Gå til innhold

endel spørsmål angående audi 100/200TQ

Ranger emnet


E23Dude

Anbefalte innlegg

hallo Audi folks! har no i det siste grublet endel over om og prøve noe annet enn BMW då 7serien skal opp på bukker og bli ett langtids prosjekt :) og har alldri hatt noe godt forhold til audi tidligere men tror det er på tide og prøve noe skikkelig 4X4 og Turbo :D (vintern kommer jo snart så) disse har eg grublet litt om i de siste dagene http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1943368

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1950793

 

men når dette tema't kom opp i vennekretsen fikk folk bakoversveis ( er egentlig en ganske harbarket BMW gutt ) å folk frarådet det og nevnte at det var elendige kjøreegenskaper i disse 100/200 pga de var så framtung osv!

 

og kordan er maskinene i disse? er vell mest sansynlig en 10v turbo eg ser etter, gearkasse/driverk?

 

er det hele tiden 4x4 eller kan eg f.eks koble til/fra framhjulene?

deletilgang?

 

kordan spenner disse bilene ifra seg med org effekt? og kordan er de og trimme om eg skulle orke og gå så langt (men går vell utifra at org effekten i disse er brukbar?)

 

og kordan er vekt fordelingen på disse?

 

mvh E23dude som ønsker en Audi TQ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det hele tiden 4x4 eller kan eg f.eks koble til/fra framhjulene?

deletilgang?

Disse bilene har en torsen-mellomdiff som kontinuerlig justerer effekten mellom for-, og bakaksling etter hvor det er mest grep.

Fremakslingen er en helt vanlig åpen diff, mens bak har du en åpen, men låsbar diff. Med ett trykk så er bakdiffen 100% sperret, men dette fungerer kun under 25kmt. (Kan omgås).

 

kordan spenner disse bilene ifra seg med org effekt? og kordan er de og trimme om eg skulle orke og gå så langt (men går vell utifra at org effekten i disse er brukbar?)

Uten at jeg er noe ekspert på 10v, så er både mulighetene og deletilgangen på 20v-motorene en god del større. Og det er jo en diger bil, så med 165hk eller hva det er i 10v, så er det vel uansett ikke noe rakettskip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uten at jeg er noe ekspert på 10v, så er både mulighetene og deletilgangen på 20v-motorene en god del større. Og det er jo en diger bil, så med 165hk eller hva det er i 10v, så er det vel uansett ikke noe rakettskip.

 

de eg har lest litt om så virkes det ut som det i overkant av 200hk, men ser no at den eg fant var en Audi 5000 :S hva er forkjellen på de då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 5000 er den amerikanske utgaven av 200. 10V motorene får du ikke mer en 220-230hk uten å innvistere i datasprut.

 

Audi 100TQ var levert med 165hk, 200tq ble levert med 182hk,200hk og 20V med 220hk

Det er ikke vannskelg å få ut rompa på dem, selv med kjøring rett frem og ivrig gassing så vil rompa forbi fronten på min hvertfall;)(på våt asfalt selfølgelig)

 

Gearkasse og drivverk er så å si skuddsikkert. Tåler 500hk+

 

De BMW kompisene dine vet ikke hva de snakker om, dette er en MORRO bil. Hvertfall nå til vinteren. Kjøpesummen på bilen tjener du glatt inn ved å ta betalt for å slepe dem laus fra plasser som har en snødybde over 5cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 5000 er den amerikanske utgaven av 200. 10V motorene får du ikke mer en 220-230hk uten å innvistere i datasprut.

 

Audi 100TQ var levert med 165hk, 200tq ble levert med 182hk,200hk og 20V med 220hk

Det er ikke vannskelg å få ut rompa på dem, selv med kjøring rett frem og ivrig gassing så vil rompa forbi fronten på min hvertfall;)(på våt asfalt selfølgelig)

 

Gearkasse og drivverk er så å si skuddsikkert. Tåler 500hk+

 

De BMW kompisene dine vet ikke hva de snakker om, dette er en MORRO bil. Hvertfall nå til vinteren. Kjøpesummen på bilen tjener du glatt inn ved å ta betalt for å slepe dem laus fra plasser som har en snødybde over 5cm.

 

er det 20v Motor i denne då? http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1950793

 

BMW kompisene har ikkje sakt noe, de er litt nykjerrig de o! er MErcedes og Volvo å Saab tullingene som reagerer :P

 

----------

 

er det noen her som vet sånn ca ka 0 - 100km't er med 220hk då?

og eg går vell utifra at eg kan akse i oppoverbakker om Vintern :P? noe som eg ikkje kan med bimmern om det blir for bratt og glatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært 20v, skulle motoreffekten vært 220, og ikke 200 som det står. 20v-bilene er en god del dyrere, iaffal når de er i bra stand.

 

er det noen her som vet sånn ca ka 0 - 100km't er med 220hk då?

og eg går vell utifra at eg kan akse i oppoverbakker om Vintern :P? noe som eg ikkje kan med bimmern om det blir for bratt og glatt

Audi 200 20V 220hk er oppgitt med 0-100 på 6.6 og 6.7sek for henholdsvis sedan og avant.

10v 165hk er oppgitt med 8.2 og 8.0sek fra fabrikken.

 

Dette er dog når både bilen og motoren var ny og frisk. Biler til 20 000,- er antageligvis ikke sikkert så frisk ;)

 

Har hatt både 90 og A4 Quattro, og det akselerer opp snødekte ubrøyta bakker med full hjulspinn på alle hjul :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man sette på åpen dumpventil på disse eller må det være resirkulerende?

 

10vt funker fint med åpen..Og de tåler vel enn 35hk eller noe sånt.. Billig datasprut er Megasquirt..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det orginalt?

 

Han har en chippet 20v.. 290hk eller noe sånt, samme som jeg hadde. Det slapp LETT på våt asfalt. På tørr gikk det også om man satsa litt..

 

Og jeg mente 350hk :)

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår