Gå til innhold

Ratt står skjevt


jornland

Anbefalte innlegg

Har en MB 300TDT S124 Sportline, selvfølgelig med Sportline skinnratt, som står skjevt når bilen går rett frem. Sagt med andre ord, når bilen går rett frem, ser det ut som man svinger litt til høyre..

 

Dette har jeg selvfølgelig fikset på tidligere biler jeg har hatt selv. Bare skrudd av rattet og dreid det på splinsen på rattakselen, men denne Mersja har jo SRS Airbag i rattet. Derfor lurte jeg på om det er dumt å begynne å kødde med å demontere det? Tenkte kanskje airbagen spratt ut eller noe?? Og er rattakselen konisk i tilkoblingen til rattet slik at det sitter noe jævelig?

 

Eller må man løsne pitmanarmen på styresnekka får å kompensere for dette??

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å få av airbag.

Ta av minuspolen på batteriet. Vent en liten stund, så finner du en torx-skrutrekker i riktig størrelse (husker ikke hvilken) og skrur ut de 2 skruene som er i de 2 små hullene du kjenner på baksiden av rattet. En på hver side.

Da kommer aribagen av og du kan skru opp rattet på normal måte. (10 mm unbrako) Sitter som bare f..n, men med en god latmannsarm så kommer den.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke se bort fra at dette har skjedd i forbindelse med bytting av diverse stag og en forstillingsjustering der mekanikeren har glemt rattposisjon.

 

Så lenge bilen ikke har 4-matic eller ESP så er det en svært liten bagatell om man endrer rattet 1 tann over.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt bilen en uke, og vet ikke om den skjevsliter dekk eller er gal i forstillingen, men ser jo på dekkene som følger med bilen, at de her helt jevnslitte alle sammen.

 

Støtter nok opp om forklaringen om at det muliggens er byttet noen forstillingsdeler, men jeg har ikke gjort det. Bilen drar dessuten lett til høyre hvis man slipper rattet da.. Jævelig irriterende, men veit ikke om jeg gidder å koste noen forstillingskontroll på bilen for dette.. Får se.. Koster fort vekk en 1500 kroner det.

 

Hadde selv en Volvo 240 tidligere som ble sånn etter en forstillingskontroll. Den dro til høyre etter at den ble justert.. Skulle egentlig klaget på det men ble aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar til høyre ja. Kan jo være mye rart det. Men å gå over hele forstillinga for å finne slitasje er jo noe man kan gjøre selv.

 

Skal ikke se bort fra at det er noe så banalt som slitt hjullager på høyre side foran som er årsaken? Eller enda mer banalt: Hellinga på veien som er årsaken..

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjullager skal byttes. Disse har litt slark på begge sider foran. Bak byttet jeg nettopp begge hjullagerne, og det var en hælvettes jobb.. Lite luft er det ikke, og bilen skal jo tåle helningen på veien uten at den drar mot høyre.. Kanskje det bedres når jeg bytter hjullager foran. Får jo samtidig kikket litt bedre på forstillingen når jeg gjør den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår