Gå til innhold

Steffenmiata

Bruker
  • Innholdsteller

    95
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Steffenmiata

  • Bursdag 12/17/1984

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    2005
  • Biltype (eks Audi)
    Opel Asta GTC
  • Årsmodell (eks 1995)
    1992
  • Yrke eller sivil status
    Student, vikar
  • Motor (eks 1.6)
    1,6
  • Fylke
    Vest-Agder

Contact Methods

  • MSN
    snikolaisen@hotmail.com
  • Bosted
    Kristiansand

Steffenmiata's Achievements

  1. Heisann. Har en 2005 Opel Astra GTC til salgs. Hilsen Steffen
  2. Nå har jeg hatt hovedservice på bilen hos Alleen Auto i Lyngdal. Kjempegreie folk. Serverer kundene vaffler og i tillegg fikk jeg passordet til det trådløse nettet slik at jeg kunne ha noe å gjøre mens bilen ble sjekket (tok jo tre timer). Det er ikke alle som ville gjort det. I tillegg slo de av på prisen pga jeg har trommelbremser bak og det betyr at kun frambremsene ble demontert og renset. Desverre gikk det ikke an å omprogrammere bilens hjerne slik at jeg skulle få kjørecomputer. Displayet er visstnok låst fra Opel. Hadde bilen vært en 2004-modell hadde det derimot gått. Skal jeg ha kjørecomputer nå må jeg bytte hele skjermen. Stemmer dette motordal eller har du gode råd? :)
  3. Takk for et flott svar. Jeg har bestemt meg for å satse på et Opel-verksted. Jeg føler at bilen er i de beste og tryggeste hender da. Det er godt å ha følelse av at bilen er 100 % i orden når man skal kjøre den. Angående bremsene så fungerer de ok, men det virker som det er salt og dritt på de. De tar ikke like bra som før. Når jeg holder bremsepedalen svakt inne hører jeg det romler fra bremsene. Sikkert klossene som går i mot i bremseskiva litt ujevnt. Kanskje de tar litt skeivt eller det kun er denne saltproblemastikken. Uansett, så blir alle bremseklossene tatt av på service, glideskiver rengjort, og da skal alt bli tipptopp. Er det forresten dumt at jeg gjør denne hovedservice med bremsene i februar? Veiene vil jo fortsatt bli salta i noen måneder. Kanskje jeg burde utsette det til en varmere måned?
  4. Takk for det, men det er ikke nødvendig at du sjekker opp noe. Det har jeg nemlig gjort selv: Jeg har nå vært i kontakt med to andre Opel-verksteder i fylket, og det ene skulle ha 4500 for jobben, mens det andre skulle ha 4000. Altså, en differanse på hele 1500! Dermed kontaktet jeg forhandleren som skulle ha 5500,- for jobben og konfronterte vedkommende med disse andre prisene. Vedkommende ble bare sur og ville så vidt snakke med meg, utrolig uprofesjonelt. Og han ville overhodet ikke moderere prisen han hadde gitt meg. Videre argumenerte Vedkommende for at servicene jeg skulle ha hos disse andre opel-forhandlerne ikke ville gjøre det samme som de. Men det er jo bare tull. Det står oppgitt i serviceheftet og alle Opel-forhandlere/verksteder vet hva en hovedservice inneholder. Ikke sant? Ellers vurderer jeg å høre hva et vanlig bilverksted (ikke merkeverksted) skal ha for å utføre samme servicen. Er dette å anbefale? Vet de hva en hovedservice inneholder og har de nødvendig utstyr for å kunne gjennomføre det? Jeg tenker spesielt på dekodingsmaskinen for å stille inn bilens hjerne til neste service og lignende. Ellers har de vel heller ikke inne noen originaldeler, så slikt må vel bestilles inn på forhånd. Kjipt hvis de under service finner ut at de må skifte noe mer, og ikke har delen. Edit: et ordinært verksted skal ha 3500 for jobben. (Og jeg har allerede bytta olje+filter selv, så da skulle de ha 2500 for jobben sa de). Forøvrig er bilen rullet 35.000, og sist service (mellomservice) ble utført for litt over ett år siden. Da var bilen kjørt 23.000. Det er vel uansett lurt å ta en hovedservice nå? Jeg merker at bremsene trenger en overhaling, og dette er jo noe som blir gjort på hovedservice. Blant annet demontering og smøring. (Mye salt og drit på veien om vinteren som legger seg til). Edit: jeg tror nok at jeg uansett vil levere bilen til et Opel-verksted fremfor et ordinært verksted. Jeg føler at bilen er i bedre hender der, samtidig som de har kompetanse og oversikt over hva som til enhver tid skal gjennomføres på servicen. Kom med hint og tips AK. Du er en fornuftig mann :)
  5. Har dere noe formening hva som er en levelig pris for 30.000 km-service hos Opel? Jeg kontaktet Opel i dag, og fikk høre at det koster 5500,-, og det synes jeg er stivt, tatt i betraktning at en kompis med samme bil betalte 2500,- for 15.000 km-service.
  6. Takker. Du kan jo gi meg en tilbakemelding etter du har bytta parkpæra. De bytter man forøvrig via motorrommet. Står forklart i bilens manual hvordan man går fram. Man skal blant annet fjerne et rele på førersiden og slangen til luftfilteret på passasjersiden for å få bedre plass. Jeg synes ikke det hjalp veldig. Det blir moro å høre hvordan du får det til.
  7. Se her ja. Har du noe grei fremgangsmåte for å bytte parklysene?
  8. Takk for infoen. Mulig å se et bilde eller to hvordan det ble? Jeg er klar for problematikken med å bytte nærlys, og derfor har jeg venta litt med det. Jeg skal bytte parklysene. Har du noen gode tips der? Det blir litt som å famle i blinde når man står med panseret oppe og fikler med hånda nede i et trangt hull hvor man ikke ser noen ting. Jeg har forresten kjøpt mine pærer hos http://www.dybvik-trading.no. Skal bytte park-, skilt- og grøftelys. (W5W og H3).
  9. Herlig. Da går det vel på timepris. Kanskje det er lurt å avtale fastpris? Det gjorde jeg ved sist programmering.
  10. Bra at alt vil fungere, men noe stiv pris. Er det ikke en kjapp jobb da? Den prisen står i grell kontrast til omprogrammeringa til lysene. Det koster 250 stakkars kroner.
  11. He he.. Det er godt mulig. Jeg vil bare får meg noen erfaringer. Er relativt fersk i dette med lys. Piece of cake? Det var meget trangt og vanskelig å komme til for å bytte parklys hvertfall. Grøftelysene er derimot peace of cake. De satt jeg jo inn selv. Hva slags skiltlyspærer har du i din G forresten? Så man bytter parkpærene fra motorrommet og resten under hjulbuen? Jeg tok meg en kjapp titt på bilen, og fra motorrommet får man kun tilgang til parklysene mener jeg. Resten tas fra undersiden. Det er ei luke man åpner. Bruker du msn forresten? Så slipper vi å ta alle sånne små tullespørsmål her. Hvis du bruker det kan du jo sende meg en PM med adressen din.
  12. Tenker jeg starter med å bytte parklys og grøftelys. De er lys det ikke er så "nøye" med. Nærlysene er jo de viktigste, så de lar jeg være inntakt forløpig. Hva slags sokkel er parklysene på Astra H? Og hvordan bytter man dem? Man kommer vel ikke til lyktene fra motorrommet. Må vel jekka opp bilen og ta av dekket? Tenkte å prøve disse: http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4650 http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4683 (forutsatt at det er riktig sokkel). Da blir det hvitt lys på park- og grøftelys om dagen :) Forresten, er det w5w-sokkel i pærene til skiltlyset? Kan jo bytte det hvitt lys i samme slengen da.
  13. Ja. Men da må jeg samtidig også bytte kjørelysene. Ser rart ut med gule kjørelys og blåhvite parklys. Enten alt eller ingenting. Er det H4 eller H7 i kjørelysene?
  14. Sant det. Men blir det ikke rart med blåhvitt lys i grøftelysene og gult lys i parklysene/(kjørelysene)?
  15. Takk for infoen motordal. Så det er en kjapp og billig jobb? Man må jo også få rulleknappen på venstre sida på rattet til å korrespondere med kjørecomputeren, slik at man kan bytte visning. Vil man få alle funksjonene som en Astra H som blir levert originalt med kjørecomputer? Opel mente jeg muligens ville mangle noen følere enkelte plasser, og dermed ikke få alle funksjonene. Forresten, det ble visst en forjulsgave på meg: PS: Synes du lyset var veldig pissegult? Kanskje jeg skulle satse på H3-pærene dine A.K? Har du en finfin julepris?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår