Gå til innhold

nå er jeg lei passat ja

Ranger emnet


gotthard

Anbefalte innlegg

har sliti med hjullager lyd bak i bilen etter og ha kjøpt og byttet flere sett med lagere så viste det seg at tidligere eier har gjort et eller annet så spindelene (navene) har blit slitte, måtte da kjøpe nye spindler og lagere.

byttet disse og lyden var for det meste borte.

 

glad og fornøyd kaster jeg unger bak i bilen og drar på en tur som er på ca 20 mil hver veg, kjørt ca 8 mil så er jaggu lyden tilbake, men nå er det foran!!!

 

hadde bilen på eu nå, fikk feil på endeledd høyre yttre, dro og handla inn dette og skulle bytte det så har de jaggu skrivi feil på verkstedet, høyre ser nesten nytt ut mens VENSTRE er morkent!

vel, kunne sikker få bytta til et venstrte, men med det samme jeg har det så bytter jeg det, det må jo løsnes når jeg skal bytte hjullager så.

 

så hva blir det neste tru?

kjemmpefornøyd med forbruk og alt slikt, kansje litt vonde seter etter min smak, men greit nokk, men allt dette småteriet er faen meg litt for mye synes jeg, noe drit lei hele bilen nå...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har bytta masse deler, mye smådeler og noe store reperasjoner.

 

Fjærbeinslager og foringer

Startmotor

Nav + lager

Frontrute

Dyse for vindusvisker bak

Masse bremserør

Speil, hjørnerefleks, dørlåser (glemt antall), dørboler

 

+++ ikke for å snakke om all rustpussinga og lakkering..

 

har et elsk/hat - forhold til bilen, vet ikke hva som gjør det, men har alikavel ikke lyst å bytte den ut :P

 

Har foresten en hel perm som tidligere eier har brukt på bilen

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurder navbytte forran også når du først skal bytte hjullager. Jeg brant meg på det engang. Ble bytte to ganger forran da navet var defekt. Og lager forran er noe dyrere.

 

 

bytta lager på ene siden foran. tokk det som en test ser jeg, for helt bra blei det ikke, så jeg må vel investere i nye nav foran og da.

 

ja man får et rart forhold til dessa bila, hater møkka så jeg griner omtrent, står med fyrstikka klar men vil liksom fiksen og beholde den og da.

 

må da snart begynne og bli bra nå vel.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, 1 nav og lager er best, nå begynner denna bilen og koste penger her. er glad jeg skrur selv, om ikke ville det blitt enda dyrere.

lønner seg og se litt rundt på priser, mekonomen skulle ha 1490kr for et nav foran, norskbildelesenter skulle 660kr!

 

føreløpig har jeg kostet på bilen 2 stk spindel bak med lagere, kr 2100 (nbd).

4 lagere bak (før jeg fant feilen på spindelen) 800 (torshov).

endeledd 149 (torshov)

hjullagere foran 2stk, 900 (torshov)

et nav foran med lager, 1200 (nbd).

 

så fårn bare se om dette er utgifte som sikrer sikker drifte fremover et parr år, eller om det bare er penger rett i dass...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Bare vent til drivakselmansjettene må byttes, da skal du få kjørt deg litt om alt sitter like godt av skruer som på min.

Tok flere timer å få ut den jævla akslingen :p

 

Jeg bytta drivakselmansjettene på begge sider fremme for et halvt år siden. Så takket drivleddene for seg, og jeg kjøpte nye drivledd + mansjetter på Norsk Bildelsenter. Etter to uker var den ene mansjetten full i hull (ca. 10 stk), og jeg måtte bytte den for tredje gang på ca. 6 mnd! :deng Jeg begynner nå å få litt erfaring med å ta ut drivakslingene, men det er fremdeles en drittjobb (bokstavlig talt) å gjøre drivleddet 100% rent. Forrige gang brukte jeg ca. 20 minutter på å ta ut venstre drivaksel alene. Høyre siden tar noe lengre tid da begge øvre lenkearmer må løsnes i tillegg. Første gang er alltid værst da alt sitter fast som f..., og gjerne må brennes løs med en gassbrenner :ratatatat Dermed ryker jo gjerne foringene/kulene på bærearmene, så får man et påskudd for å bytte de også.... Been there, done that! :thumb

VW Passat 1,9 TDi 4-Motion, 2003, Highline

TS Racing 180 HK, 400 Nm, K&N filter, 225/40-18"

Alcantara skinn, Bi-Xenon, Multifunk. ratt

TomTom 910 GPS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta drivakselmansjettene på begge sider fremme for et halvt år siden. Så takket drivleddene for seg, og jeg kjøpte nye drivledd + mansjetter på Norsk Bildelsenter. Etter to uker var den ene mansjetten full i hull (ca. 10 stk), og jeg måtte bytte den for tredje gang på ca. 6 mnd! :deng Jeg begynner nå å få litt erfaring med å ta ut drivakslingene, men det er fremdeles en drittjobb (bokstavlig talt) å gjøre drivleddet 100% rent. Forrige gang brukte jeg ca. 20 minutter på å ta ut venstre drivaksel alene. Høyre siden tar noe lengre tid da begge øvre lenkearmer må løsnes i tillegg. Første gang er alltid værst da alt sitter fast som f..., og gjerne må brennes løs med en gassbrenner :ratatatat Dermed ryker jo gjerne foringene/kulene på bærearmene, så får man et påskudd for å bytte de også.... Been there, done that! :thumb

 

Er nesten enklere å ta ut nedre bærearm, legge over full sving ta ut nøkkelen og la rattlåsen smekke på. Så med litt makt så får du ut drivleddet.. dette tar cirka 10 minutter hvis det ikke sitter dønn da ;)

 

Ryker disse kulene på bærearmene oppe hvis du er litt forsiktig med brenneren også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten enklere å ta ut nedre bærearm, legge over full sving ta ut nøkkelen og la rattlåsen smekke på. Så med litt makt så får du ut drivleddet.. dette tar cirka 10 minutter hvis det ikke sitter dønn da ;)

 

Ryker disse kulene på bærearmene oppe hvis du er litt forsiktig med brenneren også?

 

Vel... når man først må ty til brenneren er det som regel fordi det sitter dønn fast. Da må man som regel tilføre ganske mye varme over en viss periode for at det skal være til noe hjelp. Tipper jeg brukte full fres på en 3 kilos flaske i ca. 5 minutter. Da var til og med framskjermen så varm at jeg var redd lakken skulle begynne å renne... Det hører med til historien at jeg måtte bruke brenneren på låsebolten til øvre bærearmer + styrekula/endeleddet.

 

På venstre side løsner man navbolten + 6 bolter på indre drivledd, legger full sving og tar ut drivakslingen.

 

På høyre side må man i tillegg løsne låsebolten til øvre bærearmer, for å kunne svinge hjullagerhuset litt til sides. Har ikke prøvd varianten med å løsne nedre bærearmer i steden.

 

Møller skulle forresten ha noe over 8000 kr for å bytte begge drivledd framme. På Norsk Bildelsenter koster det 1000 kr pr. drivledd, så du kan spare 6000 kr på litt egeninnsats.

VW Passat 1,9 TDi 4-Motion, 2003, Highline

TS Racing 180 HK, 400 Nm, K&N filter, 225/40-18"

Alcantara skinn, Bi-Xenon, Multifunk. ratt

TomTom 910 GPS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd varianten med å løsne nedre bærearmer i steden.

 

Møller skulle forresten ha noe over 8000 kr for å bytte begge drivledd framme. På Norsk Bildelsenter koster det 1000 kr pr. drivledd, så du kan spare 6000 kr på litt egeninnsats.

 

Man må ikke løsne begge to, bare den bakre nedre.. av med muttern på baksia og dunke på bolten til den smetter ut, så bruker du bare litt makt, så er hele skiten løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår