Gå til innhold

Problemer med å komprimere spiralfjæren

Ranger emnet


rarityn

Anbefalte innlegg

Tok av støtdemperen på min Compact 98-modell i dag. Boltene satt som !!$! Jeg måtte jekke av to av de, og endte opp med å måtte av med caliper og bremseskive for å få av den siste. :(

 

Forsøkte så å komprimere spiralfjæren med fjærspenner fra Biltema. Vet ikke om jeg tør å skru av mutteren på toppen da jeg er usikker på om fjæra er komprimert nok? Øverste og nederste del av fjæren går fortsatt langs topp og bunn (se bildet).

 

spiralfjrsb7.th.jpg

 

I tillegg passet ikke støtdemperverktøyet fra Biltema (for å ta av mutteren på toppen). Biltema har 17 og 19 mm piper, men det er 21 mm på bilen min. :(

 

Eventuelle hint og tips mottas med takk, men det ser ut til at jeg må krype til korset her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kan du glatt skru av, bare ikke hold den mot huet mens du skrur, hehehe. jeg har også 21mm på toppen av fjærbeinet mitt. det finnes sånne piper som har en utvendig sekskant form (ikke bare rund på utsida) så du får holdt den fast med en fastnøkkel. da klarer du fint å stikke en umbraco eller hva enn du har på bilen din nedi pipa ;)

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skjønner at det bør gå greit å skru av mutter på toppen av fjæren nå når jeg tenker meg om. Det lar seg jo ikke gjøre på normal måte å få med helt øverste og nederste del av fjæren, så dette bør være tilstrekkelig.

 

Forsøker å finne noen som har hule piper med utvendig sekskant, men det virker å være vanskelig. Blar i kataloger og leter på Google men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skjønner at det bør gå greit å skru av mutter på toppen av fjæren nå når jeg tenker meg om. Det lar seg jo ikke gjøre på normal måte å få med helt øverste og nederste del av fjæren, så dette bør være tilstrekkelig.

 

Forsøker å finne noen som har hule piper med utvendig sekskant, men det virker å være vanskelig. Blar i kataloger og leter på Google men..

 

Mekonomen har mye rart om du svinger innom og forklarer hva du trenger.. Har funnet mye rart i piper der hvertfall. Blandt annet Audi sin hule utvendig 12-kant i 17mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Måtte demontere støtdemperen igjen for å bytte tårnlager, men til dere som har gjort dette selv: Hvordan klarte dere å få på plass toppmutteren igjen (forrige gang fikk jeg hjelp)?

 

Jeg har komprimert fjæra maks med fjærklemmene fra Biltema, og har i tillegg trukket støtdemperstempelet maks ut og låst det fast helt nederst med sveisetang / vice grip. Likevel klarer jeg ikke å presse sammen topplate med tårnlager nok til å få på plass toppmutter. :\

 

Rage fikk det selv til her i denne posten (har sendt han en PM):

 

http://www.bilforumet.no/3-serien/39544-rages-forstebil-bmw-320i-coupe-11.html#post449398

 

Det er slettes ikke bare å skru på toppmutteren slik som i dette klippet:

 

http://www.ehow.com/video_2327161_assemble-strut-mounts.html

 

Støtdemperstempelet er ikke langt nok / fjæra er ikke komprimert nok.

 

Tips mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, luftverktøy er definitivt en god ting, men problemet er at toppplate med tårnlager over der igjen bygger på støtdemperstempelet såpass at toppmutteren ikke kommer ned til gjengene. Jeg klarer ikke å presse sammen fjæra med rå håndkraft nok til å skru den på heller. Kanskje jeg må trene litt styrke først. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår