Gå til innhold

mistet lappen pga en ufrivillig sladd utenfor politistajonen

Ranger emnet


twistygirly

Anbefalte innlegg

ja han skulle jo egentlig det i dag da men...

 

de sa jo her i Trysil atte han skulle få det att etter 3mdn men i elverum på sjornal kontoret sier de at han må ta oppatt både teori og oppkjøring ...

 

er det noen tå dekk som har opplevd dette sjøl og som vet hva som skjer?

også ettersom de i trysil og de i elverum sier to forskjellige ting..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja han skulle jo egentlig det i dag da men...

 

de sa jo her i Trysil atte han skulle få det att etter 3mdn men i elverum på sjornal kontoret sier de at han må ta oppatt både teori og oppkjøring ...

 

det stemmer nok desverre, mister man lappen i prøvetiden så må man kjøre opp på nytt igjen. samme om det er bare 3mnd.... murlig det ikke gjelder ved 3 uker, siden det dreier seg om mindre forseelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hvor lenge han har hatt lappen, altså hvorvidt han er under prøvetid eller ikke, samt av hvorvidt det foreligger noen særlige grunner til at det kan være aktuelt å pålegge ham ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av førerett.

 

Dersom han har hatt lappen i minst to år sammenhengende, trenger han normalt ikke å ta førerprøve på nytt (det må man normalt først dersom man taper førerett for motorvogn for en periode på mer enn seks mnd).

 

Dersom han ikke har hatt lappen i minst to år sammenhengende (altså at han fortsatt er under prøvetid), må han ta førerprøve på nytt, uavhengig av for hvor lang periode han har tapt førerett for motorvogn.

 

Les Forskrift om tap av førerett for motorvogn §§ 8-1, 8-2, 8-3 og 8-4.

 

Kong-Erik J: Disse bestemmelsene er ikke nye...Forskrift om tap av førerett for motorvogn kom til verden i 2003.

 

 

 

 

ok takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer nok desverre, mister man lappen i prøvetiden så må man kjøre opp på nytt igjen. samme om det er bare 3mnd.... murlig det ikke gjelder ved 3 uker, siden det dreier seg om mindre forseelser.

 

Dette med tre uker har ingenting med saken å gjøre. Da snakker man kun om en periode for førerkortbeslag, før saken er avgjort, mens vi her snakker om perioden for tap av førerett for motorvogn, altså den reaksjonen man får etter at saken er avgjort.

 

For øvrig har beslagstiden på tre uker ingenting å gjøre med sakens alvorlighet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mista lappen etter å ha hatt 150 i 100 sona, detta skjedde sef i prøvetia, men så klarte jeg heldihvis å ro ned dommen fra 7 mnd til 3 mnd uten lappen.

 

da slapp jeg ny oppkjøring og fikk lappen i posten 3 mnd etter "kjøringa"

 

og på lappen så står det den samma datoen som jeg hadde oppkjøring, så det vil vel si at jeg er ferdig med prøvetia nå

 

Dette er vel maks flaks. Mennesklig svikt siden prøvetiden ikke ble endret ble den muligens glemt?...

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel maks flaks. Mennesklig svikt siden prøvetiden ikke ble endret ble den muligens glemt?...

 

Veldig flaks, men det er jo bra at noen har det også ;) Ting som tyder på at det har vært en aldri så liten menneskelig svikt, ja.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med tre uker har ingenting med saken å gjøre. Da snakker man kun om en periode for førerkortbeslag, før saken er avgjort, mens vi her snakker om perioden for tap av førerett for motorvogn, altså den reaksjonen man får etter at saken er avgjort.

 

For øvrig har beslagstiden på tre uker ingenting å gjøre med sakens alvorlighet.

Går jo fint an å miste lappen i tre uker, for så å bare få den i postkassa uten noe mer. Har opplevd det selv

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo fint an å miste lappen i tre uker, for så å bare få den i postkassa uten noe mer. Har opplevd det selv

 

Ja, det er jeg selvsagt klar over, men det har ingenting med dette å gjøre. Som jeg jo skrev...:) Ikke forvirr barna nå...;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror denne regelen med att man må ta ny oppkjøring uansett hvor kort man mister lappen i prøvetiden er rimeli usikker her ja..

jeg mistet lappen nå netopp etter og ha blidd stoppet i 126 i 80-sona. Dette endte med 6 mnd. uten lappen. Trengte ikke å ta ny førerprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit om flere som har mistet lappen i prøvetiden som bare har fått lappen igjen i posten etter 3-6mnd.

Så tydeligvis noen som ikke gjør jobben sin noen steder.

 

Veit også om folk som har mange flere prikker på lappen en det dem egentlig kan ha lov til, men skjer ingenting.

 

 

Sikkert en eller annen lat jævel på Satans Vegvesen som er enten snill eller jævelig lat og gidder ikke å gjøre arbeidet sitt :p

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror denne regelen med att man må ta ny oppkjøring uansett hvor kort man mister lappen i prøvetiden er rimeli usikker her ja..

jeg mistet lappen nå netopp etter og ha blidd stoppet i 126 i 80-sona. Dette endte med 6 mnd. uten lappen. Trengte ikke å ta ny førerprøve.

 

Tror du har hatt greit flaks da altså. den der var jo grov, En kamerat av meg mistet lappen for noen mnd siden han også. Hadde prøvetid og kjørte ikke så fort som deg men nok til å miste lappen han må ta teori og oppkjøring på nytt

wirrumen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit om flere som har mistet lappen i prøvetiden som bare har fått lappen igjen i posten etter 3-6mnd.

Så tydeligvis noen som ikke gjør jobben sin noen steder.

 

Veit også om folk som har mange flere prikker på lappen en det dem egentlig kan ha lov til, men skjer ingenting.

 

 

Sikkert en eller annen lat jævel på Satans Vegvesen som er enten snill eller jævelig lat og gidder ikke å gjøre arbeidet sitt :p

 

Det er ikke Statens Vegvesen, men påtalemyndigheten/domstolene som ikke gjør jobben sin. Det står svart på hvitt i forskriften at den som mister lappen i prøvetida, skal avlegge ny førerprøve før de igjen får førerett for motorvgogn. Men ja, det er noen som ikke gjør jobben sin...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er reglene.

 

en annen ting er hvordan de praktiseres. det finnes en del politidistrikt der ute og det finnes ikke to like.

 

Det er ufattelig korrekt. Men, som nevnt i et par andre tråder, har Riksadvokaten nedsatt en arbeidsgruppe som jobber med et felles påtaledirektiv/tilsvarende for vegtrafikksaker som er for alvorlige til å avgjøres ved forenklet forelegg. Jeg går ut fra at det i kjølvannet av dette også vil komme klinkende klare retningslinjer for fastsettelse av krav om ny førerprøve (reglene er nemlig klare, men det er vel ikke lett nok å finne frem for våre stakkars politijurister) i anledning blant annet alvorlige hastighetsovertredelser, som selv politijuristene kan klare å knote ned på blokka si og klare å forholde seg til. Og når sant skal sies, er det klaaaaaaaaaar overvekt av dem som skulle fått krav om ny førerprøve som også faktisk har fått det, det er unntakene som har sluppet unna pga forglemmelser og andre merkelige tilfeller av slurv.

 

Det er en skam at det praktiseres så ulikt rundt omkring, "likhet for loven" har vært en vits så lenge dette har pågått, men det blir altså som sagt snart slutt på det...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår