jornland Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Har en MB 300TDT S124 Sportline, selvfølgelig med Sportline skinnratt, som står skjevt når bilen går rett frem. Sagt med andre ord, når bilen går rett frem, ser det ut som man svinger litt til høyre.. Dette har jeg selvfølgelig fikset på tidligere biler jeg har hatt selv. Bare skrudd av rattet og dreid det på splinsen på rattakselen, men denne Mersja har jo SRS Airbag i rattet. Derfor lurte jeg på om det er dumt å begynne å kødde med å demontere det? Tenkte kanskje airbagen spratt ut eller noe?? Og er rattakselen konisk i tilkoblingen til rattet slik at det sitter noe jævelig? Eller må man løsne pitmanarmen på styresnekka får å kompensere for dette?? Takker for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CommodoreA Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Hvis det ikke er snakk om mye det står skjevt kan du jo justere endeleddene inn på ene sida og ut på andre, akkurat som når en justerer spissinga. Hvis ikke må du vel av med rattet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Nei, det er vel snakk om 1/10 omdreining tenker jeg.. Det er jo alltids en mulighet, men liker liksom ikke å klusse for mye med endeledda.. Selvfølgelig skal det jo bli likt dersom man dreier like mye på hver side, men.. Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikky Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Bare napp av batteriet, og vente en times tid, så skal ikke airbag'en sprette ut hvertfall :) Siter - Mazda 323F '96 JDM - Mercedes 250CE '71 - Zuki trailbil '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Mai 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Ingen som har prøvd dette selv altså? Dette med konisk rattaksel da? Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90-300te Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Veldig enkelt å få av airbag. Ta av minuspolen på batteriet. Vent en liten stund, så finner du en torx-skrutrekker i riktig størrelse (husker ikke hvilken) og skrur ut de 2 skruene som er i de 2 små hullene du kjenner på baksiden av rattet. En på hver side. Da kommer aribagen av og du kan skru opp rattet på normal måte. (10 mm unbrako) Sitter som bare f..n, men med en god latmannsarm så kommer den. Siter 02 MB C220T CDI Avantgarde 93 MB 220E x - 86 MB 230E x - 90 MB 300TE x - 88 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E320 Avantgarde Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Det må jo være en grunn for at rattet har blitt skjevt. Tviler på at det har blitt satt skjevt på (men vet aldri). Helt sikkert noe i forstillingen som ikke er slik det burde (og som ikke blir fikset med å snu på rattet). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90-300te Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 skal ikke se bort fra at dette har skjedd i forbindelse med bytting av diverse stag og en forstillingsjustering der mekanikeren har glemt rattposisjon. Så lenge bilen ikke har 4-matic eller ESP så er det en svært liten bagatell om man endrer rattet 1 tann over. Siter 02 MB C220T CDI Avantgarde 93 MB 220E x - 86 MB 230E x - 90 MB 300TE x - 88 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Nå har jeg bare hatt bilen en uke, og vet ikke om den skjevsliter dekk eller er gal i forstillingen, men ser jo på dekkene som følger med bilen, at de her helt jevnslitte alle sammen. Støtter nok opp om forklaringen om at det muliggens er byttet noen forstillingsdeler, men jeg har ikke gjort det. Bilen drar dessuten lett til høyre hvis man slipper rattet da.. Jævelig irriterende, men veit ikke om jeg gidder å koste noen forstillingskontroll på bilen for dette.. Får se.. Koster fort vekk en 1500 kroner det. Hadde selv en Volvo 240 tidligere som ble sånn etter en forstillingskontroll. Den dro til høyre etter at den ble justert.. Skulle egentlig klaget på det men ble aldri gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90-300te Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Drar til høyre ja. Kan jo være mye rart det. Men å gå over hele forstillinga for å finne slitasje er jo noe man kan gjøre selv. Skal ikke se bort fra at det er noe så banalt som slitt hjullager på høyre side foran som er årsaken? Eller enda mer banalt: Hellinga på veien som er årsaken.. Siter 02 MB C220T CDI Avantgarde 93 MB 220E x - 86 MB 230E x - 90 MB 300TE x - 88 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E320 Avantgarde Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 ...Eller lavt dekktrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jornland Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Hjullager skal byttes. Disse har litt slark på begge sider foran. Bak byttet jeg nettopp begge hjullagerne, og det var en hælvettes jobb.. Lite luft er det ikke, og bilen skal jo tåle helningen på veien uten at den drar mot høyre.. Kanskje det bedres når jeg bytter hjullager foran. Får jo samtidig kikket litt bedre på forstillingen når jeg gjør den jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E320 Avantgarde Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Det er større motstand i et dekk som har forlite luft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikky Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Kan være ubalanserte dekk da, forresten. Fatters hadde problemer med det på Partneren sin. Den dro noe grusomt til høyre med en gang du slapp rattet, men den ga opp når han satte på andre dekk. Siter - Mazda 323F '96 JDM - Mercedes 250CE '71 - Zuki trailbil '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg