Hallojs Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en Volvo 240 GLE, 86 mod. Den har metallic lakk som ser ganske grei ut på avstand, så jeg tenkte jeg skulle slippe å lakkere den. Det er noen skader i lakken og de tre verste ser dere på bilde 1, 3 og 4. I tillegg har lakken mange plasser (så og si hele bilen) ørsmå striper som på bilde 2. Prøvde å polere en liten flekk med en voks fra Biltema (Brilliant Wax) som jeg fant, men uten at småstripene kom bort. Vannet prellet av da... Bilde 1: Stripeskader i lakken på siden av bilen, stripene kjennes med neggelen. Bilde 2: Små striper som kun sees på nært hold, eller i sola. Kjennes ikke med neggelen. Bilde 3: Rustflekk på 1-2 cm på den ene hjulbuen. Bilde 4: Lakkskade på venstre side av panseret og litt på kanten (helt til høyre på bildet). Klarlakken har flasset av. Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å utbedre disse skadene, i det minste gjøre dem mindre synlig? Lakken er tross alt 22 år gammel, så noe må man jo regne med, men det hadde vært greit om noe kunne gjøres... Polering gjør vel mye, men hva med bilde nr 4? For storbilde: http://bildr.no/view/219894 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanna-b Skrevet Mai 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2008 Stort bilde sa du? :P prøv linken selv. Voks er ikke ment for å fjerne riper, det skal bare ligge oppå en polert overflate og glinseglanse Siter Nissan Micra K12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrJørgensen Skrevet Mai 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2008 Håper det er greit om jeg kommer med et spørsmål til dette temaet. Hvordan vil det funke å bruke å bruke airbrush til å utbedre små lakkskader og steinsprut? Tenkte da på slike som selges på biltema og lignende, de har jo varianter både for kompressor og noen som drives av flasker med drivgass. Er klar over at lakken og klarlakken sikkert må tynnes ut en del mer da disse airbrushene bruker mindre dyser enn lakksprøyter, men vil det gi et resultat som er bedre enn de små flaskene med lakk du kjøper hos forhandleren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrJørgensen Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Noen som vet \ har prøvd noe ang airbrush eller? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Noen som vet \ har prøvd noe ang airbrush eller? :) Sjekk på lakkforumet... Denne "evigvarende" tråden er faktisk ganske så inspirerende. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Mai 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2008 Ok, en ting må du først forstå. Noe håndpolering ala biltema funker ikke på noe av dette. Du må ha skikkelig maskin og skikkelige stoffer. Kommenterer i samme rekkefølge... 1: Disse er aaalt for dype til at du kan få de bort. Du kan få de mindre synlig ved polering, men du vil aldri klare å fjerne de. 2: Hvis disse er skikkelig merkbar med negl kan du glemme å fjerne disse helt også, men du bør klare å få de usynlig for det blotte øyet. 3: Prøv å poler vekk den du! :P 4: Ingenting å gjøre med polering her dessverre. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Mai 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2008 Du kan flekke i ripene med en liten pensel.. La det tørke i iallefall 2 uker, så våtsliper du til området er helt flatt igjen. 3m har en veldig fin pussekloss i "Trizact" serien sin som er fin å bruke til slikt.. Så poleres området, og jobben er ferdig. Denne jobben bør gjøres av noen som har erfaring, og kan det.. Du burde ikke gi deg ut på det selv hvis du ikke kan det, kan fort gå galt da :) Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallojs Skrevet Juni 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Hvor lenge bør man vente etter lakkering før man kan rubbe bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke Skrevet Juni 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Er vel rundt 1mnd, usikker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Juni 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Er vel ikke noe stort poeng i å rubbe ny lakk. Er du ute etter å korrigere appelsinlakk el.l er det våtpussing etterfulgt av grov korrigering og polering som gjelder, og da burde du vente opptil 3mnd alt etter lakktykkelse (MY) og lakktype. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hallojs Skrevet Juni 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Har lakket skade nr 3 og 4 (se bilder i første post) etter pussing og sparkling og tenkte å rubbe resten av bilen etterpå for å prøve å få den like blank, samt få mindre fargeforskjell. Kan jo prøve å unngå å rubbe der det er lakkert, men overgangen mellom lakkeringene er jo greit å rubbe over litt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Juni 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2008 Okidok, da kommer det an på hvor grov rubbing du bruker. En kjemisk lakkrens uten slipemidler (f.eks Megs DC1) kan som regel benyttes etter 2-3 uker, mens tøffere behandling (korrigering osv) må man vente lengre med. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg