Gå til innhold

Montering av ekstralys og spørsmål om kjørecomputer Opel Astra GTC

Ranger emnet


Steffenmiata

Anbefalte innlegg

Da var grøftelysene montert. Resultat ble meget bra synes jeg. Nå mangler jeg bare en ny hovedlysbryter med knapp for grøftelys for å få lys i de.

 

Selve monteringsjobben gikk veldig kjapt og greit. Man trengte overhodet ikke å ta av fangeren. Det var nok å jekke opp bilen, trykke ut de gamle grøftelysdekslene og skru inn grøftelysene. Deretter var det bare å plugge i kontakta som lå klar, og etterpå trykke i de nye grøftelysdekslene.

 

ekstralys4.jpg

ekstralys5.jpg

NB: dårlige kameramobilbilder.

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Da har jeg mottatt ei pakke fra Tyskland bestående av hovedlysbryter med grøftelysknapp og OPC kromlister.

 

Bryterpanalet er montert, men selvsagt er det ikke noe lys i grøftelysene. Jeg må nemlig til Opel å omprogrammere bilens hjerne så den skjønner at det er grøftelys på bilen. Det er medaljens bakside med ny bil. Desverre har ikke Opel tid før i januar 2009, så nå må jeg smøre meg med tålmodighet.

 

I mellomtida kan jeg jo montere mine nye kromlister, ikke at det tar så veldig lang tid.

8e14_1.JPG

581c_1.JPG

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg har anskaffet meg en 2005 Astra GTC Enjoy-utgave.

 

I den anledning har jeg lyst å ettermontere grøftelys.

 

1. Hvor kan jeg kjøpe grøftelys og hvilke deler trenger jeg? Jeg har vært i kontakt med http://www.opel-deler.no, men de ville ikke hjelpe meg å finne delene jeg vil trenge. De sa bare at jeg skulle se i katalogen. Det hjelper meg lite når jeg ikke vet hva jeg trenger. Kanskje bør jeg titte innom Opel og høre om de har oversikt? Men det er vel neppe smart å kjøpe delene der, da de er dyre?

 

2. Er det mulig å ordne kjørecomputer? Jeg har hørt at man kun trenger å "flashe" den nåværende saken i bilen, og vips har man kjørecomputer. Stemmer dette? Eller må man kanskje bytte bunnpanne slik at man får føler.

 

Ellers har jeg ordnet meg midtarmlene, så dette blir bra :)

 

Hilsen fornøyd Astra GTC-eier.

 

2: kjørekomputer er ein programering på 2 plasser i styrenhet der ein forandre kodeindexen på IPC og BCM elle IPC og ECU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen motordal. Så det er en kjapp og billig jobb? Man må jo også få rulleknappen på venstre sida på rattet til å korrespondere med kjørecomputeren, slik at man kan bytte visning.

 

Vil man få alle funksjonene som en Astra H som blir levert originalt med kjørecomputer? Opel mente jeg muligens ville mangle noen følere enkelte plasser, og dermed ikke få alle funksjonene.

 

Forresten, det ble visst en forjulsgave på meg:

ekstralys6.jpg

 

PS: Synes du lyset var veldig pissegult? Kanskje jeg skulle satse på H3-pærene dine A.K? Har du en finfin julepris?

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H1 eller H7 tenker jeg, men det finner du ut ved å ta ut en av de og titte på den, står på sokkelen.

 

Andreas: De blir ganske varme ja, klarer ikke å ta på de uten å brenne fingertuppa. Dioder vil gi mer blåaktig lys enn disse, det er etter mitt syn en ulempe, i tillegg synes dioder knapt på dagtid.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg starter med å bytte parklys og grøftelys. De er lys det ikke er så "nøye" med. Nærlysene er jo de viktigste, så de lar jeg være inntakt forløpig.

 

Hva slags sokkel er parklysene på Astra H?

 

Og hvordan bytter man dem? Man kommer vel ikke til lyktene fra motorrommet. Må vel jekka opp bilen og ta av dekket?

 

Tenkte å prøve disse:

 

http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4650

 

http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4683 (forutsatt at det er riktig sokkel).

 

Da blir det hvitt lys på park- og grøftelys om dagen :)

 

Forresten, er det w5w-sokkel i pærene til skiltlyset? Kan jo bytte det hvitt lys i samme slengen da.

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv gjerne de, jeg kan sette penger på at de ryker mye fortere enn Hoen sine, men du velger selv selvfølgelig =)

 

Parkpærene er nok wedge-type, slik som bildene du linker til, og tilgangen er fra motorrommet, garantert. Grøftelysene kommer man som regel til ved å strekke armen innunder fronten, klarer det på min i hvertfall. Men jekk gjerne opp for enklere tilgang, hjulet er det unødvendig å fjerne. pærene sitter enten med metallbøyle eller vrisokkel, uansett er det piece-of-cake å bytte de ut =) Skiltlys på H'en vet i hvertfall ikke jeg noe om, dessverre, kanskje noen andre her vet.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår