Gå til innhold

Problemer med bruktbilkjøp hos forhandler!

Ranger emnet


maggi0

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en Opel Vectra 1,6, 16V 98 mod hos en forhandler i midten av januar i år for 79 000. Fikk også med en 6 måneders/6000 km garanti på kjøpet.

 

Etter 2-3 uker etter kjøpet tok jeg og noen kamerater turen mot Bergen. (Bor i Egersund, ca 1 time sør for Stavanger.) Vi kom ikke lenger enn til Stord da bilen havarerte og det ble påvist noe feil med en ventil slik at den bare kjørte på 3 sylindre. Regningen (på ca 11000) på reperasjonen tok selvsagt forhandleren i Egersund, da den ble reparert på et Opel verksted på Stord.Etter mye om og men med leiebil og busskjøring noen dager fikk jeg henta bilen og kjørte den hjem.

 

Etter jeg fikk bilen tilbake virka den i orden og jeg ante fred og ingen fare. Etter en tur på bensinstasjonen noen uker senere peila jeg oljen, noe som jeg regelmessig pleier å gjøre. Og fant jeg ut an den så og si var TOM for olje. Jeg tok da kontakt med forhandleren så snart som mulig og fikk satt opp ei tid for en sjekk. De fant da ut at oljepluggen ikke var skikklig skudd igjen og det lakk litt olje (de stramma pluggen og fikk skrudd igjen), i tillegg til at servobeholderen lakk. Etter enda en time på verksted skifta de servobeholderen og etterfulgte olje.

 

Etter den hadde vært på verksted for tredje gang fortsatte den å bruke olje som bare det og jeg tok kontakt med forhandleren igjen og fikk en time for reperasjon. Denne gangen skifta de oljefilter og hadde en oljerens, "oil flush", som verkstedmesteren så fint kalte det.

 

Etter at jeg fikk den tilbake denne gangen brukte den like mye olje som før og jeg tog IGJEN kontakt med forhandleren. Denne gangen fikk jeg satt opp ei tid nå i begynnelsen av juni der jeg også skulle få leiebil noen dager. Greit tenkte jeg og fikk med ei 5 liters oljekanne fra forhandleren.

 

Nå i går, lørdag(10.05.08) da jeg kjørte hjem fra jobb på Forus i Stavanger begynte motorlyslampa i dashbordet å lyse. Jeg merka ikke så mye på bilen, men den ble litt ujevn på "gassen". Jeg leste i instruksjonsboka der det viste seg at dette var en feil elektronikken i bilen. Dette lyste hele veien hjem. Har ikke sett at denne lampa ha lyst igjen etter at jeg kjørte hjem på lørdag. Men dette viser vel at noe er som det ikke skal!

 

Alt dette har skjedd i fra da jeg overtok bilen, i midten av januar, og frem til idag.

 

(må bare få med at verkstedet ikke har forlangt noe fra meg for de reperasjoner som er gjort på bilen)

 

Så etter dette referatet kommer mitt spørsmål:

 

Jeg er, for å si det mildt, DRITTLEI denne bilen og vil ikke beholde den lenger. Og jeg mistenker at feilene bare kommer til å strømme på etter at garantien har løpt ut, noe som ikke er lenge til, siden den snart er kjørt 6000 km av garantien. Dette er kostnader jeg ikke har råd til, da jeg også er student.

 

Så det jeg lurer på er om jeg kan heve kjøpet på en eller annen måte, eller om jeg kan få/forlange forhandleren til å "kjøpe" bilen tilbake?

Opel Vectra 1,6L 16V 98-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva var feil med ventilen? fikk du svar på det? Brent hull i kanskje? Overhalt topp med ny pakning etc?

I så tilfelle burde de ha demontert alle stempla å skifta stempelringer. Garantert at disse sitter fast og motoren bruker olje.

Motorlampa de lyser om det oppstått feil i elektronikken og det er lagret såkalt feilkode i minnet. Må sjekkes hva slags feilkode det er og utbedre denne.

Få de bare til å reparere dette. Om du har rett på å få kjøpet hevet er vel alt ettersom hva som står i kontrakten? Mener at selger kan rette på de mangler så langt som det lar seg gjøre uten at du kan kreve kjøpet hevet. Men det vet sikkert andre mere om enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva var feil med ventilen? fikk du svar på det? Brent hull i kanskje? Overhalt topp med ny pakning etc?

I så tilfelle burde de ha demontert alle stempla å skifta stempelringer. Garantert at disse sitter fast og motoren bruker olje.

Motorlampa de lyser om det oppstått feil i elektronikken og det er lagret såkalt feilkode i minnet. Må sjekkes hva slags feilkode det er og utbedre denne.

Få de bare til å reparere dette. Om du har rett på å få kjøpet hevet er vel alt ettersom hva som står i kontrakten? Mener at selger kan rette på de mangler så langt som det lar seg gjøre uten at du kan kreve kjøpet hevet. Men det vet sikkert andre mere om enn jeg.

 

 

Servicerapport fra verkstedet på Stord.

Du kan kanskje lese mer ut fra denne enn jeg kan.

save0000nc9.jpg

Opel Vectra 1,6L 16V 98-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dem har skiftet en eksosventil. Typisk at eksosventilen brennes hull i om stort oljeforbruk grunnet fastbrente stempelringer. Grunnet dåårlig oljeskift intervall. Kan også være ekstremt dårlige ventiltetteringer. Men det burde de iallefall har skiftet.

Har nettopp gjort dennen jobben selv på lignende bil...

 

MEN, skal jo ikke si med sikkerhet at det er det som er feil her.

Kan jo være at de har sjekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan står 6000km og 6mnd i sammenheng? 6000km går jo de fleste biler på 1-3mnd...

 

Inntil 6000 km ELLER 6 mnd. Når man 6000 km innen 6 mnd, har garantien utløpt. Når man 6 mnd før man når 6000 km, har garantien også utløpt. Ikke verre enn det;) For øvrig er det veldig mange i Norge som har 12.000 km i årlig kjørelengde hos forsikringsselskapet sitt, så alle biler kan nødvendigvis ikke går 6000 på 1-3 mn ;) Hvis du kjører 6000 km per mnd, kjører du 72000 i året - det er kanskje ikke helt gjennomsnittlig ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen formening om hva jeg kan forlange av forhandleren?

Eller er det lite jeg kan forlange siden de reparer feilene etterhvert som de oppstår..

 

Jeg for min del er redd at feilene kommer til å fortsette etter at garantien har gått ut og har derfor lite lyst å beholde bilen. Og dersom jeg selger den privat kommer jeg ikke til å få i nærheten av det jeg betalte for den, grunnet alle feilene den har/har hatt... Det er jo lite gunstig for meg som forbruker..

Opel Vectra 1,6L 16V 98-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året jeg hadde lappen kjørte jeg vel omtrent 2000 km. i måneden, og det var MYE kjøring husker jeg. Du er ganske aktiv hvis du gjør unna 6000 km. på et par måneder.

Anyways kan du jo høre med forhandleren om hvorvidt det er mulighet for en komplett inspeksjon iom. at du hatt såpass mye problemer med bilen før. Det virker jo som om de har vært samarbeidsvillige hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyways kan du jo høre med forhandleren om hvorvidt det er mulighet for en komplett inspeksjon iom. at du hatt såpass mye problemer med bilen før. Det virker jo som om de har vært samarbeidsvillige hittil.

 

Ja, jeg skal snakke med forhandleren i morgen og se hva de er villige til å gjøre... Tenkte jeg skulle ta en prat med forbrukerrådet før jeg prater med dem å høre om de har noe vettugt å komme med :)

 

Ellers kan jeg vel, imellomtiden frem til den skal på rep., ta en garantiutløpstest hos NAF..

Opel Vectra 1,6L 16V 98-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du eit stort problem ja. For da første so røyk ventilen pga oljeforbruk, dette er desse motorane kjent for. Er feil i topp og i blokk, so kun ny motor som gjelder her. Blei fikset på denne måten for å gjere da rimlegast mogleg veit du. Klart ein kunne skiftet stempelfjøre og overhalt topp, men hjelper ikkje da heller. Kjøpte du den av ein Opel forhandler? Da veit dei om da. Og dei fekk nok beskjed om kva årsaken var, og da og løysningen på da egentige probleme er. Men dette fekk sikkert ikkje du opplyst? Typisk garanti prosjekt. Er og blir ein drit sakk. Motor lyset du no har, er eg nesten heilt sikkert på er egr ventil. Dette og kommer av oljeforbruk. Forlang ny motor, einaste som hjelper deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du eit stort problem ja. For da første so røyk ventilen pga oljeforbruk, dette er desse motorane kjent for. Er feil i topp og i blokk, so kun ny motor som gjelder her. Blei fikset på denne måten for å gjere da rimlegast mogleg veit du. Klart ein kunne skiftet stempelfjøre og overhalt topp, men hjelper ikkje da heller. Kjøpte du den av ein Opel forhandler? Da veit dei om da. Og dei fekk nok beskjed om kva årsaken var, og da og løysningen på da egentige probleme er. Men dette fekk sikkert ikkje du opplyst? Typisk garanti prosjekt. Er og blir ein drit sakk. Motor lyset du no har, er eg nesten heilt sikkert på er egr ventil. Dette og kommer av oljeforbruk. Forlang ny motor, einaste som hjelper deg.

 

Hehe, du sier noe der.. sitter godt i det :P

 

Jeg kjøpte den av en Toyota-forhandler.. Opel-forhandleren ligger rett over gata og jeg regner nesten med at de rådfører seg der, men kan jo aldri vite..

 

Jeg fikk ikke opplyst om hva som var årsaken til problemet var/er. Er veldig lite teknisk og ville sikkert ikke helt skjønt hva de snakka om uansett jeg fikk/får vite det.. Det er derfor jeg har dere ;)

Opel Vectra 1,6L 16V 98-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ein gong til da du har skreve. Den timen du har fått i Juni, er ikkje for å bytte motor da?

 

Nei, jeg er ikke opplyst om at de skal bytte motor. verkstedmesteren sa at de skulle "skru opp hele motoren" og se om de finner feilen. De skulle ha bilen i noen dager da..

Opel Vectra 1,6L 16V 98-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår