Gå til innhold

Girkasseproblem

Ranger emnet


HellKicker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg sliter litt med å få diagnostisert feilen på girkassa i godgolfen min, og dette er sannsynligvis feilen som kommer til å føre til at bilen havner på dynga hvis jeg ikke får fiksa det.

 

Standard Golf II 1,6 CL forgasser, 4 trinns girkasse. Tror det er 020 denne heter.

 

Symptomene:

-Sliter med å få bil i Revers og 1. gir.

-2. Gir kan også være problematisk.

-Noen ganger vil den ikke i noe gir i det hele tatt [sjelden]

-Spesielt vanskelig når varm

-Tilfeldig, ikke-periodisk feil. Om jeg får bilen i R om morgenen er det ca. 50% sjangs for.

-Noen ganger står bilen i R og kassen oppfører seg som 1. gir. Samme med 1. -> 3. og 2. -> 4.

-Sliter jeg med 1. gir pleier det å fungere med følgende algoritme: 4. -> 3. -> 2. -> fri (venstre side) -> fri (høyre side) -> 1.

 

 

Har bytta olje på kassa, det hjalp ikke noe særlig, men opplevde en viss endring i kassens oppførsel. Problemet har jeg kjørt med i over et år nå, men begynner å bli litt lei. Kassa i seg selv går godt, og jeg hører svært lite ulyder generelt.

 

Jeg har snakka med en håndfull personer som alle syns dette høres ut som et standard synk.ring problem, men jeg selv er uenig. Kan ikke så mye om girkasser selv, men synkronisering kan vel umulig være årsaken når det er snakk om at bilen faktisk går inn i feil gir i forhold til posisjon på girstanga?

 

Selv synes jeg det virker som om at det er en mekanisk feil mellom girstangen og inntaket på girkassen. Har aldri hørt om dette på Golf før, og syns igrunnen at det er litt merkelig at min bil skal være pioner på denne fronten, så tenkte å høre litt med dere andre om hva dere synes?

 

På forhånd, takk for svar

HK

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å trykke ned spaken litt når du skal ha den i 1. og 2.?

 

Det kan i så fall hende at det vil hjelpe en del å prøve å flytte litt rundt på skiftkonsollen (under girspakbelgen).

 

Ja, det stemmer. Det er en løsning som har fungert et par ganger når jeg har vært i smådesperate situasjoner :P Men vi snakker kun om kanskje 20% sjangse for at det er vellykket.

 

Er det mye slark i selve girstanga?

Giroverføringene på disse er kjent for å bli dårlige med tiden.

Løses lett ved å kjøpe et rep.sett

Stemmer også, det er litt slark, men har alltid trodd at dette var "normalt". Får man disse rep.settene igjennom Møller eller?

 

Det kan også hende de plastikkfestene på giroverføringa har sprukket! Du har sikkert sjekka det allerede, men hvis en av dem er ødelagt, blir det "litt" annerledes å gire!

Nah, har faktisk frem til for noen uker siden vært overbevist om at det er synk.ringene, så har ikke hatt så mye tid til å kikke på dette. Faktisk mulig jeg bare kjører den inn på et verksted og får dem til å ta det i forbindelses med EU-kontrollen eller noe, blir *litt* mye jobbing for tida :/

 

Takk for svar, godt å høre at noen er enige med meg om den j***** kassa for en gangs skyld :P

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dette settet:)

Møller har sikkert også dette, koster kanskje bittelitt mer..

 

Det kosta jo bare en fjerdedel av hva jeg hadde forventa. Ikke så gal pris dette :)

 

Tørr du si noe om hvor stor jobb det er å få dette fiksa også eller? Og gjerne vanskelighetsgrad, er ikke så veldig fan av å rote med girkassen, egentlig. Har ikke tilgang på bukk for tiden, så mistenker at jeg lar en mekaniker kikke på det, hvis ikke dette er såre enkelt da?

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke bare overføringa di som er ute av justering da? synkroringene er der for å lette å få den i gir når allt beveger seg så hvis dette er et problem du har når bilen står stille er det ikke ringene. slitte ringer gir seg gjerne til kjenne ved at det blir skraping når du legger inn gir. jeg har aldri overhalt noe giroverføring på mine biler selv om de har gått opp mot 400000 km men jeg har måtte justere de noe av og til.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kosta jo bare en fjerdedel av hva jeg hadde forventa. Ikke så gal pris dette :)

 

Tørr du si noe om hvor stor jobb det er å få dette fiksa også eller? Og gjerne vanskelighetsgrad, er ikke så veldig fan av å rote med girkassen, egentlig. Har ikke tilgang på bukk for tiden, så mistenker at jeg lar en mekaniker kikke på det, hvis ikke dette er såre enkelt da?

 

 

Jobben er ikke så vanskelig, men det er mange små deler som må byttes på litt utilgjengelige steder.

F,eks så må en nesten garantert av med eksosen for å komme til girboksen under bilen.

Byttet deler av mine overføringer i sommer, og da ble det litt knoting, men ingen teknisk vanskelig jobb.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg lurer på er: Hordan er clutch'n din? Hvordan oppfører pedalen seg?

Synkroringer er lite aktuelt ved slike feil, da ville det skurret mye mer mellom giringen og spesielt ved nedgiring. Ellers er jo iverføringsledda kjent for å bli slitte på disse bila. Helt kurrant jobb å skifte egentlig bare du har en gjekk med god løftehøyde og ett teppe å ligge på + ett nogenlunde ok verktøysett... Trur heller på det med overføring. Kjøp det settet du har fått link på tidligere i tråd og juster det inn perfekt så skal du se det blir lettere for deg å bruke bilen... ;-)

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår