Gå til innhold

Stabæk`n: Volvo Amazon 1967

Ranger emnet


LangFørr

Anbefalte innlegg

Har for tiden flyttet den nye Amazon til mitt eget verksted, rydda, rydda og rydda, så jeg fikk plass til både gamle bilen og nybilen.

 

Så har jeg handlet inn skiver, klosser og calipere. Pluss ymse ting for å bygge om til 2-krets, holder til bremsekraftforsterkern, dobble fester til bremserør på travers, caliperholdere til 2-krets, nye bremsepumper bak til 2-krets. Har også bestilt justerbare koni classic.

 

Idag begynte jeg på forstilling, skal pusses og lakkeres. Nye fjører, dempere, alt av foringer blir byttet ut med polyuretan som er på vei i posten.

 

Slenger opp noen stemningsbilder:

DSC_1666.jpg

DSC_1668.jpg

DSC_1697.jpg

DSC_1675.jpg

DSC_1683.jpg

DSC_1692.jpg

DSC_1707.jpg

DSC_1703.jpg

DSC_1708.jpg

DSC_1702.jpg

DSC_1700.jpg

DSC_1704.jpg

DSC_1709.jpg

DSC_1710.jpg

DSC_1711.jpg

DSC_1693.jpg

 

Mvh Stian

Endret av Stabæk`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 247
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja da har jeg malt traversen samt sveiset på ører til 2-krets. Begynt å pusse ned bære armer og div. Venter fortsatt på foringene.

DSC_1673.jpg

DSC_1676.jpg

DSC_1671.jpg

Begynte å kikke litt på girkassen idag, har lyst til å få inn den snart.

Men det dukket jo selvfølgelig opp litt problemer. Problemet er at jeg har og vil fortsatt ha hydraulisk clutch, men m400 clutchuset er tilpasset til vaier:/ Så da er det ikke innfestning til utløserpumpa og utløser gaffelen er ikke festet på samme måte heller. Så det jeg evt må gjøre er å kappe ut det jeg trenger på m40 huset og sveise det inn på m400 huset. Om ikke jeg får lagd til noen slags brakett til å holde pumpa. Gaffelen er festet med gjennomgående bolt på anleggsflaten mot girkasse på m40`n. Så da må jeg borre hull i m400 huset på samme måte og frese ut plass til bolthodet, om dere forstår meg rett:)?

 

Noen som har vært borti samme problemet, evt har løsning på hvordan det kan gjøres?

DSC_1663.jpg

DSC_1669.jpg

DSC_1668-1.jpg

DSC_1667.jpg

DSC_1666-1.jpg

DSC_1683-1.jpg

DSC_1691.jpg

M40 vs M400

DSC_1686.jpg

DSC_1687.jpg

DSC_1685.jpg

M40

DSC_1688.jpg

M400

DSC_1689.jpg

M400

DSC_1696.jpg

DSC_1692-1.jpg

DSC_1693-1.jpg

DSC_1694.jpg

M40

DSC_1695.jpg

 

Har også fått laget ferdig radiatoren ifra 240 med elvifte. Beslag i børstet rustfritt, syns det ble ganske bra.

DSC_1679.jpg

DSC_1680.jpg

Påbegynt ekspansjonstank i rustfritt:

DSC_1684.jpg

 

Det var alt for idag. Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått til inn kjøp av en komplett b20 som lå på finn, sto veldig lite om den, pluss at eier var ikke sikker på hva som var gjort med motoren. Med påståtte 180hk, så vant nysgjerrigheten og jeg måtte handle raskt. Motoren i seg selv så ut som en utedass men. Så idag fikk jeg motoren på tunet. Gikk fort tilverks med demontering:

 

Spesifikasjoner funnet ut så langt:

Misab Sport toppdeksel

45mm Solex

Misab innsug

4-2 Grenrør

Adapter til Oljekjøler

Kamdrevsats i stål

Lettet svinghjul

8.boltet

92.425 overdim stempler 2.2L

Dobble ventilfjører

38.5mm 46mm ventiler

VELDIG planet topp

Noe porting i toppen. Innsugene er tatt ganske bra.

Har ikke funnet ut kam ennå

Simringer i registerdekset, samme i bakant

 

DSC_16632.jpg

DSC_1664.jpg

DSC_16682.jpg

DSC_16672.jpg

DSC_16752.jpg

DSC_16662.jpg

DSC_16722.jpg

DSC_16732.jpg

DSC_1674.jpg

DSC_1665.jpg

DSC_16852.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Var litt nysjerrig på den motoren selv. Har du tenkt å bare overhale den å prøve den med det oppsettet som er på den?

Må si det er moro å se når noen legger ned så mye tid og krefter i en gammel go bil:) Tommel opp.

 

Mvh Tommy

 

Skal overhale den, kommer sikkert til å bruke dette oppsettet om ting er på stell i bunndelen. Blir spennende å se hvilken kam dem har valgt.

 

Takk for hyggelig feedback:cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg motoren i bukken og demonterte resten av innmaten.

Kammen er en BOA 1 106°, visstnok en kam noe ala kg19-kg6 og R-kam.

Stempler,råder og sylindre så bra ut. Samt veiv og lagre virker som er bra , for alt jeg kan se er komponentene veldig lite slitt.. Nå er jeg ingen motorekspert men.

Her kjem bilder:

16092010297.jpg

16092010298.jpg

16092010300.jpg

16092010301.jpg

16092010306.jpg

16092010307.jpg

16092010308.jpg

16092010311.jpg

16092010313.jpg

16092010314.jpg

Ser fram til en tur på Ekeberg høstmønstring imorgen, noen andre som skal?

Endret av Stabæk`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Stian.

 

Her Kommer en link på div data på BOA kammene. Mulig du alt har sett på de, men her kommer de i alle fall

 

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=8684&p=68735&hilit=BOA1#p68735

 

Stå på videre, kult å følge med på prosjektet ditt.

 

Forresten, ble det noe handling på Ekeberg i helga??

Skulle gjerne vært der selv, men siden jeg er i Volvoens hjemland, ble det litt vanskelig. Hehe.

 

Az121...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Stian.

 

Her Kommer en link på div data på BOA kammene. Mulig du alt har sett på de, men her kommer de i alle fall

 

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=8684&p=68735&hilit=BOA1#p68735

 

Stå på videre, kult å følge med på prosjektet ditt.

 

Forresten, ble det noe handling på Ekeberg i helga??

Skulle gjerne vært der selv, men siden jeg er i Volvoens hjemland, ble det litt vanskelig. Hehe.

 

Az121...

 

Se der ja, stod mye interresant der. Er mest sannsynlig en mild kam det jeg har da. BOA 1 106grader

 

Handlet meg nye ekstra lykter i eske, med gult glass. Pluss en neve med diverse klips i stål. Eller så var det jo mye fint å se på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke mye å oppdatere her egentlig. Har bare pusset ned og lakkert opp diverse deler. Planene for motor har i hvertfall fallt på plass. Motorbyggingen blir satt i gang for fullt nå rundt juletider. Trenger bare å anskaffe noe småtteri.

 

Satt en kveld og kikka på blokkene mine, har 3 stykker nå, to 8-bolt og en 6-bolt. Men la merke til at alle er forskjellig i utførelse. Forskjellene er ikke så store men det litt forskjellige innfestning på ting, antall boltehull og støpinga er ikke lik heller. Lurte på om det er noe vesentlig kvalitetsforskjell på de ulike b20 blokkene som er 8-boltet. Pluss at alle numerne som står på dem er forskjellig også.

11112010034.jpg

11112010033.jpg

11112010032.jpg

11112010031.jpg

11112010039.jpg

11112010037.jpg

11112010035.jpg

01112010012.jpg

Endret av Stabæk`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår