Gå til innhold

Montering av ekstralys og spørsmål om kjørecomputer Opel Astra GTC

Ranger emnet


Steffenmiata

Anbefalte innlegg

He he.. Det er godt mulig. Jeg vil bare får meg noen erfaringer. Er relativt fersk i dette med lys.

 

Piece of cake? Det var meget trangt og vanskelig å komme til for å bytte parklys hvertfall. Grøftelysene er derimot peace of cake. De satt jeg jo inn selv.

 

Hva slags skiltlyspærer har du i din G forresten?

 

Så man bytter parkpærene fra motorrommet og resten under hjulbuen? Jeg tok meg en kjapp titt på bilen, og fra motorrommet får man kun tilgang til parklysene mener jeg. Resten tas fra undersiden. Det er ei luke man åpner.

 

Bruker du msn forresten? Så slipper vi å ta alle sånne små tullespørsmål her. Hvis du bruker det kan du jo sende meg en PM med adressen din.

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OK, de har nok kanskje forandret på ting litt ja =) Sender deg mailadressa mi per pm, men kommer til å logge av for kvelden like etter, er trøtt som en dupp. Satt altfor lenge oppe julaften og prinsen var altfor tidlig oppe, noe som utgjør en meget trøtt kombinasjon =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hoi. Ville bare nevne at jeg har satt inn Biltema sine Mega Blue pærer på min GTC. Synes de fungerer meget bra. Lyktene til astra'n har en slik konstruksjon at lyset ikke ser så jalla ut som det gjør på mange andre biler. Og man får en fin "xenon" look av de. Dog holdbarheten på disse pærene gjenstår å se. Er forøvrig et satans knot å bytte kjørelysa! Fikle med en hånd inne i den lille luka i hjulbua. Og ikke skru festene til pæra helt ut! Det holder å bare løsne de litt for så å vri pæra ut av festet. De er et helvette å få inn igjen om man løsner de helt

'05 Opel Astra GTC 2.0T

Audi Coupe GT B2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. Ville bare nevne at jeg har satt inn Biltema sine Mega Blue pærer på min GTC. Synes de fungerer meget bra. Lyktene til astra'n har en slik konstruksjon at lyset ikke ser så jalla ut som det gjør på mange andre biler. Og man får en fin "xenon" look av de. Dog holdbarheten på disse pærene gjenstår å se. Er forøvrig et satans knot å bytte kjørelysa! Fikle med en hånd inne i den lille luka i hjulbua. Og ikke skru festene til pæra helt ut! Det holder å bare løsne de litt for så å vri pæra ut av festet. De er et helvette å få inn igjen om man løsner de helt

Takk for infoen.

 

Mulig å se et bilde eller to hvordan det ble?

 

Jeg er klar for problematikken med å bytte nærlys, og derfor har jeg venta litt med det.

 

Jeg skal bytte parklysene. Har du noen gode tips der? Det blir litt som å famle i blinde når man står med panseret oppe og fikler med hånda nede i et trangt hull hvor man ikke ser noen ting.

 

Jeg har forresten kjøpt mine pærer hos http://www.dybvik-trading.no. Skal bytte park-, skilt- og grøftelys. (W5W og H3).

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen.

 

Mulig å se et bilde eller to hvordan det ble?

 

Jeg er klar for problematikken med å bytte nærlys, og derfor har jeg venta litt med det.

 

Jeg skal bytte parklysene. Har du noen gode tips der? Det blir litt som å famle i blinde når man står med panseret oppe og fikler med hånda nede i et trangt hull hvor man ikke ser noen ting.

 

Jeg har forresten kjøpt mine pærer hos http://www.dybvik-trading.no. Skal bytte park-, skilt- og grøftelys. (W5W og H3).

 

Det var veldig vanskelig å få tatt et godt bilde av det. Kamera klarer ikke å se "spillet" i reflektoren til lyset. Lyset ser også litt gulere ut på bildet enn det er i virkeligheten. Det ser man lett på bildet hvor parklyset også er vist.

 

100_0703s.jpg

100_0706s.jpg

'05 Opel Astra GTC 2.0T

Audi Coupe GT B2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.

 

Har du noe grei fremgangsmåte for å bytte parklysene?

 

Edit : ser nå at du spurte om parklys. De har jeg ikke skiftet enda så der har jeg ikke noen tips enda. Dog jeg må ta de nå for den ene min har ryket. Under var det fremgangs måten min for kjørelysene.

 

Jeg jekka opp bilen for å få den litt høyere og vridde hjulet ut av veien. Så er det greit å ha en hodelykt så du har frie hender. Samt ha en lykt fra motorrommet. Da er det bare å få handa inn og ta av lednignen. Så løsne de to feste skruene og vri lampa ut av festet. Pæra sitter i en sokkel som du må vri av (det er etter du har tatt den ut) Så sett den nye pæra i sokkelen og monter den inn i lykta igjen. Greit å være to så en kan se om du holder pæra rett. Er litt køddent å treffe i senter.

 

Edit : har du ikke garasje jekk så er det kanskje mer til bry enn det er verdt å jekke med orignal jekken til bilen

'05 Opel Astra GTC 2.0T

Audi Coupe GT B2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

 

Du kan jo gi meg en tilbakemelding etter du har bytta parkpæra.

 

De bytter man forøvrig via motorrommet. Står forklart i bilens manual hvordan man går fram. Man skal blant annet fjerne et rele på førersiden og slangen til luftfilteret på passasjersiden for å få bedre plass. Jeg synes ikke det hjalp veldig. Det blir moro å høre hvordan du får det til.

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det hørtes unektelig noe dyrt ut, men jeg aner ikke hva en slik service skal koste på H'en, eller hva som er involvert i den av arbeide. Jeg regner imidlertid med at regreima di ikke skal skiftes før på 90tkm, slik som på den G'n vi hadde, og da spretter regninga opp en del, vi betalte 8500 for 90tkm-service med regreimsbytte, da bytter de rutinemessig også strammehjulene og vannpumpen samtidig. Hvis Motordal titter innom her, kan han kanskje gi en pekepinn. Jeg kunne eventuelt sjekke med den lokale forhandleren her til sammenlikning. 2500 for 15tkm-service er jo også en del penger, mtp at de stort sett bare ser over bilen og bytter olja. Olje koster deg normalt maks 500-600kr å bytte selv, filter inkludert.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men det er ikke nødvendig at du sjekker opp noe. Det har jeg nemlig gjort selv:

 

Jeg har nå vært i kontakt med to andre Opel-verksteder i fylket, og det ene skulle ha 4500 for jobben, mens det andre skulle ha 4000. Altså, en differanse på hele 1500!

 

Dermed kontaktet jeg forhandleren som skulle ha 5500,- for jobben og konfronterte vedkommende med disse andre prisene. Vedkommende ble bare sur og ville så vidt snakke med meg, utrolig uprofesjonelt. Og han ville overhodet ikke moderere prisen han hadde gitt meg.

 

Videre argumenerte Vedkommende for at servicene jeg skulle ha hos disse andre opel-forhandlerne ikke ville gjøre det samme som de. Men det er jo bare tull. Det står oppgitt i serviceheftet og alle Opel-forhandlere/verksteder vet hva en hovedservice inneholder. Ikke sant?

 

Ellers vurderer jeg å høre hva et vanlig bilverksted (ikke merkeverksted) skal ha for å utføre samme servicen. Er dette å anbefale? Vet de hva en hovedservice inneholder og har de nødvendig utstyr for å kunne gjennomføre det? Jeg tenker spesielt på dekodingsmaskinen for å stille inn bilens hjerne til neste service og lignende. Ellers har de vel heller ikke inne noen originaldeler, så slikt må vel bestilles inn på forhånd. Kjipt hvis de under service finner ut at de må skifte noe mer, og ikke har delen. Edit: et ordinært verksted skal ha 3500 for jobben. (Og jeg har allerede bytta olje+filter selv, så da skulle de ha 2500 for jobben sa de).

 

 

Forøvrig er bilen rullet 35.000, og sist service (mellomservice) ble utført for litt over ett år siden. Da var bilen kjørt 23.000. Det er vel uansett lurt å ta en hovedservice nå? Jeg merker at bremsene trenger en overhaling, og dette er jo noe som blir gjort på hovedservice. Blant annet demontering og smøring. (Mye salt og drit på veien om vinteren som legger seg til).

 

Edit: jeg tror nok at jeg uansett vil levere bilen til et Opel-verksted fremfor et ordinært verksted. Jeg føler at bilen er i bedre hender der, samtidig som de har kompetanse og oversikt over hva som til enhver tid skal gjennomføres på servicen.

 

Kom med hint og tips AK. Du er en fornuftig mann :)

2005 Opel Astra GTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår