Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Takk igjen Cordi !

 

Mulig det er den stangen det er snakk om, skal uansett ta meg en titt når jeg får tid en dag. :D finner sikkert ut av det !

 

Finner kanskje litt deler fra statene nå som jeg vet hva jeg skal lete etter, får sikkert tak i noe billigere der. Uansett første prioritet nå er ny katalysator, så jeg får bilen godkjent. :D

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Siden bilen mangler parklys på den ene siden, og guleparklys ikke er kult bestillte jeg nye parklyspærer hos Dybvik Trading. Disse holder seg enda innenfor loven, men har ett lite stikk av blå.

 

http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4683

 

Problemet er bare at jeg enda bare har parklys på den ene siden.

Som kjent med disse bilene sprekker frontlyktene, dette har gjort at det i årenesløp har samlet seg vann i lyktene. Som igjen har gjort at lykten på passasjersiden har bokstaveligtalt gått i oppløsning. Den sokkelen som parklyspæren skal sitte i er rotten og kontaktpunktene er borte. I tillegg til at plasten er så porrøs at den går i oppløsning. Er så og si heldig som enda har lys i denne lykten.

 

Har funnet lykter på ebay som jeg bestiller ut i uken, disse er orginale fra Dodge. Håper disse er bedre.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Haynes Repair Manual i posten fra tyskland i dag :D

Så nå har jeg litt hjelp når jeg skal begynne å skru :)

 

Bestillte også katalysator i går, så er spent om den kommer snart og om den kan brukes. Skrothuggerne i Norge er altså en sær type mennesker. Jeg blir så rystet, her snakker vi altså en type mennesker som gir faen i å yte service. Får ikke hjelp noen plasser!

Så jeg sitter bare å håper at det jeg har kjøpt er rett og kan brukes, slikt at jeg får bilen EU-godkjent ! :D

 

Forrsten noen som har forstått logicen i den automatiske åpningen av vinduet på førersiden?

Jeg finner faen ikke ut hva som er trikset for å få den til å virke, av og til går den ned automatisk mens andre ganger ikke. Ofte når jeg ikke vil at den skal gjøre det :D Har lekt lenge uten at jeg finner ut hva som er logicen bak den. Noen som vet ? :P

 

Når det gjelder grøftelys så blir jeg heller ikke klok, får ikke av desklene (men så tør jeg ikke bryte orntlig heller). Og finner ikke noen kabler eller slikt?? Å hvor **** er bryteren? :D

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu vet ikke jeg vilken modell stratus du har men, det du må gjøre for å få av de dekslene til grøftelysene er bare å bryte, og der skal ligge ferdige ledninger til grøftelysene, og bryteren er i lysbryteren din, når du skrur på vanlig lyss på bilen, så dreg ut bryteren( ytterste delen vill kom ut) og da er egentlig grøftelysene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Har hatt ett lite motorhavvari i helgen :(

 

Vet ikke hva som har skjedd, men den ene pluggen har i allefall blåst ut av motoren. Det som er så utrolig er at pluggen er ødelagt, den er delt. Så kjeramikken inni plugen er blåst ut, mens resten satt igjen i motoren.

 

Er redd for at sylinderen kan være skadet, rett før det smalt hørte jeg en tikkelyd fra motoren. Tror dette kanskje kan ha vært en bit av pluggen som har knekt og ramlet neddi. Tikkingen avtok og økte med turtallet, men det ble stille etter en liten stund. Gikk ca.15 min før det small og jeg mistet motorkraft.

 

Ble jo veldig redd først fordi registerremen skulle vært skiftet for en stund siden, men det er ikke gjort. Så trodde først det var den som hadde røket, men i ettertid tyder det ikke på at det er noe annet enn pluggen. Men vet da faen hva som har skjedd :( Liker ikke dette uansett, så nå er jeg "fri" for bil en stund.

 

Har bestilt registerremssett og pakningssett, så blir liten overhaling av motoren nå. Håper bare alt er i orden inni den.

 

Slik lå det når jeg åpnet panseret:

207557.jpeg

 

Resten av pluggen ligger lang nedi motoren, rett ned fra radiatorslangen og manifolden. Så utilgjengelig at jeg ikke får tak i den med noe verktøy eller hender:

207558.jpeg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet opp bilen i går, den høres fin ut. Så ser ut til at alt er i orden der, bare pluggen som gikk til he******. Har ikke fått opp resten av pluggen av motoren enda, men håper å nå tak i den når jeg tar av innsugningsmanifolden og toppen.

 

Begynte å demontere i dag, så når delene kommer er det bare å sette på plass og begynne å skru sammen igjen. :)

 

Plassert i "stallen". Har fått noen stygge merker i lakken, trolig etter tauingen :( noen tips til hvordan jeg får dette fint igjen?

208860.jpeg

 

Mottorrommet. Den rødekabelen er strøm til anlegget. :D

208863.jpeg

 

Av med toppdekslet, var litt olje mellom pakningen og dekslet. Ikke bra. Dessuten var en av skruene i hjørnet så løs at jeg skrudde den ut med fingrene UTEN problemer. Rart at bilen lekker?

208864.jpeg

 

Sånn ser det ut når man demonter. Mmm, kanskje noen fra Golf forumet som gjenkjenner garasjen?

208867.jpeg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så vanskelig med disse bilopphuggerne, har liksom ikke peiling på alle bilene de skrur i deler. Huggeren her rører jeg meg ikke i nærheten av, for de er noen orntlige surpomper og drittsekker. Dessuten vil helst ha glass lykt, har hørt at de orginale er plast og det er derfor de sprekker?

Glass sprekker ofte fordi det er varmt på innsiden, mens det ofte er vått og kaldt på utsiden.

 

Plastikk sprekker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På tide med en liten oppdatering. Fikk delene fra USA forleden. Så nå er det fullfart for å få bilen på veien igjen, så jeg er hjemme i helgen for å skru. :) Hadde egentlig tatt meg fri for å dra på vårtreff, men prioriterer bilen nå.

 

Så her står jeg å skrur å skrur:

213122.jpeg

 

Mye som må demonteres for å få av registeret:

213123.jpeg213124.jpeg

 

Register og vannpumpe ute:

213125.jpeg

 

Av med toppen:

213128.jpeg

 

Uforbrent olje?

213129.jpeg

 

Toppen:

213131.jpeg

 

213132.jpeg

 

Bilen blør :o

213133.jpeg

 

Gammle og nye toppakning, tror det trengtes å skifte? Men den nye ser litt annderledes ut, hvis dere ser nøye er det noen hull som mangler i forhold til den gammle. Tror dere dette vil få noen betydning?

213134.jpeg

 

Her er ett bilde av pluggen som kom ut. Den har rett og slett delt seg i to, den ene delen sto igjen i motoren. Noen som har vært borti noe så sykt? :S

213136.jpeg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe den pluggen må være noe av det morsomste eg ha sett.. sett plugger som har butta i stempel og plugger som er kjøyvd osv.. men den der e jo blitt blåst utav når bensinen har antent.. har bilen fusket noe på forhånd? syns det er rart viss ikke. men topppakningen er nog gåen og den nye ser veldi riktig ut keep up the good work

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var ikke helt god før pluggen ble skutt ut nei, først var det denne tikkelyden som jeg ikke vet hva er. I tillegg følte jeg at det var noe rart med oppførseln, tenkte vel egentlig ikke så mye over det da siden det regnet den dagen og bilen bruker å oppføre seg annerledes når det er vått. I tillegg hadde jeg aircondition på. :P

 

Fikk gjort litt arbeid i går også :D

Fikk ut den gammle katalysatoren og inn med den "nye", skranglingen som har vært blir borte nå. Ristet på den gammle etter å ha tatt den ut, å det var ganske løst inni der ja. Ellers fikk jeg toppen på plass igjen og topdesklet. Bilder kommer senere :D

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt bilder fra Lørdag:

 

Blåst ren for aske:

214364.jpeg

 

Ser litt bedre ut en hvordan det så ut når jeg først tok av toppen:

214365.jpeg

 

Fattern hjelper til :D

214366.jpeg

 

Her mangler noe :o

214367.jpeg

 

"ny" katalysator nederst, gammel øverst. Hehe, tok ut den gammle og ristet på den. FY SØREN hvor det skranglet inni den, skal bli godt å bli kvitt skranlingen :D

214368.jpeg

 

Søndag ble det lite skruing, siden jeg ikke kom meg til Mo på treff ble det Bodø Air Show som trøst, sinsykt kult show :D Her Lockheed Martin P-3C Orion og F16A i formasjon.

214369.jpeg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye bannskap, svette og knekte skruer så er omsider bilen skrudd sammen. Fullførte i går kveld, å etter at bilen var koblet til med startkabler startet den også etter litt harking. Har kjørt en del småturer fram og tilbake nå for å teste den og alt virker til å være som før. Slet litt med at bilen stoppet rett etter den var startet, altså vri om tenningen og start for deretter å stoppe igjen. Også når jeg sluret i første/revers og svinget samtidig så kunne den stoppe. Det pussige når den stoppet mens jeg svinget var at den stoppet bare, ikke noe host/hark som man vil oppleve når man kveler bilen. Ser i midlertid ut til at det har gidd seg og at bilen oppfører seg som "normalt" igjen. Har fortsatt en rar surkle lyd når jeg ligger under 2000 omdreidinger og gir på med gass. Den har vært dær før, fikk tips om at denne lyden kunne oppstå om registeret var ett hakk feil (noe det var også), men selv etter dette er rettet er lyden der fortsatt. Litt mer fremtedene nå, men tror det har sammenheng med at jeg er kvitt skranglingen fra katalysatoren.

 

Dette har jeg altså gjort:

- Skifte katalysator (på pekning etter EU kontroll)

- Skifte reggister

- Skifte toppakning

- Skifte vannpumpe

- Skifte toppdekselpakning

- Skifte pakning rundt pluggene

- Skifte pluggledninger (den ene var skadet etter den ble skutt ut, nr2 var rett og slett gått i oppløsning)

- Tømme for olje og kjøleveske

- Skifte reimer

 

Alt i alt virker det som en vellyket opperasjon, alt er som før. Bortsett fra at skranglingen er borte. Skulle dog ønske at surklingen og tikkingen også forsvant.

 

Dette skulle også vært gjort:

 

- Skifte oljefilter

- Finne ut hvorfor bilen koker og rette opp

- Skifte luftfilter

- Justere håndbrekk (på pekning fra EU-kontroll)

 

Har i allefall bilen på veien, skal på etterkontroll i morgen så håndbrekket tar jeg i kveld. Skal kjøre noen små turer i nærområdet de første dagene og se at alt virker bra før jeg tørr å ta bilen på noen lang tur. Men nå har jeg i allefall bilen på veien ! :D

 

Dessverre ingen bilder siden iveren etter å få bilen ferdig ble størst. Men kan trøste dere med at motorrommet ser likens ut som før jeg bynte. Selv om jeg gjerne skulle fått det blankere og renere.

 

Ble en lang tråd, men håper folket gidder å ta seg tid til å lese og kommentere :D

 

*vroomvrom!*

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt bilen på veien noen dager og alt virker fint. Eneste er eksosanlegget som henger litt stramt som gir ekle lyder når jeg svinger, i tillegg er ikke servoen helt god. Reimen er nok ikke strammet nok, så har litt pusk enda. Var på etterkontroll også på torsdag, å bilen gikk gjennom denne gangen :D Så nå kjører jeg lovlig, sprang rett ned til biltilsynet og fikk fjernet begjeringen om avskilting og utskrevet nye oblater. Puh, ikke så skummelt å se onkel snut lengre :D

 

Ellers ble iveren etter å få lyd for stor i går, så jeg monterte rett og slett basskassen bak i bilen. :D Hadde allerede strukket strøm og signalkabel bak, så det var stortsett bare å koble opp. Måtte jukse litt for å få signal, siden jeg ikke har spiller med utgang. Derimot bruker jeg iPoden til å spille i bilen (med Harman/Kardon Drive + Play), så jeg splitter signalet fra den, en til forsterkeren bak og en til spilleren i bilen.

 

Mmmm, slik ser det ut i bagasjerommet. Ikke helt "lovlig" å la den ligge laus, men det blir i allefall LYD :D De som kjenner stratus legger nok også merke til at bagasjerommet har blitt litt mindre :) :

217291.jpeg

 

Koblingen :D Legg merke til den søte lille korte røde kabelen som kortslutter mellom remote og + :D Siden jeg ikke har noen styrestrøm kabel i spilleren ble dette enkleste løsningen. Helt til jeg glemmer å koble ut når jeg forlater bilen da. Splitteren er forresten der fordi jeg skal ha enda en forsterker bak etterhvert. Har også en sikring framme med batteriet for dere som er bekymret for det:

217293.jpeg

 

217294.jpeg

 

Sånn ser det ut for fra, to stk 12" Dali i ryggen til baksetepassasjerene :D :

217295.jpeg

 

Til slutt ett bilde av cockpiten, hvor jeg er sjef :D Legg merke til den kule kasseten jeg bruker for å få lyd fra iPoden. Ellers henger det litt kabler her og der, men de kommer til å bli gjemt etterhvert :

217296.jpeg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei !

 

Lite nytt om dagen, har vært mye å gjøre på jobb også har jeg nettopp kommet fra ferie. :D Men jeg lurer litt på å ta ett prosjekt med å overhale en motor som jeg senere blir å putte i bilen. Håper å få bukt på kokingen og "surklingen". Etter jeg skiftet katalysator har surklingen blitt mer framtredende, rett og slett siden katalysatoren nå er stille. Men nå har det gått over til litt mer skraping. Ett merkelig fenomen egentlig. Skal prøve å forklare, så kanskje noen har noen andre tanker om hva det kan være.

 

Når jeg kjører i under 40km/t er alt normalt, kan godt like på 1000omdredinger å trå gassen i bunn. Motoren lager en god kose brom og sakte men sikkert får jeg fart. Fra 50km/t og oppover er det derimot en annen historie, hvis jeg da ligger på lavt turtall (1000) og trår inn gassen så lager den surkle/skrape lyder. Fra ca 2100omdredinger forsivinner lyden. Noen som har ideer?

 

Ellers lurer jeg rett å slett på om noen kan bekrefte at Chrysler Cirrus og Stratus har samme front? :D Lurer på å bestille lykter og grill fra en Cirrus nemlig, å for meg ser fronten ut til å være helt lik. Men selgeren kan ikke bekrefte noe. Chrysler Norge sier bare at siden lyktene ikke er EU-OK kan jeg ikke bruke dem, men de bekrefter eller avkrefter ikke at de vil passe. Noen som vet? :D Synes de ser helt like ut, bortsett fra annen grill og andre lykter.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers lurer jeg rett å slett på om noen kan bekrefte at Chrysler Cirrus og Stratus har samme front? :D Lurer på å bestille lykter og grill fra en Cirrus nemlig, å for meg ser fronten ut til å være helt lik. Men selgeren kan ikke bekrefte noe. Chrysler Norge sier bare at siden lyktene ikke er EU-OK kan jeg ikke bruke dem, men de bekrefter eller avkrefter ikke at de vil passe. Noen som vet? :D Synes de ser helt like ut, bortsett fra annen grill og andre lykter.

 

Ja de skal passe... Det er jeg 99% sikker på!!!

Chrysler Stratus 2.0 97mod.

Suzuki Baleno 1.6 00mod.

Opel Kadett C 2.0S 79mod.

Saab 900 84 mod. X. 2.Mazda 323 84 mod. X. 2.Daihatsu Cuore 97 mod. X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår