Gå til innhold

våtsliping og polering av nylakka bil ?

Ranger emnet


Ghost.

Anbefalte innlegg

hej

lurte bare på om noen kunne gi med tips punktvis på hvordan dette gjøres...

har sett mye på AmericanHotrod hvordan det noen lunde gjør det men er ikke sikker på om det er Alt som skal til ...

 

det jeg vet er at man lakker bilen i sin farge , så legger man på klarlakk ( helst litt tykkere lag med klarlakk siden den skal slipes )

 

- deretter venter man til klarlakken er skikkelig tørr så bruker man vel 1500 våtpapir ? og vann og bare slper forsiktig ( helst bare smått på overflaten til man ser at det ikke er noen ugjevnheter eller alpelsinhud

 

så skyller man bilen , tørker den ,

 

 

og SÅ polerer man ? dette gjøres med poleringsmaskin ikke for hånd

 

er dette riktig ? hvis feil vennligst forklar

 

 

takk

.:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har ikke bilder =/

dette var på moped da, men er ikke såå mye forskjell,men polerer du mye så blir det jo som "nytt"

på verkstedet osv så bruker de den måten;)

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og SÅ polerer man ? dette gjøres med poleringsmaskin ikke for hånd

 

Vel, du kan jo gjøre det for hånd, men vil nok tro at det kan ta veldig lang tid, og at du kommer til å bli temmelig sliten i armene, så det er nok best og ta det med maskin ja.

Begynner med grov rubbing, så finere rubbing, og tilslutt legger en polish/wax eller evt andre top remedier for å beskytte finishen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej

lurte bare på om noen kunne gi med tips punktvis på hvordan dette gjøres...

har sett mye på AmericanHotrod hvordan det noen lunde gjør det men er ikke sikker på om det er Alt som skal til ...

 

det jeg vet er at man lakker bilen i sin farge , så legger man på klarlakk ( helst litt tykkere lag med klarlakk siden den skal slipes )

 

- deretter venter man til klarlakken er skikkelig tørr så bruker man vel 1500 våtpapir ? og vann og bare slper forsiktig ( helst bare smått på overflaten til man ser at det ikke er noen ugjevnheter eller alpelsinhud

 

så skyller man bilen , tørker den ,

 

 

og SÅ polerer man ? dette gjøres med poleringsmaskin ikke for hånd

 

er dette riktig ? hvis feil vennligst forklar

 

 

takk

 

Før du tenker på våtsliping MÅ du mestre roterende maskin, hvis du ikke har polert med maskin før må du handle inn utstyr å hive deg i treninga. Du kan IKKE gjøre dette med håndmakt...

 

Hvis du søker litt på DCN (Detailersclub.no) vil du finne tråder hvor folk har våtslipt og polert opp igjen, og du vil få ett inntrykk av hva som må gjøres, og hva som kreves av utstyr og teknikk.

 

http://cpanel13.proisp.no/~detaiprv/forum//index.php?act=idx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok tusen takk for svar alle sammen :)

 

så da er fremgangsmåten min riktig ?

det er greit ,

 

roterende maskin har jeg hold par hundre timer før, slipemaskin da har mange timer bak slipemaskinen

 

 

men jeg er redd for at , vil det ikke bli skrubbemerker etter sandpapiret ?

eller forsvinner det med poleringen ?

 

sånn at det blir speilblankt! ;)

.:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roterende maskin har jeg hold par hundre timer før, slipemaskin da har mange timer bak slipemaskinen

 

men jeg er redd for at , vil det ikke bli skrubbemerker etter sandpapiret ?

eller forsvinner det med poleringen ?

 

sånn at det blir speilblankt! ;)

 

 

Som sagt, avslutter du med fint papir (2500-3000) blir det "lettere" å polere det opp igjen, og har du fått vekk all appelsinhuden blir det speilblankt.

 

Har vel egentlig fint lite å si om du har holdt en poleringsmaskin hvis du ikke har erfaring med de litt grove produktene og cuttingpad/ullpad. Også er det jo litt jobb å fjerne hologrammer/kjørespor etter rubbinga igjen med finere polish og pute.

 

Du får finne deg ett gammelt panel å øve litt på så du lærer litt, men ikke minst skjønner hvor mye arbeid,teknikk og utstyr som kreves med både sliping og polering for å få et strøkent resultat. Men ingenting er umulig, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig og riktig...

 

Detta med sliping og polering er egentlig en kunst...

De lakker som oftest med en lakk som er beregnet til å slpie og pusse på...noen av de SKAL slipes og poleres inne 24 timer og slike ting...

 

Finnes også en hel skau med remedier som brukes...

 

Og om det er hverdt å stå der å "ødelegge" lakken i 2-3 dager...

hmm...

 

Men lykke til da...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort litt av dette på noe smådeler jeg sprayet med klarlakk. Ble veldig appelsinskall av klarlakken som jeg la på ekstremt tykt. Jeg trodde at sånn 1K lakk ble borte med en gang så jeg la det på kjempetykt. Så våtslipte jeg med 2000 til det var helt glatt, og polerte opp med biltema color cleaner for hånd (rød flaske). Det gikk lett og det ble perfekt, jeg tror ikke det er noen vits å gjøre dette mellom strøkene på sprayboks lakk, men så er vel den lakken litt mykere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks den gode gamle celulose lakken, må poleres får å bli blank, å da blir den helt rått blank i tilleg, Men HVORFÅR våtslipe å polere opp en helt nylakka bil? hvorfår ikke lakke den med god strekk i lakken, å heller evt slipe å polere den etter vinteren når du garantert har litt vaske riper å vil ha blank bil til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi ,,, bygger showbil . trenger perfeksjon i lakken

har sett dem får javli fin glans i lakken etter dem får gjort dette

 

Hvis du bygger showbil vil jeg ikke anbefale deg å bruke den som prøvekanin.

 

Det blir som Bead-Lock sier....polering og sliping er en kunst og er ikke noe man bare lærer seg over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår