-Veritas- Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 Hei, Hvordan er det å få godkjent motorer med over 220hk/xxx nm? Altså over det du kan ha bare med å bytte bremseskiver til ventilerte. Hva er det som må byttes for å få det godkjent? Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 Rimelig håpløst desverre =/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 Er bortimot umulig med mindre du har en pengebusk bak huset og kan dra til tüv i tyskland. Hva for en motor er det snakk om a? Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 skal du ha motor i vognkortet ditt :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juni 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 skal du ha motor i vognkortet ditt :P Haha, regner med du skjønner hva jeg mener.. :) Angående motor, så har jeg ingen for øyeblikket.. (har jo seff den som står i:D) Men har jo som alle andre planer om et større bygg når pengefontenen er fikset. Så lurte bare på hvordan det er å få godkjent ;) Hvordan er det hvis du ikke har motor godkjent og stemplet i vognkort, og du da kommer i en evt. ulykke? Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v_242_tic Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 da er det heller mørkt:P Siter 244 75-mod. b200ft,3",stoor kjøler,t4. solgt! 242 79-mod(prosjekt) 945 isbil,bur,esab sperre. o4 toyota shiheis 4x4 d4d. http://www.bilforumet.no/200-serien/200837-244-turbo-75-mod.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 Da er trikset å bruke motoren det den er god for, så det er umulig å identifisere en eneste bit av både deg og maskinisten! :P Altså.. Godkjenne en 240 med turbo, og montere større dyser, større ic og en litt større turbo... Havner på 250+litt, tviler på at de vil begynne å regne på hvor mye effekt det gir, for å gi deg straff for å ha mere effekt enn lovlig! Men f.eks 16v-topp er lett gjenkjennelig, og burde selvsagt skrives i vognkortet! (da må bremsepapirer til for å få det godkjent) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juni 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2008 Hadde ikke tenkt meg noe monster, men vet ikke hvor stor effekt det ville bli med det jeg hadde tenkt. Er ikke noe monster mekaniker eller noe, så har ikke rare greia.. Har lyst å bygge gasserturbo. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Hadde ikke tenkt meg noe monster, men vet ikke hvor stor effekt det ville bli med det jeg hadde tenkt. Er ikke noe monster mekaniker eller noe, så har ikke rare greia.. Har lyst å bygge gasserturbo. Tror ikke du trenger å bekymre deg for 220hk/280nm grensen ;) Uansett, en turbomotor med ettermontert turbo har en originaleffekt som ligger laaaaaangt under 220/280. Det er nåværende eller original effekt som er gjeldende for godkjenning (den av de som er høyest). Mao. kan du ikke ta en 300hk turbomotor, skru ned boost og godkjenne denne i en 240, da denne vil fremdeles være å regne som en 300hk motor for biltilsynet. Videre, heter det seg egentlig at "en motor skal ikke være lett å justere opp effekt på". Hvor "aktiv" denne er, vet jeg ikke. Men, som sagt: b230 eller hva enn du tenker å bygge gasser-turbo på, har gjerne org. N/A effekt på 116hk, 112 hk, elns. Du skrur på et "AT kit", justerer boost til 140hk uten IC eller 160hk med IC og godkjenner bilen :-) AT kit ble levert av Volvo, men du kan jo fint modde en gasser, bruke turbo og manifoil fra feks 940 turbo, etc., vil jo være ca samme... Personlig ville jeg heller gått for noe annet enn forgasserturbo....... Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juni 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Trenger ikke å kjøpe AT kitt hvis jeg begynner med en original b230AT. Grunnen til at jeg vil gå for AT, er at jeg ikke er noe keen på å bytte ledningsnett, og jeg vil ikke modernisere bilen min for mye :) Det skal vises at den er gammel! :D Men det er vel 136hk originalt i b230a, eller var det i b230e? Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersTM Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Volvo har etpar motorer oppgitt med 136 hk, men b230a er ikke en av dem! De skal vel ha rundt 116. Men det finnes ikke motorer som er b230at originalt;) Det er ettermonteringskit! Siter Volvo 240 GL 1989 - http://www.bilforumet.no/200-serien/170378-anderstm-volvo-240-1989-a-2.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Volvo har etpar motorer oppgitt med 136 hk, men b230a er ikke en av dem! De skal vel ha rundt 116. Men det finnes ikke motorer som er b230at originalt;) Det er ettermonteringskit! dog., ble noen biler ombygget allerede hos forhandlerene. Men ellers har du rett ja, det er AT kit på en vanlig b230a. Eneste er at forhandlere monterte av og til før salg. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersTM Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 nå vil jeg også pirke litt;) Ikke originalt fra fabrikk, men ettermontert hos forhandler eller på verksted o.l. Men Uansett: b230at/b230a; samme blokk! Siter Volvo 240 GL 1989 - http://www.bilforumet.no/200-serien/170378-anderstm-volvo-240-1989-a-2.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juni 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Okey, det visste jeg faktisk ikke :) Er det gasserturbo som skal ha lavkompstempel? Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Alle turbo-biler har lavere komp enn suge-motorer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.