Gå til innhold

felgskade i vaskehall

Ranger emnet


beemerfanatic

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg syndet i dag og kjørte innom en vaskehall her i Bergen for første gang i mitt liv. Aldri mer... Jeg har Meguiars utstyr for litt over 2000 kroner, men jeg kunne ikke stå ute i dag pga av problemer med et øye så jeg fikk den vasket på den enkle måten.

 

Her er resultatet mitt. Skader på begge felgene på venstre side.

Bilde022.jpg

Bilde021.jpg

Bilde018.jpg

Bilde017.jpg

 

Jeg gikk inn på stasjonen å ga beskjed om skaden. Hun i kassen ringte til en annen på stasjonen som kom ut å så på skaden også gikk vi bort i hallen for å se hvordan det så ut der. Felgen hadde skrapt langs "rennen" som drar bilen fremover.

Etter det gikk han inn og hentet skadeskjema og kamera.

 

Jeg fikk beskjed om å få en takst på skaden også skulle han kontakte meg i løpet neste uke. Jeg kjørte direkte til Dekk & Felg Spesialisten for å få pris på 2 nye felger også kjørte jeg til Felgservice etterpå for å sjekke hvor mye skaden koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALTSÅ.....

 

en felg er ikke ekstra utstyr på en bil! hjul er hjul! om det er 13# felg eller 18" felg er rulleomkretsen så ubetydlig lite forandret at det har INGENTING å si når det gjelder bilvask!

 

det jeg dermed lurer på er hvordan du kan få en ripe i en felg?! det går ikke! hadde du ripa felgen skulle du jagu klart å ripe opp bilen også!

Den skinne som går langs med gulvet har du enten truffet selv, eller så har du skada felgen på en fortauskant!

 

det er teknisk sett umulig at maskina skal klare å ripe opp!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALTSÅ.....

 

en felg er ikke ekstra utstyr på en bil! hjul er hjul! om det er 13# felg eller 18" felg er rulleomkretsen så ubetydlig lite forandret at det har INGENTING å si når det gjelder bilvask!

 

det jeg dermed lurer på er hvordan du kan få en ripe i en felg?! det går ikke! hadde du ripa felgen skulle du jagu klar ripe opp bilen også!t å

Den skinne som går langs med gulvet har du enten truffet selv, eller så har du skada felgen på en fortauskant!

 

det er teknisk sett umulig at maskina skal klare å ripe opp!

 

Det er stor forskjell på felger. Hadde jeg kjørt med 155/80-13 hadde gummien på dekket beskyttet kantene på felgen. Jeg kjører med 205/40-17 og som du sikkert ser på bildet under stikker felgen like langt ut som dekket. Det var skrapemerker langs skinnen i vaskehallen og det lå rester av felgen langs toppen på skinnen.

Bilde011.jpg

 

Du ser på formen på bilen og bredden på felgene at man ikke riper opp bilen selvom man riper felgen.

Bilde023.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh ja?. Felgen stikker på utsiden av dekket men felgen stikker ikke på utsiden av bilen, så om det er noe apparat som beveger seg rundt bilen kan jeg garantere deg at den ville truffet bilen din også/skjermen.

 

Hadde du hatt mere gummibetyr det ikke nødvendigvis at det ville beskyttet felgen no bedre, spes ikke når du kjører mot en skinne/kant.

 

det der ser veldig kantkjørt ut! det jeg er overrasket over er at du fant ut av dette i vaskehallen! jeg personlig ville ALDRi tenkt på å sjekke hjula mine etter en vask... selv om jeg da aldri vasker i maskin men det er en annen sak

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan type vaskehall var dette egentlig ? Ser da unektelig kantkjørt ut ?

 

Bilde027.jpg

 

Man kjører frem til rullene, setter bilen i fri, stopper motoren og sitter i bilen mens rullene mellom rørene drar deg resten gjennom vasken. Felgene ble dratt lags røret på venstre side. Det lå aluminiumsrester fra felgen på røret når jeg og han på stasjonen gikk bak og sjekket.

 

 

 

eh ja?. Felgen stikker på utsiden av dekket men felgen stikker ikke på utsiden av bilen, så om det er noe apparat som beveger seg rundt bilen kan jeg garantere deg at den ville truffet bilen din også/skjermen.

 

Hadde du hatt mere gummibetyr det ikke nødvendigvis at det ville beskyttet felgen no bedre, spes ikke når du kjører mot en skinne/kant.

 

det der ser veldig kantkjørt ut! det jeg er overrasket over er at du fant ut av dette i vaskehallen! jeg personlig ville ALDRi tenkt på å sjekke hjula mine etter en vask... selv om jeg da aldri vasker i maskin men det er en annen sak

 

Sjekk høyden på røret på venstre side. Det er ganske lavt. Hadde jeg kjørt med 80 profil hadde siden på dekket blitt dratt langs røret. Når jeg kjører med 40 profil er det mindre avstand mellom bakken og felgkanten. Røret i vaskehallen er i samme høyde som felgkanten.

 

Grunnen til at jeg gikk ut er pga at jeg aldri har kjørt gjennom en vaskehall før og ville se om jeg var fornøyd med vasken. Hadde ikke bilen blitt ren hadde jeg gått inn og klaget. Jeg skal aldri inn i en vaskehall igjen.

 

Skal jeg gå ut å ta skikkelige bilder av felgene og siden på bilen sånn at du får se hvorfor felgene traff kanten og ikke bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjører frivillig inn i den drapsmaskinen der, fortjener man ett par oppripede felger.

 

Jeg er egentlig enig med deg, men det skal ikke skje alikevell.

De kunne jo hatt noe plastgreier på siden som beskytter felgene.

 

Neste gang bilen skal vaskes skal jeg finne frem foma`en, foamgun`en og wash mitt`en.

 

Bør jo være skilt som advarer om minimum dekkprofil i maskinen.

 

Det burde være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg faller detta her nesten i kategorien "selvforskyldt skade".

Hvis man ser bort ifra at produsent/leverandør av maskinene selvsagt skal sørge for at de er trygge for brukerne SELVSAGT!

 

Men man tar en sjanse å sette bilen i sånne maskiner, det er og blir idioti!

Jeg personlig mener det er smartere å gå noen dager "over tia" med en møkkete bil, enn å belaste bilen for de skader som blir påført (synlig og mindre synlige (ref: lakkskader)) av en slik maskin!

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var mye snakk om hvorfor han gjordte det osv...

 

er jo ikke det det er snakk om da...

 

 

neej, gjør som han med MOMO corse felgene.. du får nok alltids noe igjen ;)

 

 

Det med 18" er ikke standard osv, er bare tull.. maaange fabrikk biler som blir levert med 18" nå om dagene..

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
ALTSÅ.....

 

en felg er ikke ekstra utstyr på en bil! hjul er hjul! om det er 13# felg eller 18" felg er rulleomkretsen så ubetydlig lite forandret at det har INGENTING å si når det gjelder bilvask!

 

det jeg dermed lurer på er hvordan du kan få en ripe i en felg?! det går ikke! hadde du ripa felgen skulle du jagu klart å ripe opp bilen også!

Den skinne som går langs med gulvet har du enten truffet selv, eller så har du skada felgen på en fortauskant!

 

det er teknisk sett umulig at maskina skal klare å ripe opp!

 

hmm hva vet du egentlig om det? har jobbet på et bilvaskeri, og sånt skjer hele tiden. så hvis du har noen du er redd for på bilen, ikke kjør inn i sånn vaskehall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår