stian90 Skrevet Juni 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2008 Jeg har montert tåkelys på bilen min men har litt problemer med å få det til å funke. Kjøpte et slikt monteringsett med kabler, sikring, relé mm. Slik kobla jeg det og dette funker ikke: Snakka med en kompis av meg og han mente det ville funke å gjøre det slik istedet (altså uten relé): Noen som kan hjelpe meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2008 Du har gjort det rett, men bryteren skal ikke ha gjort.. Bryteren skal stå slik den gjør på bilde 2. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet Juni 4, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2008 Ok så jeg fjerner jord fra bryteren. Men det er tre pinner bak på bryteren, har prøvd alle samma men ser ikke ut til å funke. Det er visst også ingen spenning i den grønne ledningen (86), er det riktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2008 Det esbandos prøver å si, er at bryteren skal ha (+) fra tenning/parklys(?) og (-) koblet til releet. Ikke kobl tåkelys gjennom bryteren. Den, og tilhørende ledningsnett er neppe dimmensjonert for så mye strøm, og du vil ende opp med røyk i kupeen. Og husk sikring der du kobler deg på batteriet, og 2,5mm^2 ledninger fra batter til rele og rele til lys. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2008 Ja, mente det slik som slitenvolvo sier.. Den tredje kontakten på bryteren, kan være til f.eks lys i bryteren. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast_740 Skrevet Juni 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2008 tegnet litt jeg... som de andre sier her=) og som slitenvolvo sier, husk sikringer der du kobler deg til på batteriet. Og greie ledninger;) Siter Biler nå: 1990 740(FK,940 etc) 1973 144(bruksvogn) 1987 740 (bruksvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian90 Skrevet Juni 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2008 Takker for svar :) Da ser det ut til at jeg har kobla alt riktig ellers da, mangler altså bare en pluss inn til bryteren, det kan jeg vel da ta fra f.eks parklyset som du nevner i tegningen din fast_740. Men parklyset er bare på en 5A sikring, vil ikke den ryke ganske fort hvis jeg bruker f.eks både parklys og tåkelyset samtidig eller er det jeg som misforstår litt? Det har vel kanskje ikke noe å si for tåkelysa går jo gjennom en egen sikring som sagt fra batteriet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2008 86 fra park via bryter. 30 direkte fra batteri med sikring,85 gods, 87 ut til lykter Det går en meget liten strøm over parkkretsen så sikringene holder fint. Det er derfor man bruker rele Se releet som en fjernstyrt bryter der man bruker en liten strøm til å koble sammen/fra 30 og 87 Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg