ajfajadfa Skrevet Juni 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2008 Har en volvo 740 GLE, og har kjørt den rundt 2000 siden jeg kjøpte bilen. Lurer på hvor ofte jeg må skifte olje? Lyser det et lys hele tiden f.eks? (oljelampen skrur seg av etter 1-2 sekunder etter jeg har startet den). Kan jeg fylle på olje selv, eller må den skiftes? Takk til de som svarer:thanks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keltern Skrevet Juni 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2008 Olje kan du vel strengt tatt bytte så ofte du vil, så lenge det ikke drøyer spesielt mye lengre enn 10.000 mellom skiftene. Er mange som sverger til oljeskift hver 5.000km, men det varierer jo også etter måten man bruker redskapen.. Peiler du oljen ofte, slik at du vet du har nok til enhver tid? Bruker bilen olje så MÅ du jo fylle etter. Siter '90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet 1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ajfajadfa Skrevet Juni 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2008 Takker:). Vil lyset for oljen lyse hele tiden, hvis det er lite igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet Juni 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2008 Når den lyser har du ikke oljetrykk å da raser motoren. Det er en peilepinne i motorrommet med max/min merke på, det er den du skal se etter oljenivået med. Er normalt at den lyser et par sek etter start. Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ajfajadfa Skrevet Juni 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2008 Så det vil si at jeg i grunnen kan vente til det lyser hele tiden, før jeg fyller på/skifter? <<<PS: hvor finner jeg den peilepinnen, den er ikke under korken med merke "engine oil" på. Hvor fyller jeg eventuelt på olje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 740 racing Skrevet Juni 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2008 du må IKKE kjøre til det lyser. da raser du motoren. MIN=MINIMUM på pelepinnen. det er et minimun for at du kjører i bakker.....under dette kan motoren skjære seg i bakker fordi det er så lite olje at oljesumpen ikke klarer å suge opp. Olje MÅ du bytte OFTE! jeg bytter hver 7000 km. motoren bruker ikke olje er fortsatt like god som ny etter 270 000 km. Det er viktig å ha ren og fin olje. Motorens slitasje havner i olja og du kan tenke deg hvor mye spon som det blir i den. Konsekvensen av å ikke bytte olje er at motoren slitasje øker og blir enorm. Oljefilteret går tett, det som skjer da er at en By-pas ventil åpner for å sikre oljejstrøm til motor. (olja går rundt i motoren uten å bli renset!) = fører til Motorslitasje og motordød!!!! Siter Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P kjører nissan primera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s4nd3r Skrevet Juni 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2008 det er en pinne som står på høyre side, (sett framma fra) står bak insuget. en stor rød dings som du kan drage opp.. :) og vist der er en gul en, er det peilepinnen til automat kassa. Siter 1987" Volvo 740 turbo 1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo Bil tråden.... Mob: 93262854.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ajfajadfa Skrevet Juni 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2008 Står det engine motor (oransj) på den pinnen som kan dras opp? Eller er det en rektangelformet gul (som det er umulig å lese hva som står på)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
245tic Skrevet Juni 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2008 Er dette kødd eller? Peilepinnen er bare å dra opp, de er litt forsjellige fra bil til bil men det er bare en pinne å dra opp der hvis du ikke har automat så er det to. Bare å sjekke nivået det Siter wirrumen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ajfajadfa Skrevet Juni 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2008 Har automatgir ja. Er overhodet ikke kødd:). Har bare ikke så mye peiling, men er jo litt unødvendig å betale mye, hvis hjelp fra dere, kan gjøre det billigere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s4nd3r Skrevet Juni 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2008 kosta 1 krone på enkelte bensin stasjona. vist du kjøper oljender og.... Siter 1987" Volvo 740 turbo 1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo Bil tråden.... Mob: 93262854.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_AndreasH_ Skrevet Juni 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2008 har kjørt den rundt 2000 siden jeg kjøpte bilen. Ville byttet olje. Det første eg gjer når eg kjøper bil, er å skifte filter og olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Juni 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2008 Oljeskift/serviceintervallene på 740 er vel 15000 km / 1 gang pr år. Ser ikke grunnen til oljeskift oftere dersom det ikke overskrider ett år mellom hvert oljeskift - så lenge du ikke driver med mye små-kjøring. Jeg skifter olje og filter to ganger i året, da jeg kjører 30 000km. Viktigeste er ikke hvor ofte du skifter olje, men at du iallefall holder intervallene, skifter filter i samtidig og bruker skikkelig olje. Jeg selv benytter Mobil1 sin 5W-50 olje til over 200 kr/l. (min motor har gått over 350 000 km, så derfor så tykk olje) Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kodal Skrevet Oktober 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 er greit å få bytta olje når olje byner å bli ganske svart. er ikke sikker men om jeg husker rett så pleier man å bytte etter ca 7000km, men er ikke sikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 bytt olje er vel viktig det spes når du har turbomotor vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg