Gå til innhold

Endelig 240

Ranger emnet


thomas1988

Anbefalte innlegg

Jess.

Da var det på tide at også jeg ble smittet av Volvo basillen, og meldte mitt medlemskap i klubben med min nye 240 :respect

 

Etter litt fram og tilbake og mye unødvendig styr og skruing på en Ford Scorpio jeg ble tildelt gratis av min Morfar, skjønte jeg fort at jeg helte mot rivalen, nemmelig Volvo ;)

 

Scorpioen ble skrudd i filler først og like greit solgt for noen dager siden. I løpet av vinteren ble jeg tilbudt en 90' modell 240 av en på jobben som jeg sa ja til tvert, og angrer ikke ett sekund. Söta brors kvalitet skal få masse kjærlighet. Kan jo starte med å ramse opp litt info om bilen og slenge på et par bilder av den slik den ser ut nå:

 

Bil: Volvo 240, 1990' modell

Farge: Hvit krokanfarget :partyon:

Motor: B230F m/ LH 2,4 sprut

Girkasse: M47 (5 trins)

Felger: Fondmetal 4000, 15"

Annet: Ekstralys foran montert av forrige eier. Utrolig digge å ha i mørket, men veit ikke helt om jeg synes noe om dem :watchout

 

Har ikke gjort noe særlig med den ennå grunnet at jeg ikke har noe sted å skru på den bortsett fra på jobben etter arbeidstid, og det orker jeg ikke alltid. Men NOE har jo blitt gjort da:

 

- Skiftet skiver, klosser og høyre caliper foran

- Demontert nakkestøttene bak

- Fått flyttet over litt av anlegget fra gamle drittbilen

- Tatt en liten service på'n + stella litt med den utvendig messig. Den var så møkkete at.

 

Info om det som sitter i av ljud:

Kilde: Clarion "piece of shit" (skal bort snarest!!)

Forsterker: Planet Audio RX5.600, 5-kanals, 4x100w + 1x300w

Frontsett: 2x Pioneer TS-E1076 med kevlar

Hatthøytalere: Hadde 2x Pioneer TS-A6911 6x9" 330w. Nye kommer

Bass: Sliter med valg :P

Kabler: Pakke fra Boss Audio m/ 1x RCA, 1x Power, 1x Godskabel, 1x Styrestrømkabel og 20 meter høytalerkabler eller no. Sikkert helt flott, funker fett i værtfall :

 

Ting som gjøres/skal gjøres:

 

- Ny motor, typ B230F turbokonvertert, med tilhørende modifikasjoner. Specs kommer.

- Fjerne det som er av synlig stygg rust :( Bytte dører

- Skifte alt av bremser bak, skiver + klosser og calipere.

- Lakkere Felgsentrym svart metallic, Høyglanspolere kanter.

- Senking

- Lakkere speil, fangere og lister i bilens farge.

- Lakkere grill mattsvart bortsett fra pynten i midten.

- Fjerne lykteviskere og sparkle igjen disse.

- Gamle anlegget skal ut, bortsett fra forsterker. Ny kildeenhet, Inn med ny kasse baki kofferten, selvlagd tilpasset under hatthylle. Nytt frontsett og nye hatthøytalere. Tittet litt på Pioneer produkter, ettersom jeg er litt frelst av det, men har ikke bestemt meg.

 

Bilder kommer her, det er slik bilen er nå. Under Construction ;)

 

volvo1.jpg

 

volvo2.jpg

 

volvo3.jpg

 

volvo4.jpg

 

Det var alt i første omgang. Har kommet godt igang med turboprosjektet. Kommer tilbake til det med specs + bilder i neste innlegg. Bildene er tatt med mobilen, da jeg ikke har noe annet kamera nå. Har veldig lite kronasjer å rutte med i måneden og det jeg kan avse går stort sett til motor akkurat nå. Jeg er av den typen som synes motor skal svare for resten av bilen, derfor blir den prioritert før alt det andre, og som dere ser har jeg mer enn nok å pusle med i fremtiden :)

 

Tips og triks mottas med takk :D Enjoy

 

PS! Bildene ble tatt for en god stund siden, før jeg gjorde noe som helst egentlig, og da var den møkkete og fæl, så ja, jeg vet. Skal prøve å få lagt ut noen nye bilder etter at jeg ga den litt stell ;)

- X 94' Ford Scorpio havari

- X 90' Volvo 240

- 91 (92)' Volvo 240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra alufelger og ekstralysa er denna tilnærma identisk med min når jeg kjøpte den ;)

God bil! Uten tvil :D

 

Men du.. Turbokonvertert b230f? Har den stått i en bil og gått? Eller skrudd sammen av en kammerat av en kammerat og skal være i superduper stand, derfor du får den billig? hehe.. Jeg har surra mye med det å "spare penger" og ha bare endt med dritt, og kjøpte nylig en komplett fk-motor fra en nyere 940 ;)

bare sånn tips på veien :)

 

No planer for for/bakstilling eller blir det holdt orginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Joa Ole, skjønner tegninga, men jeg bare må prøve å spare inn der jeg kan. Er ekstremely budget dette her. Raser det, har det ikke kosta så mye heller :P ;) Men men. Satser på at dette går greit. Ække snakk om skamtrimming dette her uansett. I forhold til forstilling/bakstilling, så blir det kun senking i første omgang.

 

Har som sagt veldig lite å rutte med i måneden, så en av grunnene til at jeg falt på den motorn er jo at jeg fikk komplett topp, komplett bunndel + litt annet stash for 500 spenn, så det var liksom bare å slå til.

 

Det var vel egentlig ren flaks, for jeg hadde planer om å turbokonvertere den som sitter i bilen nå, men det droppa jeg. F blokka etter 89' er jo faktisk veldig lik fk/ft blokka, etter hva jeg har undersøkt, så er det andre stempler i fk/ft for lavere komp siden det er turbo også er det underspyling av stempler + uttak til olje-inn/retur for turbo.

 

Men det er helt lik blokk bortsett fra dette, samma veiv, de sterke rådene osv, og har fulgt flere folk som har gjort dette med F motorn. Enkelte sier selvfølgelig at det er bare dritt å turbokonvertere denne motorn, men de fleste har positive tilbakemeldinger. Selvfølgelig må det jo diverse modding til for å få dette rimelig optimalt, men med riktig oppsett har jeg hørt flere som har dratt ut 180-220 hk ved alt fra 0,7 - 1,0 bar med forsjellig motoroppsett, men orginal innmat. Selv tror jeg at hvis du forsøker å lade noe særlig mer enn 0,9 bar så får du tenningsbank. Men men. Har alltid vært nyskjerrig på dette med å turbokonvertere motorer som egentlig ikke har turbo, så det blir en spennende erfaring.

 

Oisann.. ble langt dette her... mer mer... Forøvrig så bygger jeg motorn selv. Blokk med litt stash på + komplett 530 topp kjøpte jeg av en kar i Asker. Her kommer litt specs på trimmingen blir og noen bilder :D

 

- B230F motor

- LH 2,4 sprut, orginalt.

- FK/FT hjerner

- Vikingchip

- FK/FT dyser m/ formotstander

- Orginal innmat i blokk

- Retur i bunnpanne

- Olje-inn til turbo tar jeg via T-stykke v/ oljetrykksbryter

- 530 topp med VX3 eller A-kam (har ikke helt bestemt meg)

- Ny clutch, som tåler JULING. Har ikke bestemt meg hvilken enda

- M45 kasse til å begynne med

- Ny bensinpumpe

- Mitsu 13c snegle m/ justerbar waste

- 940 grenrør

- BTR

 

++ Husker ikke alt i farta, men det var av planen da. Skal i tillegg bytte eksos, blir nok JT 3" eksos.

 

Jeg hadde planer om å få ut ca 180hk til å begynne med for å se om motorn er stabil, går greit uten ulyder, kjøre inn osv osv, så kjører vi på med litt trøkk ettervært hvis alt funker som det skal.

 

Jeje. Det jeg har gjort med motorn hittil er:

 

- Demontert alt, kjørt i delevasker hos kompis

- Lakkert blokk, rød selvfølgelig ;) ... En rødblokk må være RØD! :D

- Lakkert toppdeksel mattsvart, blankpussa volvologoen. Har et stygt hakk i dekselet, det er litt irriterende :( Toppen forblir slik den er utvendig messig.

- Sveisa retur i bunnpanna med TIG, lakkert den rød.

- Montert veiv, stempler, råder med nye lagere osv.

 

Har da tatt noen bilder mens jeg har pusla litt med motorn da, men har kun hatt mobilen, og det er litt dårlig lys der jeg står, så de er litt dårlige.. men anyways, her kommer de:

 

Slik så blokka ut når jeg henta den. Litt "bortgjemt og glemt" kan du si:

bunndel.for.demontering.jpg

 

Hjerner kjøpt hos söta bror:

tenningshjerne.jpg

bensinhjerne.jpg

 

Bilder tatt under demontering. Har hatt stor mangel på verktøy, ikke hatt noe elektrisk blandt annet. Da bolten til nedre reimhjul skulle av, måtte løpefart og en skikkelig lårhane til. Reimhjulet sprakk, men resten klarte seg :P

blokk.under.demontering3.jpg

blokk.under.demontering.1.jpg

blokk.under.demontering3.jpg

register.demontering.jpg

 

Innmaten i blokka. Ventilene osv i bakrunnen hører ikke med Volvodelene, det er til en Supra ;)

innmat.diverse.jpg

innmat.diverse2.jpg

 

Delene så greie ut egentlig, Ingen store slitasjer:

sylinderforing1.jpg

veiv.jpg

 

Så sto toppen for tur. det satt en M-kam i den. slapp møkkakam. Den ender rett på dynga med mindre noen vil ha?

topp1.jpg

topp.for.demontering.jpg

topp.demontert1.jpg

topp.demontert3.jpg

 

Oljetetningene var smelta :S

oljetetning.ventil1.jpg

 

Var hypp å få en liten følelse av åssen ting ville bli, så jeg "prøvde" toppen på blokka:

prove.montering.jpg

 

Så var det bort til jobben til kompis å få vaska delene, og legge det på hylle så lenge mens jeg hona opp sylinderforingene og lakkerte diverse motordeler. Lagrè og diverse ble bestilt:

nyhona.sylinderforinger.jpg

 

Pussing og lakkering av toppdeksel:

toppdeksel.klar.til.lakkering.jpg

toppdeksel.nylakkert.jpg

toppdeksel.ferdig.resultat.jpg

 

Så skulle blokka få skinne igjen :D ... gikk først over med stålbørste, deretter pusse der jeg kom til, så spyle over med bremserens. Lakkering av motordeler, da er det bare å være nøye og ha tålmodighet. Pussing, ikke minst maskeringa og lakkering, brukte jeg vel tilsammen rundt 20 timer på. 10 av dem på maskeringa, og man kan sikkert være enda mer nøye enn det jeg var!... Var veldig nøye da :P Bilde fra halvveis under maskeringa, ferdig maskert, nylakkert og ferdig resultat:

maskering.av.blokk.jpg

blokk.nylakkert.jpg

blokk.ferdig.resultat.jpg

 

Har desverre ingen bilder av åssen bunnpanna ble etter svetsing av retur og lakkering, men skal ta noen :)

 

Plutselig begynte det å ramle ned lagrè og pakninger++ i posten. Sånt liker vi.

nye.raadelagre.jpg

 

Da var det bare å begynne å montere ;)

montering.av.stempler.jpg

stempler.montert.jpg

stempler.montert.2.jpg

 

 

Så langt har man kommet hittil med motor da. Har gjort litt annet med volvon i mellomtida også. akkurat nå venter jeg på penger ( :( ) og deler før jeg kan fortsette. Men... to be continued ;)

- X 94' Ford Scorpio havari

- X 90' Volvo 240

- 91 (92)' Volvo 240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det ser veldig bra ut! :)

Burde bli bra så lenge alt fungerer som det skal! :)

 

Du har fått tak i ft/fk-stempler regner jeg med?

Og du har helt rett i at f/ft/fk har helt like blokker! Det er faktisk ikke før i 96 at stemplene fikk underspyling heller, så det er det kom kun i de 3 siste åra :)

 

Har du fått tak i oljekjøler? Det burde du absolutt ha!

Ang t-stykke på oljetrykksbryteren så er det litt små-problematisk med oljefilteret. Er så jævli trangt nedi der, så vil anbefale deg å ta olje fra et annet sted. (eller finne en løsning som er bedre enn min med t-stykke, noe som ikke burde være store problemet sånn egentlig)

 

Har du dyser? Hvis ikke er det mye lettere (og bedre) å sette inn noen som gir litt mer, og ikke er lav-ohma, så slipper du å lodde inn formotstander og :)

 

Cluch er bare å ringe pedersens-racing så fikser dem en sinter-lamell til m45'n :) evt forsterka trykkplate

 

Har du tenkt på hvordan du skal få vann til/fra turbo'n? Det sleit jeg litt med og blei endel knot! Endte opp med hjemmelagde t-stykker som, merkelig nok, ikke så ut til å lekke vann ;)

 

De fleste anbefaler A-kam, jeg aner ikke hvorfor og har ikke noe mening eller erfaring som gjør at jeg kan anbefale A forran VX3 eller omvendt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår