Gå til innhold

vinteren står for dør! hvilke dekke skal jeg velge?

Ranger emnet


daffaen

Anbefalte innlegg

Nå står snart vinteren for dør og jeg har så smått begynt og tenke på hvilke dekk eg skal kjøpe, og trenger noen råd! hva skal eg velge? breie dekk eller smale dekk? med eller uten pigg? hva tar seg best fram? har etter forje sesong sett meg lei av og stå fast alle fa%&'s plasser og bakken opp til huset er en like stor utrofdring bare det er lukten av snø i luften :deng . takker for svar

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg vil anbefale breie dekk, for da ligg du bedre oppå snøen og det er mindre marktrykk noko som gjer at du ikkje setter deg fast så lett.

 

Noe av det dummeste jeg har hørt. Mindre marktrykk betyr mindre grep/feste. Skal ikke surfe oppå snøen, skal komme seg ned til grepet.

 

Kjøp vanlig dekkdimensjon(det bilen din er oppsatt til). 205xXXxXX er en grei dimensjon. Kjører du mye på asfalt og i byen kjøper du piggfritt, og kjører du på dårlige veier og is kjøper du pigg.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det dummeste jeg har hørt. Mindre marktrykk betyr mindre grep/feste. Skal ikke surfe oppå snøen, skal komme seg ned til grepet.

 

Kjøp vanlig dekkdimensjon(det bilen din er oppsatt til). 205xXXxXX er en grei dimensjon. Kjører du mye på asfalt og i byen kjøper du piggfritt, og kjører du på dårlige veier og is kjøper du pigg.

 

Da har eg lært noko nytt i dag og.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar! hjelper på dette! har tidligere kjørt med 195.65.15 nokian dekk men tror de var av eldre årgang!! har lest litt på nette og ser at nokian dekkene kommer godt ut i div tester. men så spørs det om eg skal ha med eller uten pigg? har aldrig kjørt uten pigger før, holder piggene nå til dags eller er det første gang hjulene slipper så er piggene borte/flatslipte

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grett nå skal dere høre :P diskuterer fælt dette her med brede eller smale dekk om dagen noen mener smale dekk er best og noen mener brede dekk er best men om man tenke på en annen måte brede dekk har no mer kontakt flate på snø og is! smale dekk har jo mindre kontakt flate i forhold mellom dekk og underlaget! på is vil eg jo tro at brede dekk er bedre da kontakt flaten er større! men vil gjerne høre deres mening? hva er egentlig smale dekk? 195 og nedover? hvilke dekk dim skal eg gå for? en ting er eg ganske bestmt for det er at eg vil ha med pigg har mye kjøring på isete veier der eg bor

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt begge deler. Brede dekk sliter når det er løs og våt snø/slaps. Brede dekk må få unna mere "masse" enn smale og blir således liggende å flyte mer oppå det løse. Bredere anleggsflate gir også mindre marktrykk pr cm.

 

Men enkelte brede lavprofildekk har overrasket positivt i flere tester.

 

Er det til Audien ville jeg valgt 195 eller 205 bredde, og et kjent merke som Nokian, Conti, Michelin osv. Forskjellene disse i mellom er minimal, så der kan du la priseen avgjøre.

Bare husk at dekk er ferskvare, og enkelte lavpriskjeder har mye gammelt på lager

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

piggfri dekk kan godt være passe breie.. en mellomting selvsagt.. pigg er vel ett fett vil jeg tro...kjører ikke med det.. selv skal jeg ha 255 18 bak og 225 18 foran med de nyeste nokian piggfri dekka...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grett nå skal dere høre :P diskuterer fælt dette her med brede eller smale dekk om dagen noen mener smale dekk er best og noen mener brede dekk er best men om man tenke på en annen måte brede dekk har no mer kontakt flate på snø og is! smale dekk har jo mindre kontakt flate i forhold mellom dekk og underlaget! på is vil eg jo tro at brede dekk er bedre da kontakt flaten er større! men vil gjerne høre deres mening? hva er egentlig smale dekk? 195 og nedover? hvilke dekk dim skal eg gå for? en ting er eg ganske bestmt for det er at eg vil ha med pigg har mye kjøring på isete veier der eg bor

 

Sorry for at jeg spør, men hva er poenget med masse kontaktflate som bare blir liggende og seile oppå snøen? Og når jeg tenker smale dekk, tenker jeg i størrelsen 135\145 :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for at jeg spør, men hva er poenget med masse kontaktflate som bare blir liggende og seile oppå snøen? Og når jeg tenker smale dekk, tenker jeg i størrelsen 135\145 :D

nei sier jo noe men slik eg tenkte så smale dekk på is slipper lettere f-eks brede dekk vil jeg tro er bedre på is? når de har større kontakt flate! godmulig eg er helt på bærtur men er derfor eg spør! vil bare ha noe som eg kommer meg fram med! men hva er forskjellen på de nokian hakkapelita 5 dekkene og de andre nokian hakkapelita dekkene? står så lite info om de forskjellige dekkene

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår