Gå til innhold

Amatørbehandling av rustbobler

Ranger emnet


Letigr3

Anbefalte innlegg

Jeg begir meg kanskje ut på farlig vann ved å lage nok en tråd om et emne som allerede har mer enn nok forumplass, men jeg følte ikke jeg ble klok nok av den informasjonen jeg fikk fra de allerede eksisterende trådene til å begi meg ut på "operasjon rust-fjern" på egen hånd.

 

Jeg har følgende rustbobler\-flekker på min BMW 318, 97-modell:

http://bildr.no/view/233528

 

http://bildr.no/view/233529

 

http://bildr.no/view/233530

 

Pappa anbefaler meg å kjøpe våtpussepapir med forskjellig grovhetsgrad, pusse vekk rustboblene, og tette over med sparkel for metall fra biltema. Deretter skal jeg spraye over med lakk i bilens farge. Han syns jeg like gjerne kan kjøpe lakk fra en typ billigere butikk som Bilextra, fremfor å kjøpe fra karosseri-\merkeverksted.

 

Hva synes ekspertene her inne om dette forslaget? Hva syns dere om sparkelen fra Biltema? Er den av for dårlig kvalitet til å kunne brukes til dette formålet? Vil den reagere med lakken? Hvor bør jeg handle lakken fra?

 

Dessuten; er det noen som vet navnet eller fargekoden på lakkfargen som er på min BMW? (slik den fremstår på bildet)

 

På forhånd takk for tips og råd,

 

Mvh;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dyrere med lakk fra skikkelig forhandler, men det er så mye bedre vil jeg påstå, så om du har råd, så kjøp skikkelig lakk.

 

Men før du kommer så langt så må du for all del fjerne rustet! Og det gjøres IKKE med bare våtslipingspapir. Det er bare bortkastet arbeid å pusse rust med sandpapir. Det du bør gjøre er om du skal gjøre det selv, kjøpe deg en punktsandblåser - dersom du har kompressor - hvis ikke - få noen du kjenner til å blåse det rent for deg som har kompressor.

 

Dersom flekkene er litt større, så kan du også bruke stålkost på vinkelsliper. Ikke sånn dritt som du setter i drillen, men skikkelig tungvekter på vinkelsliper. Blir rent som bare det!

 

Men husk, at det må behandles umiddelbart (relativt umiddelbart) etter renblåsing eller sliping. Hvis ikke så kommer rustet igjen - og det skjer fort!

 

Grunne flekkene. Og finest resultat får du om du velger å lakkere større flater - dvs, pusse ned og lakkere slik at du lakker en hel flate i stedet for bare litt av en flate. Slik unngår du overganger. En proff lakkerer kan jo gjøre dette uten å ta hele flater - iallefall mye penere enn en amatør. Den delen du skal lakke den sliper du matt med våtslipingspapir med 800 korning.

 

Så kommer grunning. Dersom det er igjen et krater etter rust og pga at lakk sjiktene er litt tykke, så legg i sparkel i krateret, puss ned slik det blir jevnt med resten, og grunn oppå det.

 

Kan ikke tenke meg at lakken / grunninga skal reagere med sparkel, har aldri vært ute for det før selv...

 

Hele vitsen - og spesielt med den fargen du har er å få jevn flate før du legger på farge. Dvs, når du er ferdig å grunne så skal ikke flekken vise. Da er det klart til å lakkere.

 

Enklest for deg dersom du mangler lakkeringserfaringe er å kjøpe riktig blandet og skikkelig lakk på boks. I slike lakksjapper så får du også relativt gode spraydyser på boksene. OG dette har mye å si dersom du skal bruke sprayboks - etter egen erfaring iallefall. Du får en dyse og en boks som sprayer jevnt til siste slutt. Ikke noe sånt som bilxtra eller tema lakk som begynner å spytte når det nærmer seg slutten.

 

Legg i minst to lag farge. Ta en røyk mellom hver strøk - passe tørketid. Så legger du klarlakk på etterpå. Den skal legges slik at den nesten begynner å renne. Om du sprayer for tørt på, så vil resultatet bli helt rævva, og det vil kjennes ut som en støvete overflate i stedet for en blank overflate.

 

MEN for all del - dette her krever litt erfaring for å få til skikkelig - og masse trening, så ikke bli skuffet over resultatet dersom du ikke har så mye erfaring. Du kan alltids gjøre det på ny senere når du får litt mer erfaring hvis du vil. Det viktigste er å få vekk rustet - ALT rustet - nytter ikke å la litt stå igjen - og etterpå få forseglet metallet fra atmosfæren - og for å gjøre det skikkelig trengs både grunning og lakk. Lakken er ikke tett nok i seg selv.

 

Det finns jo folk her inne som er proffe billakkerere, så de kan selvsagt dette her mye mer enn meg. Jeg har bare erfaring fra garasjen hjemme. Men de siste 6 årene så har jeg holdt en toyota carina fra 86 i rimelig grei stand, og de som kjenner litt til denne bilen vet at det er ekstremt med rust i disse. På folkemunne heter det at disse bilene går til du må bære ut motoren - pga rust :D haha Så Jeg har arbeidet en del med rust, og lakkert mye også, men påberoper meg absolutt ingen absolutt autoritet innen faget, for det er det langt fra... Men dette er iallefall en samling av mine tips og erfaringer fra eget arbeid...

 

Lykke til :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Helmaske er ikke å forakte. Men MINST vernebriller, og lue på hodet.

 

Men om det er en punktsandblåser slik jeg tenker på, så har den et munnstykke av gummi som du legger HELT inntil flekken. Sanden vil da blåse rundt inni munnstykket, og det resulterer i nesten ikke noe søl, og mye mindre sandforbruk. Men for ALL DEL, sikkerhetsutstyret er ingen vits i å utelate, for det er så enkelt å bruke, men så viktig. Skal love at sandkorn i øyet driver deg fra all forstand det er både vondt og irriterende!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår