Gå til innhold

Pumpe på oljeretur fra turbo?

Ranger emnet


M-Power

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Bruk en 12V pumpe til differensial- eller gir-olje. Sitter det utløpet på turboen lavt,type under motorens oljenivå må du lage en tank under turboen på en dl eller så,med lufting...og huke pumpa til denne. Uten lufting røsker pumpa vakuum i turboens lagerdel,med gåene tetninger som følge..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en link til et firma i USA som hadde sånn pumpe som jeg tenkte på: http://turbowerx.com/Scavenge_Pump/Scavenge_Pump.html

 

Da kobler jeg den på returen fra begge turboene, så skal vel dette gå godt.

De der funker bra,men du må fremdeles ha noen form for lufting vil jeg tro.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..sier du det, men da vil jo pumpa suge luft, vil jeg tro...?

Jepp. Luft,etter at den har sugd tanken tom for olje og dumpet hele lasset i veivhuset... da står det ikke olje i lagerhuset på turboen,hvilket er poenget. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig nødvendig? Naboen har en GSXR med turbosats, og der går returen inn under motoren.
Det gjorde min også,inntil jeg heiste den 2.2cm i stussen for kvikkere styring. Den ene cm'en eller så som det utgjorde fremme ved motoren betydde forskjellen mellom 400+mil uten problemer og 9 mil før tetningshavariet var et faktum...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen vet av pumper som er beregnet på returolje til turboer som har for lav retur? Det må jo finnes noe da folk faktisk har turbo f.eks. i bagasjerom og under bakakselen:)

 

Husk at turboen har trykksmøring til lagrene. Det du trenger å passe på er at returslangen er tilstrekkelig tykk (tykkere enn tilførselslangen). Da er nok problemet løst. Se eksempel hydraulisk anlegg, returslangen mye større enn tilførselslangen.

Sjekk også om du har tilstrekkelig oljetrykk fram til turboen. Koble på ett manometer på ett t-stykke og måle faktiske verdier.

Husk lavt trykk inn, gir svak retur. Sjekk også turboen for indre lekkasje/slakk i lager...

 

 

Ingeniøren.

tidl. bilmekaniker/-elektriker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at turboen har trykksmøring til lagrene. Det du trenger å passe på er at returslangen er tilstrekkelig tykk (tykkere enn tilførselslangen). Da er nok problemet løst. Se eksempel hydraulisk anlegg, returslangen mye større enn tilførselslangen.
Normalt kjører man jo rundt 3mm restriktor inn på turboen og 12-14mm retur. Jeg hadde 16mm retur på sykkelen,og når den kom lavt nok så tror jeg den kunne vært 30mm uten at det hadde hjulpet..
Sjekk også om du har tilstrekkelig oljetrykk fram til turboen. Koble på ett manometer på ett t-stykke og måle faktiske verdier.

Husk lavt trykk inn, gir svak retur. Sjekk også turboen for indre lekkasje/slakk i lager...

 

Ingeniøren.

tidl. bilmekaniker/-elektriker

Oljetrykket inn skal jo ikke holde mer enn rett over 2 bar,derav restriktoren.. har man 6 bar inn på turboen,kan man belage seg på å tømme IC'en for olje i ny og ne,siden tetningene i en turbo ikke er designet for stort mer enn 50psi,hvilket er knapt 3.5 bar. Så gå for høyt trykk inn for å tvinge returen inn i bunnpanna på en lavthengende turbo er nok ikke helt veien jeg ville gått ihvertfall.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er er poenget at det som er viktig er om selve turboen er over eller under oljenivået i bunnpannen, ikke innførsel på returslangen.

Enklest om turbo er i nivå over oljenivå i bunnpannen.

Dersom Selve returslange kommer inn under bunnpannen kan det samles endel urenheter fra motoroljen der, da får du trøbbel med retur.

 

Ingeniøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår