Gå til innhold

regler for v8 i 740

Ranger emnet


krbarstad

Anbefalte innlegg

Dette står det mye om, bare søk.

Er vel som til 240, du trenger diesel fjærer forran, tykkere stabbstag, torpedostag (i alle fall til 240. 740 er jo godkjent opp til 220 hester, så det skal ikke være noe problem:)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha fjærer foran som er beregnet for vekta, og Volvo's dieselmotor veier omtrent det samme som en small-block chevy.

I tillegg så må du passe på at ikke forakselvekta blir over maks. Denne vekta skal stå på en plate i motor-rommet og i vognkortet. Du kan heller ikke ha mer enn 238hk og 310Nm, det er den siste som er vanskelig å klare med en V8, og dette skal normalt dokumenteres. Dessuten skader det ikke å ha bremser, foringer og fjærer/dempere i topp stand, når man skal inn å vise ombyggingen.

Utover dette så må det søkes skriftlig til biltilsynet om ombygging. Jeg gjorde det ihvertfall slik, hvor jeg skrev hva jeg ønsket å gjøre og hvordan jeg ville løse det.

Du må også vise kvittering på motor/gear du setter i, samt ta vare på alle kvitteringer på deler du kjøper. Dette for å dokumentere at delene ikke er stjålet...

Lykke til :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm kvitteringer?

 

hva om du har kjøpt deler brukt?

 

det er jo bare tull at de krever kvitteringer på alt som er kjøpt :)

 

Joda, men bedre å ha en kvittering for mye enn en for lite, når du står hos dem og de spør etter de :)

Men har du kjøpt motoren brukt er det vel ikke noe problem å få en skriftelig kvittering?

Jeg ble ihvertfall spurt hvor motor og gear stammet fra når jeg var å godkjente min. Jeg spurte hvorfor de trengte å vite det, og fikk til svar at det var mye deler fra slakta biler i omløp og de ville ikke godkjenne, hvis det var en mulighet for att slike deler satt på min bil.

Derfor er det greit å ha med en kvittering....

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan heller ikke ha mer enn 238hk og 310Nm, det er den siste som er vanskelig å klare med en V8, og dette skal normalt dokumenteres.

Lykke til :)

 

 

Forsåvidt riktig, men det du må tenke på er at etter motoren kommer det en gearkasse. Å når du da ganger vridet med utv. i laveste gear, vil du få belastningen som kommer ut til bakaksel, å å som dermed belaster chassiet.

 

USA V8 kasser har som regel mye lavere numerisk utv. i geara enn eks Volvo sine kasser, å dermed vil "multipliseringen" bli mye mindre.

 

Eks:

USA

310Nm X 2,87 = 890 Nm

 

Volvo

310 X 3,36 = 1040 Nm

 

(Vet ikke eksakte utv her å nå, men dere forstår).

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, gjør det slik du. Vil bare si at den måten funka UTMERKET på min søknad, å på BT var de helt enig.

 

Sto åsså en reportasje i et Wheels for et par år siden om akkurat dette.

 

En med Volvo 745 som hadde satt i TPI 350 å T5 kasse(Mats Thollander tror jeg det var), å det endte med at Volvo måtte gå med på det vridet, så lenge det var med den utv.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka me en amcar fyr på jobben, å han fikk meg inn på tanken om en v8 fra ford, han mente at disse va fysisk mindre å lettere enn chevy, pluss at di også var generelt bedre motorer enn chevy. tenkte kanskje å prøve å få tak i en ford 289 eller 302.

 

Enig at de er noe lettere, men om de er bedre kan vel diskuteres :)

Men Ford motorene har oljesumpen foran, og da må motoren veldig langt frem for at den skal gå klar av traversen.Og når motoren kommer langt frem får du problemer med plassen mellom vannpumpe og radiator.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at de er noe lettere, men om de er bedre kan vel diskuteres :)

Men Ford motorene har oljesumpen foran, og da må motoren veldig langt frem for at den skal gå klar av traversen.Og når motoren kommer langt frem får du problemer med plassen mellom vannpumpe og radiator.

 

takk for info ang oljesumpen, men det finnes da altids en løsning på det problemet. men jeg har ikke bestemt meg om jeg skal ha v8 i 740n,men det er kjekt å vite ka som må gjøres for å få det godkjent, å hva som eventuelt kan bli problem med monteringa av motorn. men tusen takk for info`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår