Gå til innhold

Forsterker går i protection mode nå bassen øker.

Ranger emnet


Plastic Racer

Anbefalte innlegg

En brokoblet "ser" bare halvparten av den reelle lasten, altså 1 ohm med to parallellkoblede 4 ohms element.
Det er den tekniske årsaken til at effekten fra forsterkeren øker. Altfor mange blander inn dette i oppsettet... er forsterkeren oppgitt til å være stabil i 4 ohm brokoblet, skal man ikke koble på 2 ohms belastning. Enkelt og greit, og man kan bare glemme hvorfor og især hva forsterkeren "ser"... det bare forvirrer for folk flest.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ved å parallellkoble to 4ohms høytalere blir dette 2ohm.

 

Hvordan 1ohm skal kunne være halvparten av 4ohm.... magic?

 

Lasten på høytalerene blir her 2ohm. Forsterkeren er stabil i 2ohm står det. Derimot som TransMedia sier, om forsterkeren er stabil med to kanaler brokoblet i 2ohm er stabilt, det kan jeg ikke si mye på og bøyer meg i støyet dersom det stemmer.

 

Dette er fremdeles trådstarters valg, og noe som faktisk kan testes.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får prøve meg med ein enkel forklaring på last og brukobling atter ein gang! ;)

 

2 høgtalere på 4ohm, som blir parallellkobla, får ein last på 2ohm.

Ved brukobling av ein forsterker, brukes 2 forsterkerkanaler til ein last. Disse skal dele på lasten. Dvs at viss lasten er 2ohm "ser" kvar forsterkerkanal dette som ein last på 1ohm (fortsatt brukobla)

So viss ein forsterker er stabil i 2ohm og den blir brukobla, kan ikkje lasten væra mindre enn 4ohm.

 

Håper dette er ein forklaring som er lett å forstå. Ikkje so lett å læra ifra seg på ein enkel måte. (respekt til lærere som er flinke til dette!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på en monoforsterker, som har to utganger, så er dette en paralellkobling, som blir 2ohm
Nå må jeg snart hente språkslegga her... en monoforsterker med to utganger er bare dét, en forsterker med to utganger FOR ENKLERE TILKOBLING. Har intet med paralellkobling 'og ohm å gjøre!
Har du en 2kanalsforsterker og parallellkobler ved høytalerene blir dette 2ohm.
Dette har da intet med hverandre å gjøre... paralellkobler du et par 4ohms høyttalere, blir det 2 ohm... spiller da ingen rolle hvor mange kanaler den har... har du en f.eks. monoblokk som ikke kan levere lavere enn 4 ohm, skal du ikke koble på 2 ohm! Drit i hvorfor!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TransMedia:

hehe. Dette var for å gi et eksempel, at dette blir en paralellkobling ved å bruke begge utgangene. Og i dette tilfelle gitt det resultatet.

 

Stabil i 2ohm og hvordan dette blir ved brokobling er jeg ikke så kjent med. Akkurat dette skulle jeg gjerne vite, derfor bryr jeg meg om hvorfor :)

 

todleif:

At seriekobling av to forsterkerkanaler gir en halvering i last ser jeg som rart. Kan godt hende det stemmer, men stemte ikke i mitt hode. :)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At seriekobling av to forsterkerkanaler gir en halvering i last ser jeg som rart.
Man seriekobler ikke to forsterkerkanaler... det er høyttalere som seriekobles eller paralellkobles. Og det er stor forskjell på paralellkobling og seriekobling av høyttalere, bare så det er nevnt.

 

To forsterkerkanaler kan BROKOBLES, da vil hver kanal gjøre "halve jobben hver" med å drive én last. Så en to-kanals forsterker som er stabil ned i 2 ohm stereo, kan gjerne drive en brokoblet last sammen; da kan de ikke lastes ned mer enn 2 ohm på hver, altså 4 ohm tilsammen! Ergo er det kun 4 ohm eller mer som kan lastes på en slik brokoblet forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis har du satt filtrene til forsterkeren? Korleis er tilkoblingene på subben? Er det 4 tilkoblinger og nokre plater du skal TA VEKK når du kobler til alle 4 kontaktene?

 

Herregud gutta. Dette er flaut!

 

Jeg trodde de platene skulle være der jeg, men lurte veldig på hvorfor de satt så løst uansett.

 

Sånn så de ut:

IMG_1510.jpg

 

Vekk med seg!

IMG_1511.jpg

 

Og ikke mer protection mode.

 

Unnskylder meg med at det er første gang jeg kjøper ny sub i kasse! :P Haha. Det fulgte heller ikke med bruksanvisning! :P

 

Men tusen takk for all hjelp. Mye ekspertise her, bilstereodelen er den aller beste delen på BF.no.

 

Og ja, jeg skal kjøpe en monoblock til subben. Den 4kanalersen fra Svinesund skal også byttes ut så fort som mulig.

 

Igjen, takk.

 

Her er et fullstappet bagasjerom!

Kassa inne. Bye bye bagasjeplass! :p

IMG_1489.jpg

IMG_1496.jpg

1997 Audi A3 1.8 Ambition

 

VACN - Østfold Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seriekobling av basskassa hans (han har altså en basskasse med to tilkoblinger, hver på 4ohm.) gjør at han kan brokoble forsterkeren slik at den drives akkurat slik den fungerte før re-installasjonen hans... en grei måte å luke ut en feilkilde på.

 

Forsterkeren vil med dette ikke gi noe mer effekt enn om han hadde koblet hver basshøyttaler på hver kanal, men man finner altså ut om basskassa i det hele tatt fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt at du fann ut av det. Ei plate kobler sammen pluss ifra begge subbene. Den andre platen kobler sammen minus ifra subbene. Platene må væra på plass når du bruker 1 høgtalerledning. Når du bruker 2 (sett) høgtalerledninger som du har no, må dei vekk. (ikkje rart at forsterkeren gjekk i protect, du kortslutta dei 2 forsterkerkanalene!)

 

EDIT! Skal du koble kassen til ein monoforsterker og bruker 1 høgtalerledning, må platene på plass att! (uten platene vil berre 1 sub væra tilkobla)

 

EDIT2! Med platene på plass vil basselementa bli parallellkobla og lasten (motstanden) bli på 2ohm (parallellkobling av 2 element på 4ohm)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye det blir kommer ann på hvordan du kobler. Monoblokk med de platene på gir paralell, dermed 2ohm.

 

Kobler du de i serie blir det 8ohm.

 

Jo høyere ohm, jo bedre styring av bassene er det. Men får å få 500W ut av forsterker i 8ohm i forhold til 2ohm er en helt annen sak.

 

Finner du en monoblokk som gir rundt 500W i 2ohm stabilt burde det holde i lange baner.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår