Gå til innhold

Gjør noe med bensinprisen!!

Ranger emnet


AJ82

Anbefalte innlegg

Hva er vitsen med å dukke opp foran stortinget for å klage på oljeprisen? Den bestemmes ikke der.

 

Svært mye av den jo:

 

Hvor mye er skatt?

 

På en liter bensin som koster 13,00 kr ,er 7,70 kr skatt(inklusive avgifter og moms).

Det vil si at nesten 60% av bensinprisen er skatter og avgifter.

På en liter diesel som koster 13,00 kr er 6,45 kr skatter og avgifter.

Det vil si rundt 50% av dieselprisen er skatt"[/Quote]

 

Hva med å redusere litt avgifter slik at folk som virkelig har behov for bil har mulighet til det uten å blakke seg helt?

 

Makroøkonomi har jeg svært lite greie på, men når Norge angivelig skal ha tjent 400 000 000 000 kr MER ENN FORVENTET i vår skulle man tro det kunne dryppe litt på oss "stakkars slitere også"...

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Økningen som har vært i drivstoffpriser i det siste er, med unntak av noen småjusteringer som jeg tviler på om veier opp for prisstigning en gang, forårsaket av økt oljepris. Oljeprisen bestemmes ikke på stortinget.

 

Hvis du tenker litt lenger enn bensinpumpa så vil du nok se at det drypper litt på deg av at oljeprisen er høy også. Faktisk langt mer enn det merkostnaden for bensin blir som følge av høy oljepris. En økning på 30% i drivstoffkostnadene gir en økning på 5-10% i de totale bilholdskostnadene. Hvis det er nok til å "blakke deg helt" bør du sikkert vurdere om du i det hele tatt har råd til å ha bil. Alternativt kan du kjøre mindre, kjøre mer drivstofføkonomisk eller skaffe deg en bil som bruker mindre drivstoff.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom kjørende mot bensinstasjonen tidligere i kveld, skulle fylle bensin. Men jeg kan si at jeg kjørte rett forbi. 13.59kr/l skulle de ha for 95 blyfri. Jeg kan banne på at prisen var rundt 12.59 i går?!

For å enkelt forklare logikken til Den Norske Stat: "Mye vil ha mere, og faen vil ha flere"

Jeg kjører moped som bruker ganske lite bensin, så jeg slipper rimelig unda, men jeg synest at besinprisen er unødvendig dyr!

 

EDIT: Legger inn link til tråd fra 2005 jeg.. http://www.bilforumet.no/opplysningen/86584-bensinprisen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økningen som har vært i drivstoffpriser i det siste er, med unntak av noen småjusteringer som jeg tviler på om veier opp for prisstigning en gang, forårsaket av økt oljepris. Oljeprisen bestemmes ikke på stortinget.

 

Hvis du tenker litt lenger enn bensinpumpa så vil du nok se at det drypper litt på deg av at oljeprisen er høy også. Faktisk langt mer enn det merkostnaden for bensin blir som følge av høy oljepris. En økning på 30% i drivstoffkostnadene gir en økning på 5-10% i de totale bilholdskostnadene. Hvis det er nok til å "blakke deg helt" bør du sikkert vurdere om du i det hele tatt har råd til å ha bil. Alternativt kan du kjøre mindre, kjøre mer drivstofføkonomisk eller skaffe deg en bil som bruker mindre drivstoff.

Greit nok at oljeprisen gjør at prisene går opp. MEN, når den norske stat skal ha såpass mye i avgifter som de skal er det ikke rart at folk blir frustrerte. Selvom prisen på olje er rekordhøy trenger man ikke nødvendigvis å ta såpass stor andel i avgifter.

 

Statsbudsjettet 2008 ble basert på en literspris på rundt 11kr, og nå som den ligger på mellom 13-14 kr drar Norge inn x antall millioner ekstra, som egentlig kunne vært brukt til å holde prisen på rundt 11kr/literen. Høres ikke det logisk ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at oljeprisen gjør at prisene går opp. MEN, når den norske stat skal ha såpass mye i avgifter som de skal er det ikke rart at folk blir frustrerte. Selvom prisen på olje er rekordhøy trenger man ikke nødvendigvis å ta såpass stor andel i avgifter.

 

Statsbudsjettet 2008 ble basert på en literspris på rundt 11kr, og nå som den ligger på mellom 13-14 kr drar Norge inn x antall millioner ekstra, som egentlig kunne vært brukt til å holde prisen på rundt 11kr/literen. Høres ikke det logisk ut?

 

Jo høyere bensinprisen er, jo lavere andel avgifter blir det ;)

De milliardene staten tjener ekstra på høye oljepriser får du din andel av en eller annen gang. Jeg kan ikke helt se logikken i at majoriteten av de pengene skal tilfalle rånere og folk med Range Rover.

Hva skulle vitsen være med å sponse inn en bensinpris på 11kr/l? Når det

1) ikke er noen incentiver for å øke kjøpekraften, den er allerede i overkant høy (derfor renta går opp).

2) det er et uttalt mål å redusere CO2-utslippene.

vil en reduksjon av bensinprisen spille mot de målene, ergo er det ikke logisk å sette den ned.

I forhold til det avgiftssystemet vi har nå er det faktisk langt mer logisk å sette OPP bensinavgiften, forutsatt at det kompenseres ved at engangsavgiften på drivstoffgjerrige biler settes ned.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom kjørende mot bensinstasjonen tidligere i kveld, skulle fylle bensin. Men jeg kan si at jeg kjørte rett forbi. 13.59kr/l skulle de ha for 95 blyfri. Jeg kan banne på at prisen var rundt 12.59 i går?!

For å enkelt forklare logikken til Den Norske Stat: "Mye vil ha mere, og faen vil ha flere"

Jeg kjører moped som bruker ganske lite bensin, så jeg slipper rimelig unda, men jeg synest at besinprisen er unødvendig dyr!

 

EDIT: Legger inn link til tråd fra 2005 jeg.. http://www.bilforumet.no/opplysningen/86584-bensinprisen.html

 

Var det staten som var inne og skrudde opp prisen med 1krone i løpet av natta?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økningen som har vært i drivstoffpriser i det siste er, med unntak av noen småjusteringer som jeg tviler på om veier opp for prisstigning en gang, forårsaket av økt oljepris. Oljeprisen bestemmes ikke på stortinget.

 

Hvis du tenker litt lenger enn bensinpumpa så vil du nok se at det drypper litt på deg av at oljeprisen er høy også. Faktisk langt mer enn det merkostnaden for bensin blir som følge av høy oljepris. En økning på 30% i drivstoffkostnadene gir en økning på 5-10% i de totale bilholdskostnadene. Hvis det er nok til å "blakke deg helt" bør du sikkert vurdere om du i det hele tatt har råd til å ha bil. Alternativt kan du kjøre mindre, kjøre mer drivstofføkonomisk eller skaffe deg en bil som bruker mindre drivstoff.

 

Klar over mye av det du sier, er vel egentlig også enig i det meste, det jeg mener er at det er feil at økte bensinpriser skal ramme dem som er NØDT til å bruke bil, og da spesielt dem med størst behov for å jobbe, altså de fattigste, hardest.

 

Argumentet, som har vært brukt andre steder, at det går an å ta bussen, fungerer rimelig greit i de store byene (Oslo), mens ute i distriktene, der jeg selv bor, er bussen håpløst upraktisk i og med at den går 4 ganger i løpet av dagen, på tidspunkter som ikke passer. Å sykle kunne vært et alternativ, men jeg orker rett og slett ikke å sykle 17 km motbakke etter at jeg er ferdig på jobb. Dermed bil.

 

Det jeg (via svært irrasjonelle kanaler, nemlig her) prøver å etterlyse fra Stortinget er en løsning der man reduserer drivstoffprisene ute i distriktene, mens man øker dem inne i de store byene, der folk har andre, velfungerende alternativer. Kostnadene, hvis det blir noen, burde kunne tas fra tidligere nevnte overskudd.

 

(I likhet med diverse andre ting som veier, eldreomsorg, barnehager, skatte- og avgiftsnivå for å nevne noe, men igjen, som sagt, makroøkonomi og meg....) :)

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De milliardene staten tjener ekstra på høye oljepriser får du din andel av en eller annen gang. Jeg kan ikke helt se logikken i at majoriteten av de pengene skal tilfalle rånere og folk med Range Rover.[/Quote]

 

:thanks Helt enig når jeg fikk tenkt meg litt om

 

 

2) det er et uttalt mål å redusere CO2-utslippene.

vil en reduksjon av bensinprisen spille mot de målene, ergo er det ikke logisk å sette den ned.

I forhold til det avgiftssystemet vi har nå er det faktisk langt mer logisk å sette OPP bensinavgiften, forutsatt at det kompenseres ved at engangsavgiften på drivstoffgjerrige biler settes ned.

 

Hvor stor gevinsten av å redusere biltrafikken i Norge vil være er jo et spørsmål for seg, jeg vil tro det finnes svært mange andre CO2-utslippskilder her i Norge som vil være mye mer lønnsomme å få kontroll med, men samme det. Går vi ut fra at vi redder verden ved å forbruke mindre drivstoff i Norge, er jeg helt enig i det siste du sier.

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere bensinprisen er, jo lavere andel avgifter blir det ;)

 

Det stemmer vel ikke helt. Hvis litersprisen ligger på 20kr vil fortsatt 60-70% av det være avgifter.

 

Demilliardene staten tjener ekstra på høye oljepriser får du din andel av en eller annen gang. Jeg kan ikke helt se logikken i at majoriteten av de pengene skal tilfalle rånere og folk med Range Rover.

 

Jeg sier ikke at det skal tilfalle rånere, men som andre sier her er det vanskelig (om i det hele tatt mulig) å velge noe annet transportmiddel enn bil hvis man skal komme seg til og fra.

 

Hva skulle vitsen være med å sponse inn en bensinpris på 11kr/l? Når det

1) ikke er noen incentiver for å øke kjøpekraften, den er allerede i overkant høy (derfor renta går opp).

 

Varierer ekstremt avhengig av hvilke samfunnsklasser man ser på, men det blir en helt annen diskusjon.

 

2) det er et uttalt mål å redusere CO2-utslippene.

vil en reduksjon av bensinprisen spille mot de målene, ergo er det ikke logisk å sette den ned.

I forhold til det avgiftssystemet vi har nå er det faktisk langt mer logisk å sette OPP bensinavgiften, forutsatt at det kompenseres ved at engangsavgiften på drivstoffgjerrige biler settes ned.

 

Her er jeg enig med deg. Men problemet er at det ikke skjer... Veldig få som har råd til å kjøpe biler med lavt CO2 utslipp når det foreløpig er dårlig tilbud, og de bilene som finnes er for små for gjennomsnittsfamilien.

De ekstra inntektene kunne blitt øremerket til forskning på alternative kraftkilder, f.eks. hydrogen, i stedet for å settes i en allerede overfylt statskasse. Men det er jo en ønsketenking fra min side.

 

Edit: Som Sunwave sier, finnes forsåvidt andre områder hvor man kan kutte store mengder CO2, f.eks. slutte å kjøpe strøm fra kullkraftverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over mye av det du sier, er vel egentlig også enig i det meste, det jeg mener er at det er feil at økte bensinpriser skal ramme dem som er NØDT til å bruke bil, og da spesielt dem med størst behov for å jobbe, altså de fattigste, hardest.

 

Argumentet, som har vært brukt andre steder, at det går an å ta bussen, fungerer rimelig greit i de store byene (Oslo), mens ute i distriktene, der jeg selv bor, er bussen håpløst upraktisk i og med at den går 4 ganger i løpet av dagen, på tidspunkter som ikke passer. Å sykle kunne vært et alternativ, men jeg orker rett og slett ikke å sykle 17 km motbakke etter at jeg er ferdig på jobb. Dermed bil.

 

Det jeg (via svært irrasjonelle kanaler, nemlig her) prøver å etterlyse fra Stortinget er en løsning der man reduserer drivstoffprisene ute i distriktene, mens man øker dem inne i de store byene, der folk har andre, velfungerende alternativer. Kostnadene, hvis det blir noen, burde kunne tas fra tidligere nevnte overskudd.

 

(I likhet med diverse andre ting som veier, eldreomsorg, barnehager, skatte- og avgiftsnivå for å nevne noe, men igjen, som sagt, makroøkonomi og meg....) :)

 

Dette distriktsargumentet dras stadig fram, og jeg kjøper det ikke. Greit nok at man vil ha større behov for å kjøre bil på bygda, men samtidig har man boutgifter som er en brøkdel av det man har i storbyen. You win some and you loose some.

Forøvrig finnes det ting som kompiskjøring, og er det litt i overkant å sykle kan man alltids bruke scooter den delen av året været tillater det.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel ikke helt. Hvis litersprisen ligger på 20kr vil fortsatt 60-70% av det være avgifter.

 

De ekstra inntektene kunne blitt øremerket til forskning på alternative kraftkilder, f.eks. hydrogen, i stedet for å settes i en allerede overfylt statskasse. Men det er jo en ønsketenking fra min side.

 

Edit: Som Sunwave sier, finnes forsåvidt andre områder hvor man kan kutte store mengder CO2, f.eks. slutte å kjøpe strøm fra kullkraftverk.

 

Hvis bensinprisen er 20kroner vil prisen ex mva være 16. Avgifter blir da mva 4kr, bensinavgift 4.28kr, CO2-avgift 0.82kr, totalt 9.1kr som er 45.5%

 

Hydrogen er forøvrig ikke en kraftkilde, det er en energibærer som forutsetter at man har overskudd av annen kraft som kan brukes til å produsere hydrogen. Totalt sett blir virkningsgraden relativt dårlig, så det er en mye bedre ide med plugin-hybrider.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er morro er at folk sier at vi heller skal ta buss enn bil. siden det er så dyrt nå med bensin .. det som folk ikke tenker på er at når bensinen stiger så stiger jo faen meg også prisene på bussbilleten og. jeg synes det er kriminelt å ta bussen 4 kilometer for 38kr fra her jeg bor og til "sentrum"

det blir for latterlig.

 

og hva er vitsen med disse avgiftene? hva brukes pengene til? hva gjør det nytta av?

 

vi dyrker jo olje rett foran nesa på oss, i andre land lenger borte koster dem under 2 kr litern!!! vi selger det bort billig og vi kjøper det dyrt. kjempelogisk

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette distriktsargumentet dras stadig fram, og jeg kjøper det ikke. Greit nok at man vil ha større behov for å kjøre bil på bygda, men samtidig har man boutgifter som er en brøkdel av det man har i storbyen. You win some and you loose some.

Forøvrig finnes det ting som kompiskjøring, og er det litt i overkant å sykle kan man alltids bruke scooter den delen av året været tillater det.

 

Jeg bor 5 min fra Oslo grensa med bil, men allikevel må jeg gå 15-20min til og fra nærmeste bussholdeplass. Ikke er det noe billigere å bo her heller. Er forsåvidt 10min å kjøre til nærmeste matbutikk å. Så da MÅ man ha bil egentlig. Betaler jo også i dyre dommer for å ta buss og t-bane.

 

Hvis bensinprisen er 20kroner vil prisen ex mva være 16. Avgifter blir da mva 4kr, bensinavgift 4.28kr, CO2-avgift 0.82kr, totalt 9.1kr som er 45.5%

Fortsatt en god del i avgifter...

 

Hydrogen er forøvrig ikke en kraftkilde, det er en energibærer som forutsetter at man har overskudd av annen kraft som kan brukes til å produsere hydrogen. Totalt sett blir virkningsgraden relativt dårlig, så det er en mye bedre ide med plugin-hybrider.

 

Greit greit greit, men hydrogen er fortsatt en miljøvennlig alternativ måte å drifte kjøretøy og produsere strøm på.

Fusjon er det jo noen som holder på å forske på, benytter seg av visse typer stein/slam fra havbunnen. Finnes mange alternativer som bare forurenser en brøkdel av olje, gass og kull. Økt støtte til slik forskning + andre energibesparende tiltak vil redusere CO2 utslippet mer enn det å sette opp bensin og diesel prisene.

 

Men nok om det, man kan diskutere sånt opp i mente i alle slags sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi dyrker jo olje rett foran nesa på oss, i andre land lenger borte koster dem under 2 kr litern!!! vi selger det bort billig og vi kjøper det dyrt. kjempelogisk

 

Vi selger olja til markedspris. Det gjelder uavhengig av om den selges til Norge eller utlandet. De landene der bensinen koster 2kr (som er langt under markedspris), er det fordi de har mye olje og en gal diktator som vil blidgjøre folket for at de ikke skal starte bråk. Frister det mer enn gamlelandet er det bare å sette seg på første fly til Venezuela.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet godt at bensinen ikke er verdt nesten 14 kroner i norge. det er bare sludder..

 

er som du skulle kjøpt nye deler til bilen.

den koster 1000 kr men siden det er deg så koster det 2500kr blir like logisk spør du meg. og trokke noen ville betalt 2500 kr når den faktisk er verdt 1000 lappen. !!

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår