Panhard Skrevet Mai 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2008 Hei, har en volvo som det er orginalt 185r14 hjul på, selv med 18" rondell og 225 40 har jeg ca -2,5% i rulleomkrets.er feil på ca 7 kmh. Om jeg setter på en anen bakende, med en høyere utveksling (lavere numretisk)kan jeg da regne med å treffe farta mere riktig. om min har 3,73 og skifter til 3,54 som eks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfy Skrevet Mai 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2008 Vet ikke hvordan dette fungerer på volvo, men på min gamle golf kunne jeg bare vippe av speedometernåla og sette den på igjen på et annet sted på pinnen den satt fast i. Altså at jeg vred pinnen mot høyre eller venstre, avhengig av om jeg skulle vise høyere eller lavere fart. Fikk justert den rimelelig bra etter et par forsøk. Siter 1998 Opel Omega 2,5 V6 1988 Volvo 740-Solgt 1987 Volkswagen Golf-Solgt Fartsgrenser er veiledende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2008 Joa, men når han bytter til vinterdekk, vil det samme skje.. :p Men det går an ja.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Mai 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2008 Feil på speedometeret er det bare å bli vant til, er så mye jobb å fikse det, dessuten må du huske at 7km/t feil gjelder kun i en bestemt hastighet. Må regne feilvisningen i prosent. Bare ligg i 100kmt og se hva du får da. ligger man i 100 på nåla men egentlig i 90 er det bare å legge på ca 10% ekstra, altså 55 i 50, 88 i 80 og 110 i 100. Politi og fotobokser har oxo medregnet feilmargin, så man kan trygt ligge ca 10 over fartsgrensen uansett. Min 242 ligger i ca 85kmt når nåla er på 100. så i 50sone ligger jeg i ca 60. i 80sone ca 100 og i 100sone ca 120 på nåla. Dette blir en vanesak Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Mai 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2008 Hei, har en volvo som det er orginalt 185r14 hjul på, selv med 18" rondell og 225 40 har jeg ca -2,5% i rulleomkrets.er feil på ca 7 kmh. Om jeg setter på en anen bakende, med en høyere utveksling (lavere numretisk)kan jeg da regne med å treffe farta mere riktig. om min har 3,73 og skifter til 3,54 som eks. Hvis du har -2,5% feil så vil det tilsvare 2 km/t ved 80 km/t, altså speedometere ditt vil vise 80 når du ligger i 78. Det er jo så lite at det er ikke noe vits å gjøre noe med, speedometere ditt viser sikkert så mye feil at di 2 km/t ikke utgjør noe. Hvis du har mekanisk speedometer så vil den endre seg hvis du bytter utveksling i bakakselen, men ikke hvis du har elektrisk. Noe som alle biler nyere enn 86 har. Vet ikke hvordan dette fungerer på volvo, men på min gamle golf kunne jeg bare vippe av speedometernåla og sette den på igjen på et annet sted på pinnen den satt fast i. Altså at jeg vred pinnen mot høyre eller venstre, avhengig av om jeg skulle vise høyere eller lavere fart. Fikk justert den rimelelig bra etter et par forsøk. Bra tenkt, men det vil jo ikke funke. Fordi speedometere vil vise mer feil etter hvor fort du kjører, og ikke at den feks viser 2 km/t feil uansett hvor stor fart du har. Det vil vise 2 feil ved 80 og 2,5 feil ved 100. Hvis du da flytter nåla så den er viser 2 mindre, så vil den vise 1 km/t for lite når du har 40. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Trodde alle 240 eiere kjørte rundt på "feelingen" på speedo. Er kjekt med sånn ca rulleomkrets, men er jo ingen krise å ligge 5-10 over hele tiden. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Panhard Skrevet Mai 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Det var bare kjekt å få det så rett som mulig, har 7 km feil både på sommer og vinter da jeg kjører med samme omkrets. Kan noen forklare hvorfor feil hastighetsvisning ikke endres ved å skifte utveksling bak på volvo med el.speedo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 fordi speedoringen sitter på selve diffen, og følger da hjulenes hastighet uavhengi av utvekslingen, altså er det dekkenes rulleomkrets som justerer speedo. Gamle 240`er med wire henter "signalet" fra girkassa\mellomaksel og da har utveksling noe å si. For å endre speedometeret må man inn i selve enheten og dreve om mellom elmotoren og km-teller\nåla eller sette en motstand på strømmen til motoren for å bremse den. Viser speedo forlite kan man kun dreve om. Sitter masse så plasttannhjul inni der som kan moddes. Speedometerene finne i flere varianter, står et lite nummer på speedoen, f.eks "r/0.655" men det enkleste er bare å bli vant til det. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Kan noen forklare hvorfor feil hastighetsvisning ikke endres ved å skifte utveksling bak på volvo med el.speedo. Fordi på bilen med el speedo så sitter det speedoring i bakakselen, og ikke drev i girkassa som det gjør på mekanisk. Speedoringen er på en måte siste ledd, det er ikke noe utveksling etter den, den eneste som kan endre etter den er størelsen på dekke. speedoringen vil ha samme hastighet som den stikkakselen med størt hastighet. Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mar240 Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Hvis du har -2,5% feil så vil det tilsvare 2 km/t ved 80 km/t, altså speedometere ditt vil vise 80 når du ligger i 78.Det er jo så lite at det er ikke noe vits å gjøre noe med, speedometere ditt viser sikkert så mye feil at di 2 km/t ikke utgjør noe. Hvis du har mekanisk speedometer så vil den endre seg hvis du bytter utveksling i bakakselen, men ikke hvis du har elektrisk. Noe som alle biler nyere enn 86 har. Bra tenkt, men det vil jo ikke funke. Fordi speedometere vil vise mer feil etter hvor fort du kjører, og ikke at den feks viser 2 km/t feil uansett hvor stor fart du har. Det vil vise 2 feil ved 80 og 2,5 feil ved 100. Hvis du da flytter nåla så den er viser 2 mindre, så vil den vise 1 km/t for lite når du har 40. Ehm, det regnestykket ditt her blir vel ikke helt riktig. Rulleomkretsen på hjulet er 2,5% feil, så utslaget på speedometeret blir mer enn 2,5% !!! Siter -Volvo 245 GLE `87 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Rulleomkretsen på hjulet er 2,5% feil, så utslaget på speedometeret blir mer enn 2,5% !!! Og hvorfor skal den bli det? Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larset Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Nå viser vell nesten alle biler litt feil på nåla, min viser sirkus +/-7 km/h feil med org dim 195/65/15. Er ikke noe å bry seg om da vi alle egentlig bare følger trafikken. Siter 1988 Volvo 240 GLE 1987 Hydrolift t-17 Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mar240 Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Blir aldri helt det samme når jeg sjekker på dekk-kalkulator på nettet. Men er ganske så likt da :P Siter -Volvo 245 GLE `87 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Mai 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Er vel egentlig ikke så farlig bare man er klar over det??? Tror min viser typ 8kmh for mye med 225/45-17 bak. Jeg kommer til å investere i ett løst vdo instrument som kan kalibreres siden instrumentet mitt er helt mongo og jeg ikke fatter hvorfor. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Panhard Skrevet Mai 15, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2008 Dette ble interesant, om min volvo med jumbohjul, som er det største som er levert på 240 er med avvik i speeden selv med orginalhjul, hva da med mere standard dim. som 185-70-14 som er 6,7% mindre i omkrets, det vil jo gi et meget stort avvik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.