Gå til innhold

Svenske veier

Ranger emnet


slitenvolvo

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

30 cm tykk asfalt? Høres hverken logisk eller økonomisk ut.

 

Jeg har ikke målt, men det var det han sa. Ser ingen grunn til at han skulle ljuge om det, men jeg beklager hvis det ikke stemmer ;)

 

Jeg er heller ikke ingeniør, så jeg skal ikke fastslå noe som helst, men jeg ser ikke hvorfor det skulle være hverken ulogisk eller uøkonomisk. Det er jo lurt å legge tykk asfalt, slik at den ikke sprekker opp og får store hull. Økonomisk sett vil det koste litt mer i det veien legges, men da slipper du å asfaltere de neste 15 årene, og det er heller ikke like mange som ødelegger bilene sine på de dårlige veiene...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks. E6 fra sarp til svinesund er bygd opp av 4lag med asfalt.

Som bærelag bruker man gjerne 2 lag AG 16 (asfaltert grus med største steinstørrelse 16mm.)

Bindlag består av AB 11 (Asfaltbetong) og Slitelaget (toppdekket) består av SKA 11 (skjelettasfalt) som er meget slitesterkt.

 

Dekket som ligger ute på e6 er totalt med gjennomsnitt 30cm eller mer.

Så det er ikke der problemet ligger.

Gjennom sentrallaberatoriet på Ås så har man laget resepter til bruk på asfaltverk som følger krava som er gitt for at asfalten skal på godt norsk, gjøre jobben sin.

 

Men det er frustrerende for en som jobber daglig som asfaltør og måtte hoppe fra det ene stedet og til det andre og ikke kunne legge en vei tvers igjennom uten avbrekk.

Men ola potet ser ikke her det samme som svenskene gjør, nemlig å starte i en ende fra det første spadetaket og avslutte i andre enden uten å måtte åpne enkeltparseller i hytt og pine.

Nissan 200SX RS13 med trivelige mods.

www.sandvik-bros.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks. E6 fra sarp til svinesund er bygd opp av 4lag med asfalt.

Som bærelag bruker man gjerne 2 lag AG 16 (asfaltert grus med største steinstørrelse 16mm.)

Bindlag består av AB 11 (Asfaltbetong) og Slitelaget (toppdekket) består av SKA 11 (skjelettasfalt) som er meget slitesterkt.

 

Dekket som ligger ute på e6 er totalt med gjennomsnitt 30cm eller mer.

Så det er ikke der problemet ligger.

Gjennom sentrallaberatoriet på Ås så har man laget resepter til bruk på asfaltverk som følger krava som er gitt for at asfalten skal på godt norsk, gjøre jobben sin.

 

Men det er frustrerende for en som jobber daglig som asfaltør og måtte hoppe fra det ene stedet og til det andre og ikke kunne legge en vei tvers igjennom uten avbrekk.

Men ola potet ser ikke her det samme som svenskene gjør, nemlig å starte i en ende fra det første spadetaket og avslutte i andre enden uten å måtte åpne enkeltparseller i hytt og pine.

 

Okidoki, godt at det er noen som har greie på det :) Men nå snakker du kun om E6, som er et stort unntak for Norges del. Den gjennomsnittlige riksvei i Norge holder ikke den standarden, der er det et hav av forskjell til Sverige.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som noen gjettet så var dette bilder av veiarbeid, og var ment mer som ett morsomhet der man kjører inn fra en grusvei i Sverige inn på en asfaltert norsk vei.

 

Når det gjelder svenske veier, så har jeg kjørt en del i Sverige, både på kryss og på tvers og kan si følgende: veiene i sør og langs kysten generelt sett veldig gode. Særlig hovedveiene som er 4 og 2/1 felt med forbikjøringsfelt. De på innlandet og småveiene derimot er ikke noe særlig å skryte av. Innlandsveien/E45 er ett kapittel for seg selv. Nylig kjørt der, og det var en lettelse å komme inn på Norske veier. Fult av hull og humper og telehiv stortsett hele veien. Men som påpekt tidligere så er veiene rette og fartsgrensene høye, uten at dette nødvendigvis har så mye med veikvaliteten å gjøre.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien mot Torsby osv det der? ved kongsvinger?

Kjørte der i vinter når jeg skulle på WRC aldri sett værre vei!

Var sikker på at alle foringer skulle ta kvelden!

 

Men jeg kan si en ting, jeg kjører ofte og mye i sverige og det kan ikke sammenlignes, svenskene kan bygge veier! Kjører for 12-13mil i timen der og 6-7 her!

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjørte jeg nettopp gjennom hele Sverige via E20/E6/E4 fra Malmø til Haparanda og E8 gjennom Finland til Norge.

 

Kan skrive under på at de svenske veiene (og kjørekultur) var å foretrekke fremfor de gangene jeg har kjørt i Norge.

 

Møtte på veiarbeid i Sverige noen ganger og da var det jaggu skikkelige maskiner som drev på.

 

E8 i Finland derimot...... :shake

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot norge...

 

en gjennomsnittelig dødsulykke hvor EN dør, koster staten 20 mil, hvor noen blir skada koster det minst 2 mill for staten.

Skal ikke så jævelig mye penger til før de hadde spart inn det de må punge ut hver gang noen dør i trafikken, som om vi ikke har penger til det!!??

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien mot Torsby osv det der? ved kongsvinger?

Kjørte der i vinter når jeg skulle på WRC aldri sett værre vei!

Var sikker på at alle foringer skulle ta kvelden!

 

Men jeg kan si en ting, jeg kjører ofte og mye i sverige og det kan ikke sammenlignes, svenskene kan bygge veier! Kjører for 12-13mil i timen der og 6-7 her!

 

Stemmer stemmer.. over finnskogen.. fin vei det.. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en fin artikkel. Sier vel alt..

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/06/468117.html

 

Vi har jo tildels skyld i det selv å ettersom det er noen som vil ha disse apene til å styre landet.

 

Men noe MÅ gjøres, er jo uholdbart at folk dør i trafikken pga dårlig vei!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår