt vil la deg spare inn klubbavgiften mange ganger =) HAr selv vært medlem der, men er ikke det nå lenger.

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ledningsnett ligger klart ja.

 

Jeg vil trenge grøftelys, lyktedeksel, helt nytt bryterpanel (man kan ikke bare sette inn en egen bryter for grøftelys. Alt henger sammen i panelet for lysene). I tillegg må bilen omprogrammeres. Total pris 8500. Dette koster mer enn det smaker.

 

Derfor har jeg tenkt å bare kjøpe de originale grøftelysene og plastdekslene og lage til en egen bryter. Da slipper jeg omprogrammering og masse annet dyrt tullball.

 

Er det lett å ta av frontfangeren forresten? Har du en fremgangsmåte på det? Jeg er relativt blank. Jeg ser at det er to skruer i hjulbuene som holder fangeren på plass. De må hvertfall av. Deretter må man kanskje klipse av grillen?

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis grillen på H'n er festet som på G'n vår, er det i tillegg til de skruene du refererer til, 2 skruer i fronten og en liten serie plastklips med pinne i midten som holder fangeren på plass. Det kan høres svakt ut, men de er sterke som nøkken når de sitter som de skal. De er dog lette å få av. Grillen vil jeg tro må av ja, jeg antar an 2-3 av klipsene sitter på undersiden der. Det gjorde det på vår i hvertfall. 2 skruer var det også på baksiden av fangeren, like rundt skiltet, også var det ei lang leppe som stikker inn under bilen som var festet med plastklips.

 

NB! Jeg har aldri byttet fangeren på en Astra H noen gang, men det er nok ikke så ulikt i forhold til på vår vil jeg tro. Uansett, når du får ut de skruene på siden og plastklipsa, så vil det røpe seg av seg selv hvor den eventuelt henger fast med skruer i fronten, bare å legge seg under og titte litt =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da begynner det å skje saker og ting her, så på tide med en update.

 

Midtarmlene er montert i selve midtkonsollen (uorginalt, men ser helt originalt ut) i stedet for i setet (originalt). Bilder kommer. Kjøpt hos http://www.astraarmrest.com/

 

Ellers har jeg fått lyktedeksler og ekstralys

ekstralys1.JPG

ekstralys2.JPG

ekstralys3.JPG

 

Disse skal monteres så fort jeg får tid. Deretter skal jeg ordne et bryterpanel slik at jeg kan slå på ekstralysene. Jeg tror dette blir veldig bra.

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt vurderes.

 

Gir xenon-lys bedre lys og blåere lys? Andre fordeler med xenon-pærer i grøftelysene? Holder det å bytte pærer kun eller må jeg ha sånn ombygningsvas?

 

Gi meg link, så kan jeg ta en titt :)

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ULTRA-White-6000K-HID-Xenon-Headlights-H3-100W-Bulbs_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ72Q3a543Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c39Q3a1Q7c240Q3a1318QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem380082898542QQitemZ380082898542QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories <-- Ville disse funke? Ingenting å si på prisen ;)

 

Forresten, jeg ser at det er en metallstang på siden av grøftelyshuset som er festa til innmaten inni. På enden av den kan man skru med en umbrako. Dette er vel for å stille inn retning på lysene? Når jeg vrir på den flytter innmaten litt på seg. Det er vel ikke kjempeviktig å stille inn grøftelys?

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er viktig at de står riktig, for stiller man dem for høyt, vil de blende otkommende biler, en egenskap de selvfølgelig IKKE skal ha =) Høres ut som det er justeringsskruen for lyktene du har funnet der ja.

 

De pærene du viser til, er IKKE xenonpærer, de er imitatorpærer med svært dårlig holdbarhet, i tillegg til at ledningsnettet ditt ikke egentlig er dimensjonert for pærer som trekker 100W, så JEG ville styrt una disse pærene. Jeg har prøvd mange forskjellige merke av disse imitatorpærene, og de eneste jeg har funnet og som holder mål, er de som jeg har i bilen akkurat nå (har ikke fått montert de ekte xenonpærene ennå), som jeg kjøpte fra http://www.hoen-usa.com. Jeg har hatt i Xenonmatch-pærene i nær--, fjern- og grøftelys på bilen i 2 år nå, ikke ett sett har røket ennå. Det i seg selv er et kvalitetsstempel. Normalt vil de pærene du linker til, etter min erfaring, ryke etter maks 3-4 måneder.

 

Xenonlys kan gi litt forskjellige farger, alt ettersom hvor på skalaen for Kelvin (lysintensitet) pærene befinner seg, men merk at det aller beste lyset vil du få med ekte xenonpærer som yter mellom 5000K-6500K. I denne delen av skalaen vil lyset gi best og mest refleksjoner fra veimerkinger osv, over og under vil gi deg dårligere effekt av lyset. Mange velger likevel 8000K pga at det ser litt tøft ut. 5000K-6500K vil gi deg hvitt og skarpt lys, mens 8000K vil gi deg et blåstikk i lyset. 10000K-12000K vil gi deg lillastikk. 3800K og nedover vil gi gulstikk, som i normale halogenlykter. Fordelene med xenon, er at de gir my kraftigere lys enn med normale halogenpærer, og som du vet, i mørket kan man aldri egentlig få nok lys.

 

Når det kommer til grøftelys og fjernlys, så finnes det ikke noe reglement for å bruke xenonpærer, slik det gjør for nærlysene, derfor er det bare å kjøre på med så kraftige pærer som mulig. De kraftigste xenonpærene du får i dag, er 50W-kit, mot normalt 35W. Jeg vil anbefale 50W, fordi de mest sannsynlig eliminerer et eventuelt behov for å legge inn en motstand for å få de til å virke. Jeg selv, og enkelte andre, har opplevd at pærene ikke virker når vi skrur på lysene, (gjelder 35W-kit) og jeg regner med at det er derfor enkelte har måttet legge inn en motstand, slik at hjernen registrerer at lampene trekker normal effekt. Men de fleste 35W-kit fungerer fint uten den ekstra mostanden.

 

I et ombyggingskit til xenon vil du få med 2stk ballaster (høyvolts omformere til pærene), 2stk pærer, 2stk festebraketter, nødvendige kabelsett og instruksjoner. Du får også de samme garantivilkårene som norske nettbutikker gir. For å vite hvordan du skal feste de, må jeg vite om du har skrusokler i de nye grøftelysa dine, eller om du har en metallbøyle som skal holde fast pærene i posisjon.

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis det er H3 du har i ekstralysene, har jeg ett sett H3 fra Hoen-usa som du kan få kjøpt av meg. Skal ikke ha mer enn jeg ga for de, 200 + frakta, samme merket pærer som jeg har kjørt med i 2 år nå uten at de har gått fløyten, holder 4000 Kelvin, altså helt opp mot xenon intensitet.

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er xenon imitatorpærer, altså ballastfrie, på lik linje med de du posta en link om lenger opp i tråden her, men av langt bedre kvalitet og holdbarhet. Hadde slike i grøftelysene mine inntil nylig, da den ene gikk fløyten. Så helt forj..lig ut med en Hoen og en original, så jeg måtte la begge forbli originale og plagsomt gule. Dessverre har de (Hoen) sluttet å lage den pæretypen jeg trenger, H1, så nå må jeg snart ty til ekte xenon der istedet, "kjipt" =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår