Gå til innhold

Hvor mye kan 240\245 trekke?

Ranger emnet


Nikdev

Anbefalte innlegg

Husk at de fleste normale biltransporthengere har en tillatt totalvekt på rundt 2000 kg. Dvs at du ikke har lov å trekke den med en 240.

 

Er tillatt totalvekt som gjelder, ikke aktuell vekt.

 

 

Here it goes agian, har oppfattelsen av de reglne kan tolkes på mange måter. Har jeg en bil som kan trekke 1600kg, og jeg henger på en bilhenger (ca600kg) med en 360 på 950kg oppå. Da er jeg innnenfor 1600kg og jeg har lov til å dra lasset, mener jeg

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 kan trekke noe rundt 1400kg. Har du 940 med abs så kan du trekke 1600kg, en kamerat kunne ihvertfall det, kan hende det er like mye uten abs.

Du er på jordet. Du har faen meg ikke peiling i det hele tatt på hva du snakker om og da burde du holde kjeft.

240 = 1600 (forutsetter hengerfeste for 1600kg (biltema) føres i vognkort

700/900 = 1800 (forutsetter hengerfeste + forsterkningssett. biltema) føres i vognkort

Det vanlige er vel at en personbil kan trekke en henger på 750kg uten brems og en henger med samme vekt som egenvekta på bilen om hengaren har brems.

Veger bilen 1300kg kan den trekke en henger på 1300kg om den har brems.

Var hvertfall slik på dei bilane eg har sett i vognkortet på.

FEIL. Det er myye mer komplisert enn det.

Har du BE kan du trekke det bilen har lov og trekke.Dvs mer enn 1300kg.

Sett 240er med dravekt på 1600kg.

Nå kommer det seg her :)

BE har jeg vøtt! Jeg kan vel ikke trekke mer enn det som står i vognkortet?

Klart du kan trekke mer enn det som er oppført i det jævla papiret. har dratt 3tonn med 240. ikke problem men lite lovlig.

fleste 240 av nyere kaliber kan trekke 1600kg..

har ingen ting med nytt eller gammelt å gjøre.

Yea, men da kan du jo trekke 1600kg hvis det er det som står i vognkort.

Hvis du ikke hadde hatt be ville du kun hatt lov og trekke egenvekt av bilen som er på 1300kg.

FEIL igjen, er mer komplisert enn dette.

Husk at de fleste normale biltransporthengere har en tillatt totalvekt på rundt 2000 kg. Dvs at du ikke har lov å trekke den med en 240.

 

Er tillatt totalvekt som gjelder, ikke aktuell vekt.

FEIL igjen, det kommer helt an på hvilken førerkortklasse du har.

Here it goes agian, har oppfattelsen av de reglne kan tolkes på mange måter. Har jeg en bil som kan trekke 1600kg, og jeg henger på en bilhenger (ca600kg) med en 360 på 950kg oppå. Da er jeg innnenfor 1600kg og jeg har lov til å dra lasset, mener jeg

med BE kan du dra henger inntil maks. hengervekt og inntil tillatt vogntogvekt. Forutsatt at alle akseltrykk er innen for grensene. Med BE er det aktuelle vekter som gjelder.

veit at du må sette igjen hengeren om bilen din kan dra 1600 kg, og tillatt totalvekt på hengeren er1601 kg. så firkanta er det, ikke noe tolking her i gården.
Det er faktisk langt fra så firkanta som du mener. Har du kl. B er det kanskje det (da blir du bøtelagt ut i fra vognkort på bilen og vognkort på henger, trenger ikke ha noen ting oppå heller. trenger ikke veie for alt dem trenger for å gi deg flere tusen i bot står i vognkortene), men med BE er det en del slingringsmonn tatt i betraktning at det ikke alltid er like lett å vite hvor mye vekt du har med.

 

For dere som ikke kan reglene (og det er jo mangen av dere) så har jeg laget en liten kalkulator.

 

http://www.turbointercooler.net/tilhenger.asp

 

Du som KAN reglene og oppdager feil i kalkulatoren, gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkulatoren stemmer ikke. Funker for mindre biler.

Jeg hadde landcruiser hj60.

Bilens tillatte totalvekt: 2630kg

Bilens tillatte tilhengervekt: 3500kg

Bilens tillatte vogntogvekt: 6130kg.

 

Nye lc V8 kan også trekke 3500kg og bilens totalvekt er 3300kg.

 

Her er en som er fin å ha i bilen. Langt i fra alle som skal håndheve det, kan det.

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?blobcol=urlpdf&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition%3A&blobheadervalue1=attachment%3Bfilename%3Dpdf_Statens_vegvesen.pdf&blobkey=id&blobtable=SVVvedlegg&blobwhere=1213699042957&ssbinary=true

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler for hengervekt på 240. Oppgraderingen må godkjennes av biltilsynet og vognkortet må endres, selve feste må ha synlig merking med hvor mye selve feste tåler, innfestinger og bærebruer må være så å si rustfrie for å oppnå maxvekta på 1600kg

 

Kode YV1 D10 - Tilhengervekt 240:

Volvos 240-serie, 1975 - 1980 års modeller, er godkjent fra fabrikk til å trekke tilhenger med

vekt inntil1500 kg når tilhengeren har brems, og bilen er utstyrt med godkjent tilhengerfeste. Disse

årsmodellene oppfyller kravet i EEC 92/21 om 5 starter i 12 % bakke.

Volvos 240-serie, 1981 - 1993 års modeller, er godkjent fra fabrikk til å trekke tilhenger med vekt

inntil1600 kg når tilhengeren bar brems, og bilen er utstyrt med godkjent tilhengerfeste. Disse

årsmodellene oppfyller kravet i EEC 92/21 om 5 starter i 12 % bakke.

Kode YVI D11- Tilhengervekt 260:

Volvos 260-serie, 1975 - 1980 års modeller, er godkjent fra fabrikk til å trekke tilhenger med vekt

inntil1500 kg når tilhengeren bar brems, og bilen er utstyrt med godkjent tilhengerfeste. Disse

årsmodellene oppfyller kravet i EEC 92/21 om 5 starter i 12 % bakke.

__________________

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår