Takkie Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Motorn min tikker på tomgang, helt til jeg tråkker fort bånn gass. Da gir det seg og kommer tilbake etter kort tid.. Har bestilt full rensing av motorn, er på vei i posten nå. (QMI) Skal også bytte olje tenkte jeg, og oljefilter da selfølgelig :) Så kommer mitt spørsmål :P Har ikke godde å sett etter ennå, Men hvor finner jeg tappeskruen :P Og hvordan bytter jeg oljefilteret? Ossen Olje trenger jeg? 10-40? 05-30? osvosvosv Og hvor mye sånn CA. skal jeg fylle på? Hehe! Takker og Håper på hjelpsomme svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Ivel Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Men hvor finner jeg tappeskruen :P Og hvordan bytter jeg oljefilteret? Ossen Olje trenger jeg? 10-40? 05-30? osvosvosv Og hvor mye sånn CA. skal jeg fylle på? Hehe! Takker og Håper på hjelpsomme svar :) tror ikke du får så veldig mye hjelp før du forteller hvilken bil du har og hvilken motor som står i den. tappeskruen er normalt på bunnpannen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Takkie Skrevet Juni 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 tror ikke du får så veldig mye hjelp før du forteller hvilken bil du har og hvilken motor som står i den. tappeskruen er normalt på bunnpannen Åja.. sorry :P Glemte jeg helt :O Er vel at jeg akkuratt slengte inn info og bilder av bilen min, som fikk meg te å glemme :P AUDI A4 1,8T 1998 model SEDAN :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klyde2000 Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Da har du motorkode AEB Denne oljen annbefaler jeg:Castrol Magnatec helsynt 5w-40 Du trenger 4 liter med bytte av oljefilter. Først jekker du bilen opp forran, eventuelt bruk løftebukk. Deretter tar du av beskyttelsesplata under motor, denne er festet med 3 "skruer" bak og 2 forran hvis jeg ikke husker feil. Nå finner du tappeskruen på venstre side hvis du ser på bilen bakfra. Den sitter nok litt hardt og står plassert i horisontal vinkel (den vender ikke altså nedover)! Husk at vi som har turbomotor må la motorn gå på tomgang helt til varsellampa for oljetrykk forsvinner, ellers vil turbon kunne bli skadet!! Oljefilteret er den sorte klumpen ca rett ovenfor tappeskruen for å si det fryktlig enkelt. Når du skal skru ut dette annbefaler jeg at du kjøper et oljefilterverktøy på Biltema, det er eget til Audi! Tøm først motorn for olje og skru ut filteret med verktøyet (eventuelt prøv med hendene eller kjør ett skrujern tvers imellom) regn med at det renner litt olje ut fra filteret også så ikke fjern kanna under bilen til å ta det imot ;) Lykke til :) Siter [X] Audi A4 1.8T 1997 Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c20let2k Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Det er ingen spesielt oljefilter verktøy for audi, så det er bare og kjøpe en olje-filter tang som passer på det oljefilteret du kjøper. Mens du tapper olja ut av motoren, så bør bilen stå så vannrett som mulig, så du får mest mulig av den gamle olja ut.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
200sx4ever Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 å kan også tilføye at det er ganske vanlig at disse motorene tikker litt på tomgang. Siter AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007 X Passat 130 tdi 2003 X Polo color consept 1.6 (nos)1996 X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Husk at vi som har turbomotor må la motorn gå på tomgang helt til varsellampa for oljetrykk forsvinner, ellers vil turbon kunne bli skadet!! Hæh? Hvis lampa for oljetrykk lyser har du aaaaaltfor lite olje på motoren din! Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Takkie Skrevet Juni 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Fikk noen fine svar her :) Takk! Var å kjøpte oljefilter i dag :) Tecneco filter [OL-130] Regner med dette er riktig? Siden han i butikken som kom med den :) ______ NYTT spørsmål Kobla til Turbotrykksmåleren nå nettopp for å skjekke.. Skrudde om tenninga og måleren viste -8 ca.. Også rusa jeg den, så nådde den litt over 0 bar merket.. Noe sier meg at det lekker? :P Merka at orginal slangen var ganske morken også.. Eller er det andre problemer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 NYTT spørsmålKobla til Turbotrykksmåleren nå nettopp for å skjekke.. Skrudde om tenninga og måleren viste -8 ca.. Også rusa jeg den, så nådde den litt over 0 bar merket.. Noe sier meg at det lekker? :P Merka at orginal slangen var ganske morken også.. Eller er det andre problemer? På tomgang skal du ha ca 0.8 i vakum, for da er gass-spjeldet stengt. Du får ikke skikkelig trykk får motoren får motstand, dvs du må faktisk kjøre :) Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Takkie Skrevet Juni 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 På tomgang skal du ha ca 0.8 i vakum, for da er gass-spjeldet stengt. Du får ikke skikkelig trykk får motoren får motstand, dvs du må faktisk kjøre :) Åja :) Syns det så litt snålt ut se :) Er ikke så vandt med turbo greier. :P hehe Takk for hjelpa :) Noen steder jeg får kjøpt disse blåe slangene? :) Så bytter jeg ut de morkne som er nå :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klyde2000 Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Hæh? Hvis lampa for oljetrykk lyser har du aaaaaltfor lite olje på motoren din! Det er en mulighet ja, men lampa for oljetrykk lyser alltid ved oljebytte før oljen har rukket å "gå hele runden". Det er jo snakk om bare ett par sekunder max. ;) Siter [X] Audi A4 1.8T 1997 Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klyde2000 Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 Det er ingen spesielt oljefilter verktøy for audi, så det er bare og kjøpe en olje-filter tang som passer på det oljefilteret du kjøper./QUOTE] Åneivel? Se på artikkelnummer: 20-321 på http://www.biltema.no så kan vi snakke. Siter [X] Audi A4 1.8T 1997 Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mordi87 Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 å kan også tilføye at det er ganske vanlig at disse motorene tikker litt på tomgang. tikker hos meg viss jeg blir stående leeeenge på tomgang, men forsvinner så fort jeg begynner å kjøre:) Siter [-1986 VW Jetta 1.6 -] [-2003 Audi A4 1.8T stv-] [-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT [-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT [-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker [-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Murne Skrevet Juni 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2008 God kveld! Ellers kan en jo også nevne at ventilen for tank lufting tikker i tide og utide og kan gi seg et par minutter hvis du ruser litt. På sommers tid burdet du prøve mobil1 5w-50 eller castrol tws 10w-60 Dette er olje som har blitt testet og brukt på disse motorene oppgjennom hele dens historie med ommtrent kun positive utfall. Når det gjelder olje filter bør du holde deg til orginal filtre fra møller, da disse har en egen lukke ventil som de fleste andre mangler. Siter Vrt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Takkie Skrevet Juni 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 På pakningen til oljefilteret står det: OL 130 Interchange with V.A.G.: 034.115.561.A-06A.115.561 06A.115.561.B-078.115.561.K Fram PH 5552 Ufi 2329100 Mann W7 19/30 Crosland 2005 Knecht OC 154 Filtron OP526/1 Purfix LS324 Fiaam FT5259 Filetage 3/4" 16UNF Vet ikke om dette sier dere no? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg