Gå til innhold

Gjengene på bunnpanne ble ødelagt på service.

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg gjetter på at du jobber på verksted. Om ett eller annet naut klarer å ødelegge gjengene i bunnpanna, så kan man umulig laste kunden for det...

 

Har foresten aldri klart å ødelegge gjengene når jeg har løsnet bolter, så jeg tipper at gjengene ble ødelagt når pluggen ble satt på, enten av Møller, eller av Oslo bilsenter.

 

Hva som har skjedd i denne spesifikke hendelsen vet jeg desverre ikke. Men tviler på at Møller eller noen annen har brukt muttertrekker på bunnpluggen. Kan eventuelt være at personen som har forårsaket dette har skrudd for hardt til.

 

Naut eller ikke,

et eks.

du skal skifte ei foring. Som f.eks på en bærearm. Du har en mutter som liggen inni rammevangen som låser av bolten. La oss si at dette er opprustet. DU MÅ skifte foringa pga 2`er feil på PKK. SÅ, skal verkstedet belastes for at det ikke gikk å få ut den bolten UTEN at man måtte demontere betydelig mere. Eller skal man bare gi faen?

 

Ting har et større perspektiv enn det du framstiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skulle vel heller ligget under juridisk? :)

Men nå er det jo egentlig ingen (bortsett fra de på møller) som vet om dette faktisk ble gjort slik de hevder, eller om det var en eller annen no-good kar som skrudde den i feil når den skulle opp igjen, så sier han bare at det var ødelagt fra begynnelsen av?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som har skjedd i denne spesifikke hendelsen vet jeg desverre ikke. Men tviler på at Møller eller noen annen har brukt muttertrekker på bunnpluggen. Kan eventuelt være at personen som har forårsaket dette har skrudd for hardt til.

Er trolig sistemann som skrudde til bunnpluggen som har feil. Er to måter å ødelegge bunpluggen på, og begge skyldes inkompetanse. Ene er å skru den til med for stort moment, og den andre er å krysse gjengene når man skrur den på.

 

 

SÅ, skal verkstedet belastes for at det ikke gikk å få ut den bolten UTEN at man måtte demontere betydelig mere. Eller skal man bare gi faen?

 

Faktisk. Verkstedet er ett firma, og kunden er en forbruker. Firmaet er i følge forbrukerloven krevd å ha ett større ansvar, og ta uventede utlegg. Derfor skal man ved reparasjon vise ett overslag på hva reparasjonen kommer til å koste. Dette overslaget kan da ikke overskrides med mer enn 15%. Kommer reparasjonen over dette, så kommer resten ut av verkstedets lomme.

 

Jeg vet ikke hva ett oljeskift vanligvis koster, men det er trolig ikke nok til at ny bunnpanne kan komme inn under disse 15%.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, da skal min bil aldri dit

 

Fordi?

 

Bmw motorer skal og bør som andre motorer tappes på vanlig vis. Motoren skal vere varm og skal dryppe i mange minnuter, dette fikk jeg høre på bmw kurs

Vi bruker ikke Biltema sugere da...

Det er oljesugere som er laget for verksteds bruk, og vi har sjekket etter at vi har sugd tom. Og det kommer ikke noe mer ut av bunnpluggen etter at bilen er sugd. Nettop fordi det jeg nevnte i min forrige post.

Og vi gjør dette mens motor er varm, enten de suges eller tømmes fra bunnplugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljesugere er knall det, brukt det flere ganger, og veit flere som har brukt det, å aldri hørt om noe problemer med det.

 

Helt enig. På mange biler er det eneste måten å få ut de dl som blir liggende igjen i filter huset på biler med innstats filter.

 

Vi har brukt det i mange år. (Som sagt ikke på alle biler...)

Og ikke hatt noe problem med det.

 

Men det er uansett ikke det denne tråden handler om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trolig sistemann som skrudde til bunnpluggen som har feil. Er to måter å ødelegge bunpluggen på, og begge skyldes inkompetanse. Ene er å skru den til med for stort moment, og den andre er å krysse gjengene når man skrur den på.

 

 

 

 

Faktisk. Verkstedet er ett firma, og kunden er en forbruker. Firmaet er i følge forbrukerloven krevd å ha ett større ansvar, og ta uventede utlegg. Derfor skal man ved reparasjon vise ett overslag på hva reparasjonen kommer til å koste. Dette overslaget kan da ikke overskrides med mer enn 15%. Kommer reparasjonen over dette, så kommer resten ut av verkstedets lomme.

 

Jeg vet ikke hva ett oljeskift vanligvis koster, men det er trolig ikke nok til at ny bunnpanne kan komme inn under disse 15%.

 

 

Jåsskuk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har betalt de for å fikse noe og så ødelegger de det. Selvfølgelig skal de betale for det. Aldri i livet om jeg hadde latt de slippe unna med det. Hvilket av verkstedene som egentlig har skylden er jo umulig å vite, men prøv i allefall å få nr 2 til å betale for det.

 

Hvis det ikke har gått å gjenge opp bunnpanna synes jeg det er rart. Så lenge det er nok gods skal det alltid gå ann å borre opp bittegrann og så skru inn en gjengetapp. Hvis skruen da blir for stor i forhold til godset slik at du ikke får nok gjenger i godset kan jeg skjønne at du må ha ny bunnpanna. Derimot, hvis det er tykt nok gods skal det fint gå ann å borre opp hullet og lage nye gjenger. Du bør vel også helst skaffe en spesialskrue med magnet på tuppen. Noe som kanskje vil la seg gå er å finne tappeskrue som er større enn den du har fra en annen bil og bruke den og lage nye gjenger til den. Men altså jeg ville virkelig stått på for å få garanti på dette. Blir det ikke garanti på noe de ødela så synes jeg at man kan stenge det verkstedet.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten aldri klart å ødelegge gjengene når jeg har løsnet bolter, så jeg tipper at gjengene ble ødelagt når pluggen ble satt på, enten av Møller, eller av Oslo bilsenter.

 

Nemlig.

At man "drar med seg gjengene" når mam skrur UT en bolt høres helt corny ut for meg, og jeg har skrudd ut mye rart de siste årene, siden jeg jobber på en bil fra 1934.

Og hva er problemet med Helicoil eller å gjenge opp igjen med større gjenger???

Men det er typisk moderne verksted. De kan ikke annet enn å bytte komponenter lengre. Å faktisk REPARERE noe blir for vanskelig. Og tenk på garantien!! O skrekk & gru!!!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er typisk moderne verksted. De kan ikke annet enn å bytte komponenter lengre. Å faktisk REPARERE noe blir for vanskelig. Og tenk på garantien!! O skrekk & gru!!!

 

Og ikke kan de ta så mye penger ut av folk heller. Katastrofe!

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår