lulle Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 har ofte lurt på hvilken oktan som er best for v8 "ere, jeg for min del har en chevy 350 fra 72. noen sier at 95 oktan må jeg ikke bruke 98 er det som er best motoren..?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 Det beste er å bruke det oktantallet som er minimumskravet for motoren. Skader ikke noe med å fylle på 98, men kommer du unna med 95, så er det vel ingen vits i å betale for mye. Tipper din originale SBC kan kjøres på 95oktan. Har du derimot høykomp topper eller lignende, så trenger den muligens 98oktan. Eller tank 95 oktan, og fortsett med det med mindre du hører tenningsbank. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 Husk at det er mange som går på 87 oktan borte i statene, og de har max 93 oktan. Vil tru at 95 oktan vil være mer enn nok. ;) Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 Husk at det er mange som går på 87 oktan borte i statene, og de har max 93 oktan. Vil tru at 95 oktan vil være mer enn nok. ;) I Europa så måler vi oktan etter RON standarden, i usa så legger de sammen RON + MON og deler på to. Så amerikansk 93 oktan/premium fuel er tilsvarende vår bf98, 87 tilsvarende bf95 og 83 (eller hva det er de bruker) er tilsvarende bf92. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 I Europa så måler vi oktan etter RON standarden, i usa så legger de sammen RON + MON og deler på to. Så amerikansk 93 oktan/premium fuel er tilsvarende vår bf98, 87 tilsvarende bf95 og 83 (eller hva det er de bruker) er tilsvarende bf92. Kjekt å vite :) De bruker 87, 91 &93 der borte for de som bryr seg. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Juni 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 Bare å fylle billigst mulig det... min 522 730 hp, gikk så det susa den på 95... Men fikk annen lyd og ble grovere i målet når den fikk SV05, 116 okt..:thumb men til 60 kr literen er det for dyrt...:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet Juni 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2008 Bare å fylle billigst mulig det... min 522 730 hp, gikk så det susa den på 95... Men fikk annen lyd og ble grovere i målet når den fikk SV05, 116 okt..:thumb men til 60 kr literen er det for dyrt...:D he he..har ingen tenningsbank på 95 okt og funker fint. så da får det holde med det billigste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 he he..har ingen tenningsbank på 95 okt og funker fint. så da får det holde med det billigste. 92 oktan er jo ofte noe billigere da :) Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lulle Skrevet Juni 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 95 er det laveste vi har..:well: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larset Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Hos jet får du 92 oktan, er vell eneste som har det i landet? Siter 1988 Volvo 240 GLE 1987 Hydrolift t-17 Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 I følge engelsk Wikipedia skal du for å finne ut av hva europeisk og amerikansk tilsvarer plusse på 4-5 fra amerikansk til europeisk, og omvendt. Altså: 87=91-92 91=94-95 93=97-98 Det står vel også i vognkortet hva slags type bensin bilen skal ha på importerte biler og? Om det er bensin 1 det står i vognkortet blir det 95 oktan som skal på tanken med mindre dette er et unntakstilfelle om de finnes. Og uansett, hvis motoren går helt prima på 95 bør ikke det være noe å tenke på engang :P Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Går hånd i hånd med kompresjonen på motoren : Kompresjon - Oktan 5:1 - 72 6:1 - 81 7:1 - 87 8:1 - 92 9:1 - 96 10:1 - 100 11:1 - 104 12:1 - 108 Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Går hånd i hånd med kompresjonen på motoren :Kompresjon - Oktan 5:1 - 72 6:1 - 81 7:1 - 87 8:1 - 92 9:1 - 96 10:1 - 100 11:1 - 104 12:1 - 108 Snakker du da om dynamisk eller statisk kompressjon? Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Fant the på "CarBibles" for lenge siden. Antar det er kompresjonsforholdet i forbrenningskammeret det er snakk om. " Octane and power It's a common misconception amongst car enthusiasts that higher octane = more power. This is simply not true. The myth arose because of sportier vehicles requiring higher octane fuels. Without understanding why, a certain section of the car subculture decided that this was because higher octane petrol meant higher power. The reality of the situation is a little different. Power is limited by the maximum amount of fuel-air mixture that can be jammed into the combustion chamber. Because high performance engines operate with high compression ratios they are more likely to suffer from detonation and so to compensate, they need a higher octane fuel to control the burn. So yes, sports cars do need high octane fuel, but it's not because the octane rating is somehow giving more power. It's because it's required because the engine develops more power because of its design. There is a direct correlation between the compression ratio of an engine and its fuel octane requirements. The following table is a rough guide to octane values per engine compression ratio for a carburettor engine without engine management. For modern fuel-injected cars with advanced engine management systems, these values are lowered by about 5 to 7 points. " Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Er ikke det "Statisk" kompresjon dette beskrevet over? Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.