Gå til innhold

CommodoreA

Bruker
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om CommodoreA

  • Bursdag 11/15/1980

Contact Methods

  • Bosted
    Telemark

CommodoreA's Achievements

  1. Etter litt feilsøking av en liten ulyd, har jeg funnet ut at det er slark i lageret til AC-clutchen, og at clutchen heller ikke slår inn når AC slås på. Det jeg lurer på nå er: - Er det like greit å skifte hele kompressoren med clutch med en gang mtp å spare arbeid, eller kan det lønne seg å skifte kun clutch og lager? - Hva må man gjøre med gassen på AC-anlegget hvis en skal koble fra kompressoren? Må det tømmes på verksted? Er det eventuelt noen måte å teste om det faktisk er gass på anlegget før en gjør noe med det (AC har ikke vært i bruk på nokså lenge)? Takknemlig for alle tips!
  2. Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne dimensjonene på bremserør bak på en 1989-mod Chevrolet Caprice sedan? Jeg skal bestille bremserør bak til min kjære amerikaner, men bilen står på vinterlagring og jeg får ikke målt dimensjonene selv. Noen som vet hvor man kan finne dette? (diameter og lengde) Dette gjelder bremserørene fra trommelen og inn til senter av bakaksel, 11" standard bremser.
  3. Noen som har en invite til overs? Jeg trenger til en venn.. :)
  4. Hei! Jeg vurderer å få tak i noen nye hjul til Saab-en min, ettersom originale stålfelger med kapsler ikke er det mest snasne. Så lurer jeg på: Er det noen som har erfaring med hva som går og ikke går på en original 2000-mod 9-3? 225/45/17-hjul fra en nyere Saab 9-3, er det aktuelt eller blir det for stort? Takker for alle innspill!
  5. Det er mye å se etter på disse bilene, ikke la deg lure til å tro at de er uslitelige bare fordi mange har høy kilometerstand (dette sier ikke stort om driftssikkerhet, men mer at det er en typisk drosje)... Hvis du er ute etter komfortabel bil er W211 flott, hvis du først og fremst vil ha noe driftssikkert, velg noe annet ;) Først: Styr unna biler med rufsete/manglende servicehistorikk, styr unna biler som har vært kollisjonsskadet, styr unna biler som har antydninger til rust (dette må sjekkes nøye) o.l. W211 fikk fullgalvanisering og nanolakk fra midten av 2004, og det vil nok være lurt å leite etter et eksemplar som er nyere enn dette. Hvis kilometerstanden er høy ville jeg sjekka girkasse og bakaksel spesielt, ved siden av generell slitasje. W211 har (i likhet med W210) hatt elektronikkproblemer og problemer med motorstyring, dermed er bilens reparasjonshistorie ekstra viktig å få rede på. Ring gjerne tidligere eier. En liten ekstra ting som kan ha betydning er å kikke nøye på utstyrslista. Dette varierer veldig mellom eksemplarer, og vil ha en del å si både for prisfastsetting og i daglig bruk.
  6. Du må nok være litt mer spesifikk... Ulike Mercedeser har vært brukt som ambassadebiler opp gjennom årene, og Mercedes er det bilmerket som er mest brukt i diplomatiske sammenhenger verden rundt. Mange av disse ble importert og solgt etter få år, slik at det ruller rundt en del gamle ambassadebiler. Min gamle W123 var opprinnelig ambassadebil :)
  7. Det finner du sånn ca 5 cm fra bensinpumpa (og i tilfelle det reiste et nytt spørsmål: bensinpumpa finner du under bilen, rett foran bakakselen på høyre side).
  8. Det er uansett lav årsavgift på veterankjøretøy (365 kr). Bilen trenger ikke registreres som veterankjøretly, når den er 30 år gammel vil du automatisk få lavere krav om årsavgift. De fleste veteranbiler vil ha en relativt rimelig pris på ordinær forsikring også. Hvis du skal ha den som bruksbil, kjøp ordinær forsikring! Jo flere som snylter på veteranforsikringene ved å bruke bilen mer enn reglene tilsier, jo dyrere blir de...
  9. Hvis jeg husker rett er det slik når det gjelder LMK-forsikring: - Det er fri kjørelengde - Bilen skal ikke brukes til daglig kjøring til og fra jobb mm. - Bilen skal være original - Tidsriktige endringer som passende ekstrautstyr, felger, trim som var populært da bilen var i vanlig bruk osv. kan godkjennes - Det er LMK-klubbenes godkjenningsmenn som avgjør om bilen kan forsikres via LMK-forsikringen eller ikke - Biler som skal forsikres via Tennant/LMK må ha brannslukningsapparat og hovedstrømbryter. Dersom bilen ikke faller inn under LMK-kriteriene kan du forsikre bilen rimelig hos et annet forsikringsselskap, det er flere som har veteranforsikring. Felles for dem er imidlertid kravet om at bilen ikke skal brukes til vanlig helårsbruk, og dette kommer til uttrykk enten gjennom lav årlig kjørelengde eller regler for bruk som i Tennant.
  10. Dette spørs jo på hva slags bil du har, men det er noe a la dette: Fyll opp begge kamrene i bremsevæskebeholderen (hvis du ikke har egen beholder for clutchvæske). Finn lufteniplene, det kan være to. Åpne den nederste først og gjør akkurat som når du lufter bremser (åpne-pumpe-lukke), ta så øverste ventilen. Når du merker at clutchen er hard hver gang du pumper nærmer det seg ferdig :) Pass på å ikke søle bremsevæske ut i motorrommet når du holder på.
  11. Kanskje noen av Saab-folket kan hjelpe meg med dette: Har nettopp kjøpt en 2000-mod. Saab 9-3 (jippi!), og den har original radio og elektrisk antenne. CD-spilleren fungerer fint, men det er mye irriterende kortvarige knitringer og sprakinger når jeg hører på radio. I tillegg slår deler av bilens elektriske system inn på radioen, f.eks. spraker det mye i radioen når man justerer de utvendige speilene. Jeg lurer på: Er dette noe kjent problem? Noen andre som har hatt det? Kan det være dårlig kontakt i antennekabel, eller en kortslutning? På forhånd takk!
  12. Kadett B er kjekke biler. Er det 1100 eller 1200 motor i den? Sjekk bilen grundig for rust. Mekanikken er enkel og grei, og deletilgangen er god (hvis du ikke får tak i noe kjøper du gjennom Opelregisteret eller fra Sverige). Det vil si at det er rusten og hvordan bilen er karosserimessig som er viktigst. For 4000 kr kan det ikke bli mye feil... Men hvordan er bilen?
  13. Du kan ta etterkontroll hvor du vil, hvis dette bekymrer deg mye kan du jo bestille time hos et annet verksted? Eventuelt stikke innom verkstedet du har brukt til nå og spørre pent om de kan kikke på det innimellom noe annet, det tar jo ikke mer enn 2 min...
  14. Hvis du har pre-facelift bakluke (1996-1999) må du antakelig slipe ned kanten i lyktehuset litt for å få Avantgarde-lykter fra facelift til å passe. Ellers er de like. I tillegg til de nevnte firmaene, har Hauk Motors i Skien slike lykter, de er rimelige og greie å handle med.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår