Gå til innhold

Bilstereo i BMW E36 sedan, lydkvalitet i fokus

Ranger emnet


Bluum

Anbefalte innlegg

Hei, det bli mest sannsynlig bil på meg om ikke så alt for mange ukene, og i det virker ikke som at anlegget som stod i var så fryktelig inponerende.

Fra før står det i et 5,25" JBL komponentsett forran, og et par Alpine 6x9 bak. Ingen forsterker, men en Pioneer headunit som leser mp3-filer. Det er alt jeg vet om det.

 

Jeg hadde i tankene et anlegg som spiller pent, men som samtidig dunker greit. Musikken som spilles vil være alt fra Led Zeppelin, Pink Floyd, Dire Straits, til litt mer brutal musikk fra f.eks. Soilwork, In Flames og Manowar. Det kommer til å bli spillt av i CD-kvalitet for det meste, hvis noen skulle lure.

Selvfølgelig blir det litt dunkadunk-musikk en gang i blandt, men hovedfokuset ligger på at anlegget skal høres pent ut og at det skal rive litt i ryggmargen når jeg guffer på.

 

Jeg tenkte at jeg i første omgang skulle se om jeg fikk skaffet meg en grei 12" i lukket kasse sammen med et godt komponentsett forran, pluss en monoblokk og en grei/god 4-kanals forsterker.

Budsjettet er ikke satt, men jeg håper det skal la seg gjøre å presse dette inn på rundt 10 000.

Kan eventuellt drøye den monoblokken og brokoble subben på to av utgangene til jeg får neste månedslønn. Høyttalerene må jo spilles inn uansett, så jeg klarer meg en måned uten full pupp ;)

Spilleren satser jeg på at kan brukes en god stund fremover, og skulle jeg en gang kjøre med passasjerer kan jeg bare koble på de 6x9 høyttalerene som står i fra før bak.

 

Jeg vet ikke helt hva folk her synes, men jeg føler at SEAS og DynaBel virker spennende. 12" subben til SEAS frister, noe komponentpakken også gjør igrunn. Den vil ikke passe uten at jeg modder dørene litt, og det vet jeg ikke om jeg vil begi meg ut på.

Merker som Focal og Herz ser også spennende ut.

Jeg har selv noen tanker om hvilke produkter som er aktuelle, men de velger jeg å holde for meg selv foreløpig; frem til jeg ser hva dere mener er verdt å titte på.

 

Håper noen kan ta seg tid til å nevne noen gode løsninger for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du er inne på noe her. Men pass på å få montert ting skikkelig. Slik at du ikke angrer på noe etter på. Demping av blekk, saftige kabler og ett nytt batteri er stikkord.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demping av blekk?!?

 

Kablene skal jeg sørge for at er godt isolerte, og koblingene skal sitte godt ;)

 

Men er det noen som har noen konkrete forslag til hva som spiller pent, men samtidig også litt høyt?

Skal som sagt ikke ha noen voldsomme volumer inne i den bilen, men det bør vel kunne nå 105-110dB mens det fortsatt spiller "klokkerent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte Seas, og jeg har Seas Lotus Performance, og det settet kan jeg anbefale på det varmeste.

Veldig ren detaljert lyd, uten at den blir kald og stikkende.

Spiller veldig bra uten bruk av bass/diskant/loudness, men hvis du ønsker å farve lyden, så egner di seg også bra.

Jeg bruker di sammen med tolvtommer-subber,og det er en fin kombinasjon, når jeg deler subbene av på under 100hz.

Som forsterker til frontsettet, bruker jeg Phoenix Gold Xenon 200.2, og det spiller helt nydeligt.

dreamtm.no dumper nå prisene på PG xenon forsterkerene sine, så der kan du gjøre en fin deal.

Ta en titt på innmaten i PG xenon,på ampguts net-sider: http://www.realmofexcursion.com/ampguts/phoenix_gold_xenon_x200.2/

så ser du at det er en fet forsterker, og det gjelder hele xenon serien til Phoenix Gold.

Foresten så er ampguts siden fin å ha når du skal handle ny forsterker.

Lykke til med dit valg av stereo,håper du velger, så du blir fornøyd.

Panthera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at høyttalerne sitter i sparkepanelet ...

Men det var visst ikke noe stress å få plass til 6,5". Trikset var å montere på utsiden av panelet, ikke på innsiden.

 

Fikk et tilbud på et 6,5" komponentsett og en 12" subwoofer fra Alpine, samt en monoblokk og en 4-kanals forsterker fra H/K + en F hybridkondensator og den beste subkassa de hadde for ca 11 000.

Det er snakk om Alpine SPR-17S, Alpine SWR-1242D, H/K CA1500M og H/K CA470.

 

Hva menes om det tilbudet?

Og hva menes om montering av subwoofer i hattehylla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan SEAS Performance spiller i forhold til Alpine Type-R 6,5" komponenstett?

Tenker jeg sender en mail til Eltek og spør, men forventer voldsomt med skryt av SEAS, og de mener vel sikkert at Performance settet er overlegent selv om de selger begge komponentsettene ..

 

Det er sånn skiluketing i bilen jeg har kikka på, og som jeg mest sannsynlig kjøper. Vil det da gå fint med en enkel 12" i en lukket kasse? Jeg vil ha en relativt flat bassgjengivelse og god kvalitet på lyden. Det skal ikke dunke hardest mulig eller spille 150dB. Klart jeg skal guffe på fra tid til annen, og det skal henge med da også, men hovedfokuset er at det skal spille pent.

 

Ingen flere tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med han, men jeg fikk høre av min lokale forhandler at de høyttalerene som jeg ble tilbudt ikke var noe særlig, og at jeg kunne få akkurat samme rabatten hos de.

 

Noen som har erfaringer med Alpines Type-R høyttalere?

Fikk høre at subben var ekstremt bra i alle fall, og at i min prisklasse var komponentsettet det beste jeg kunne finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan SEAS Performance spiller i forhold til Alpine Type-R 6,5" komponenstett?

Tenker jeg sender en mail til Eltek og spør, men forventer voldsomt med skryt av SEAS, og de mener vel sikkert at Performance settet er overlegent selv om de selger begge komponentsettene ..

 

Det er sånn skiluketing i bilen jeg har kikka på, og som jeg mest sannsynlig kjøper. Vil det da gå fint med en enkel 12" i en lukket kasse? Jeg vil ha en relativt flat bassgjengivelse og god kvalitet på lyden. Det skal ikke dunke hardest mulig eller spille 150dB. Klart jeg skal guffe på fra tid til annen, og det skal henge med da også, men hovedfokuset er at det skal spille pent.

 

Ingen flere tanker?

 

 

Jeg synes seas setter er klart bedre en det alpine settet...

Sammen med seas sub, og skikkelig forsterkere, så blir du helt sikkert fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åpen for det meste, men vil ikke ha noe Kicker, Emphaser, Fusion eller liknende merker. Selv om de kanskje har noen modeller som spiiller pent føler jeg at jeg ikke klarer å ta de merkene helt seriøst.

Grunnen til at jeg har kikka på SEAS er at det har godt rykte på seg, de har gode elementer som brukes innen hjemme hi-fi, og det er norskprodusert, noe som alltid er litt stas ;)

Alpine har jeg egentlig ikke tenkt over før de sa det var så knallbra, og jeg fikk høre på noen som spillte veldig bra.

 

Tidligere har jeg alltid tenkt at jeg kom til å kjøpe Pioneer, men jeg synes ikke de har noe som tiltrekker meg sånn veldig.

For meg å kjøpe SEAS blir fort dyrer enn om jeg kjøper Alpine, og det må taes i betraktning. Men SEAS\Dynabel kan fort havne nedpå omtrent samme prisnivå som Alpine\H/K.

 

SEAS Performance komponentsett og SEAS 12" subwoofer drevet av en DynaBel BF4501 og en DynaBel BF0804 kommer på ca 9200.

Men da må jeg ordne med kasse selv, og det inkluderer ikke kondensator.

 

Men en fordel med Alpine er at de også leverer 6x9, som jeg har planlagt å hive inn bak etterhvert (derfor jeg kjøper 4-kanals i stedenfor 2-kanals til å drive komp. settet). SEAS lager ikke 6x9, så da får jeg et anna merke og en anna lydsignatur der. Med mindre jeg kjøper et komponentsett til å hive i dørene bak; men der er det ikke plass til noen høyttalere opprinnelig ... (og jeg er ikke så veldig flink til å lage ting selv, hvis det skal bli likt på begge sider.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår