Gå til innhold

tap av førerkort

Ranger emnet


850T5

Anbefalte innlegg

Jeg mistet for litt over 3 uker siden lappen, etter og ha blidd stoppet i 116 i 80-sona.

jeg ble stoppet av en sivilbil som lå bak meg og hadde målinger og alt på film så jeg innrømmet alt..

Det har nå gådd over 3 uker og jeg har ikke hørt en drit. Noen kompiser av meg sier att etter 3 uker får man lappen tilbake midlertidig, intill de finner ut noe.

er dette bare tull eller stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er lite vits i. det har gått 3 uker, og om 2mnd og en uke har du førerkortet ditt tilbake dersom du ikke har prøvetid.

 

Øh... Nei? Tiden for tap av førerett for motorvogn fastsettes fra den dagen avgjørelsen er rettskraftig, det vil si fra den dagen man har vedtatt forelegget eller dommen, og ikke fra den dagen førerkortet blir beslaglagt ifm hastighetsovertredelsen...;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Nei? Tiden for tap av førerett for motorvogn fastsettes fra den dagen avgjørelsen er rettskraftig, det vil si fra den dagen man har vedtatt forelegget eller dommen, og ikke fra den dagen førerkortet blir beslaglagt ifm hastighetsovertredelsen...;)
Er du helt sikker på det?? (Jeg bare spør fordi en på jobben opplevde noe annet

altså....)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på det?? (Jeg bare spør fordi en på jobben opplevde noe annet

altså....)

 

I utgangspunktet: ja. Men man kan sikkert finne tilfeller der retten av ulike hensyn og omstendigheter har latt allerede utholdt beslagstid komme til fratrekk på tiden for tap av førerett for motorvogn, omtrent på samme måte som utholdt varetekt kommer til fratrekk på tiden for ubetinget fengsel i mer alvorlige saker. Så jeg skal ikke si det for sikkert, man vet jo aldri helt hvilken vei høna sparker ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Nei? Tiden for tap av førerett for motorvogn fastsettes fra den dagen avgjørelsen er rettskraftig, det vil si fra den dagen man har vedtatt forelegget eller dommen, og ikke fra den dagen førerkortet blir beslaglagt ifm hastighetsovertredelsen...;)

 

Hm!!!

Fikk vite av sivil politiet som stoppa samboeren ( oss ) at det gjaldt fra når kortet ble beslaglagt...

Å til oss gjaldt det hastighetsovertredelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I papirene mine står det at tiden regnes fra dagen førerkortet ble inndratt (evt. levert inn). Det stemte også, 3mnd etter politiet tok førerkortet fikk jeg det tilbake

 

Ja er det samma jeg har fått forståelsen at om det tar en måned før domstolen fatter det endelige vedtaket så er den måneden medgjeldende...

:cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
i dommen min står det at beslaget gjelder fra datoen jeg leverte det fra meg til politiet.. :)

 

Og akkurat det samme skjedde den gangen jeg mistet lappen.

 

Dessuten - du mister førerretten fra og med dagen du blir stoppet, og om du blir idømt tre måneders tap av førerrett er det jo logisk at også tiden før dom teller med?

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er at førerkort ikke er det samme som førerrett. Man kan godt være i besittelse av et førerkort, uten å ha førerrett. Og motsatt, såklart.

 

For eksempel får man tilsendt førerkortet noen dager før perioden utløper. Men man har fortsatt ikke lov å kjøre før inndragelsestiden faktisk er ute.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår