Gå til innhold

Prosjekt 4A-GZE into EE90

Ranger emnet


deve87

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For de som syns dette er interessant.

 

Har drevet med et lite prosjekt her.

Det har gått ut på følgende:

 

-Kjøpt en AE92 GT-i for 2000kr (delebil)

-Kjøpt en EE90 1.3 XLI 8000kr (ombygsbilen)

-Kjøpt motor fra Egon B.

4A-GZE halfcut 170hk 25000kr

-Kjøpt diverse dele

fra Fensport 20000kr

 

Jeg har brukt noe tusen på andre mye ting og tang.

 

Prosjektet går ut på og bygge om en 1.3XLi til en GT-i dermed putte en 4A-GZE inn i den :)

 

Prosjekter er ikke ferdig. Men har kommet et lite stykke da motoren starter og går tross for at jeg bygde på det orginale ledningsnettet..

 

Den meget vakre delebilen. Rusthau...

IMG_0613.JPG

 

Ifølge selgern har den stått i 3år. Motoren er gåen rådebank. Men det er mye snasent interiør da :)

IMG_0630.JPG

 

Litt lydemping

IMG_0621.JPG

 

Dette er da den praktfulle bilen som nesten ikke har rust. Gått kunn 180 :)

IMG_0823.JPG

 

Pen motor. Hissige greier. Vi tømte den for olje og kjørte. Den kom ikke veldig langt da nei :)

IMG_0824.JPG

 

 

Halfcuten kom etter 1 uker, utrolig!!!

IMG_0728.JPG

 

 

Vi fikk pella den fort ut :)

IMG_0820.JPG

 

 

Det tok litt tid og få start på den. Motoren er vertfall der hvor den skal være. I sitt nye hjem :)

IMG_1040.JPG

 

Kompressoren er ikke langt unna vangen nei..

IMG_0987.JPG

 

Bilen skal være meget lydisolert. Den skal heller ikke få noe effektanlegg. Og det skal bli monter et Seas Lotus Reference komponentsett i den.

IMG_0804.JPG

 

Dashbordet blir ombygd

IMG_0979.JPG

 

IMG_1001.JPG

 

Dette er etter litt pussing og slikt..

IMG_1044.JPG

 

Eksosen min er provosorisk kan man si :)

IMG_0907.JPG

 

Akslingene er bygd om

IMG_0985.JPG

 

Bytte bytte :)

IMG_1043.JPG

 

Fikk dreva om motoren. Ifølge Fensport så skal dette gi 25-30hk mer. Altså rundt 190 hk da... Kult :D

IMG_1048.JPG

 

Orginal bensinpumpe

IMG_1052.JPG

 

Byttet bensinpumpe, denne er vel litt grommere. Bråker litt mer.

IMG_1055.JPG

 

Den orginale XLi en

IMG_1058.JPG

 

Litt Polyflexforinger

IMG_1062.JPG

 

Ny overhalt bremsekalippere bak. De som satt på delebilen var løene.

IMG_1063.JPG

 

Flotte skiver bak og forand

IMG_1064.JPG

 

 

 

Da har jeg ikke kommet særlig lenger. Har ikke hatt tid eller økonomi til det. Men legger ut nye bilder så snart jeg får gjort mere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gleder meg til første kjøretur :D

 

Noe flere bilder:

 

Litt bilder av delbilen

 

Vi prøvde å starte den. Den låste seg tilslutt. Syns ikke bensinpumpa gikk engang. Men den gikk hverfall rundt :)

IMG_0625.JPG

 

IMG_0626.JPG

 

IMG_0629.JPG

 

IMG_0631.JPG

 

Motoren er ute

IMG_0650.JPG

 

Biler av 4A-GZE motoren

IMG_0821.JPG

 

IMG_0822.JPG

 

IMG_0981.JPG

 

Måtte kutte litt. Radiatoren var litt større her.. :)

IMG_0984.JPG

 

IMG_0986.JPG

 

IMG_0992.JPG

 

Polyflex

IMG_1047.JPG

 

Motorfestet på EE90 er ikke lik som på AE modellene. Så her måtte jeg til med et nytt motorfeste. Siden jeg ikke sveiser. Så bolta jeg det fast gjennom første plata i vangen.

IMG_1077.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si jeg likte prosjekte ditt !!

har 2 sånne prosjekt på gang da uten kompressor og med en ventil mere på hver sylynder :)

en ae82 og en e10 corollan min har nå vært på veien i 2 uker snart og jeg klarger ikke over 20v blackop for min del. men jeg vet av erfaring at 16v kompressor har mere drag i fra bunnen av og vil ta 20v i aks. men jeg ar helt ærlig falt pladask for ITB lyden :D

 

fortsett sånn og hold oss oppdatert :)

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du skal tukte den litt på bane selv om du skal ha i isolasjon og stereo? :) Kjørte org 125hk på Våler og Dokka i fjor og det er ganske morsomt selv om bilen veier for mye og går for dårlig.

 

Har du hivd rådebank-GE'n enda? Jeg kan kanskje tenke meg litt småtteri fra den da jeg har en som ikke får gnist. Den bare døde på gårdsplassen. Sikkert knekt en giver. Rakk aldri å feilsøke noe særlig, så jeg rev den ut med komplett ledningsnett og hjerne til 1.juli i fjor. Har tenkt å hive den i en KE20 eller TA12.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4A-GE 20v Blacktop er ganske heftig. Var enten den eller kompressoren det sto mellom. Bilen skal være ferdig (uten lakk da, har ikke mer penger) om 3 uker. Så det kommer til å bli litt fler bilder framover. Hadde du noe problemer med ombygginga de? Jeg har hatt litt problemer med motorfestene under.

 

Hadde vært morro å kjørt den på bane :D Nei har ikke givd 4A-GE n. Har plukket fra fuelrailen, dysene, fordelerlukket, dynamoen og den herre sensoren som står på gasspjellet på innsuget. Du kan komme og hente hele motoren vis du vil ha den...

 

Har hivd frontcuten, den var meget ribba. AC-radiatoren og bremsekraftforsterkern sto igjen.

Men har bremsekalipperene forand til den liggende. Jeg skal bruke de orginale. Det er 2stempler på de. Har samme festeavstand som de vanlige kalipperne til AE82/AE92.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste motor feste jeg måtte gjør om på e10 bygget mitt var høyre motor feste de 2 andre gikk på uten og gjøre om noe der . litt vel trankt men det gikk ! har ikke begynt med 20v bygget på minae82 men jeg har nå delende liggende :)

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge ut noe bilder når du skal hive deg på AE82 prosjektet. Altid kult å se andres verk :D

 

Så kommer det noe fler bilder igjen da. Driver å jobber så ofte jeg kan nå.. :)

 

Bærebrua kommer inntil girkassa. Så jeg måtte hamre litt for å ungå dette.

IMG_1078.JPG

 

Motorfeste ved radiatoren måtte kuttes litt i feste. Passa ikke helt.

IMG_1080.JPG

 

Det samme gjalt motorfeste bak. Bare her måtte jeg få noen til åsveise litt..

IMG_1081.JPG

 

Her har det kommet oljetrykk og oljetemp =) Det er også montert Boost og Amp måler.

IMG_1082.JPG

 

Her måtte jeg kutte vekk en liten bit. Siden denne var til trommelbrems passa den ikke til skive.

 

IMG_1084.JPG

 

IMG_1085.JPG

 

Så har jeg fått monter litt da :D Det nye justerbare stabbstaget.

IMG_1096.JPG

 

IMG_1103.JPG

 

Fått opp bakdelen og greier..

IMG_1102.JPG

 

Det gjenstår ikke mange foringene igjen :D

IMG_1105.JPG

 

Bærebrua bak er montert med nye foringer. Men jeg mangler to armer. Må hente de på huggern..

IMG_1107.JPG

 

Dette er røret fra kompressoren. Det skal sveises om. Slik at røret går under bilen og opp til intercoolern i front. Det blir litt kortere vei. Slepper alle de dumme svingene..

IMG_1134.JPG

 

Det har foresten blit montert servo på bilen, siden motoren har servopumpe. Håper det vil funke :) Men da må jo den dumme AC-kompressoren stå på siden servoen får reima si derifra. Tannstang fra en Corolla 2000 mod stasjonsvogn, passa rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, den var dritstilig. Likte den fronten der. Så litt bredere ut bak en vanlig. Er den bredda? Dumt med ripene :(

 

Får slenge ut noe bilder til da..

 

Fikk kjøpt meg nye dyre Iridium tennplugger. 0.4mm tråd.

IMG_1138.JPG

 

Hadde jo planlagt og bruke GTi frontkalipperene. Var ikke lett og finne noe bremseklosser, hverfall ikke custom til de kalipperene som stod på frontcuten. Det ente med noe timers søk på nettet. Så fant jeg ut at Carina GTi 2.0l hadde samme bremser som AE101. Da ble det litt lettere og bestille nye custom klosser.

IMG_1176.JPG

 

Måtte skjære vekk en liten bit av braketten.

Ellers passa de ikke på.

IMG_1187.JPG

 

Måtte også bruke spacer for å fore ut skiva slik at ikke skiva skrapa borti braketten til kalippern.

IMG_1179.JPG

 

Alt i sin helhet

IMG_1177.JPG

 

Dette er altså bakre potte med noe lekkre stusser :)

IMG_1180.JPG

 

Fikk intercoolern fra eBay. 500kr :P

IMG_1141.JPG

 

Bruker 2.5" rør. Sveisa like greit om rørsussen inn til motoren. Ble det enkleste. Orginalen var 2" og bøyde seg ikke skrått slik at det var mulig og få tredd på en 90graders bøy uten at jeg måtte skjære istykker panseret :D

IMG_1181.JPG

 

Den har en liten bensinsdyse stående inn i røret. Har aldri sett det før men den må vel være der dah :)

IMG_1182.JPG

 

Slik kommer det til å se ut med røra under bilen som går fra kompressoren. Det er hengt opp så det henger litt ned serru. Har ikke begynt å sveise her helt ennå..

IMG_1184.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bilen kjørbar :D

 

Den flytter greit på seg skal jeg si. Slepper litt lett på førstegir på ren asfalt mens den spinner litt i andre hvis du er hurtig på giringa :D

 

Her er hverfall bildene.

 

Her har røret fra kompressoren blit sveisa. Det går nå under bilen og opp til kompressoren. Var litt funky å få alt på plass men det er tett og fint nå :)

IMG_1193.JPG

 

IMG_1194.JPG

 

Det er den som går inn til motoren.

IMG_1197.JPG

 

Slik ser altså bilen nå ut. Har montert luftfilter i dag. Er ikke bilde av det der. Heller ikke stabstaget i motorrommet er på dette bilde..

IMG_1198.JPG

 

IMG_1201.JPG

 

IMG_1205.JPG

 

IMG_1193.JPG

 

IMG_1207.JPG

 

Sender inn noen flere bilder av insiden av bilen når jeg har fått montert litt der. Dashbordet står igjen. Etterpå det så er det lakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fått handla meg en SC14 kompressor til motoren nå :) Fikk den brukt fra eBay for 2300kr.

 

Orginalen er en SC12 blåser som kan gi rundt 12psi med 176mm reimhjul. Hvis SC14 har samme hjul, blåser den 18psi.. Er litt billigere detta enn turbo:) Motoren tåler max 18psi uten modifikasjoner.

 

Kompressoren passer ikke helt på motoren, så det kommer bilder etterhvert av tilpassinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår