Gå til innhold

Timing av register reim på VAG diesel

Ranger emnet


engedale

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi 80 1.6 TD Intercooler. I 1999 ble register reima skiftet på

et VAG verksted.

Bilen fungerte helt topp etterpå på alle mulige måter.

 

Men i 2006 var det tid for register reim bytte igjen. Denne gangen hadde jeg

kjøpt inn en uoriginal register reim, men den ble skiftet på samme VAG

verksted (men som sagt ikke med original reim denne gangen).

 

 

Når jeg fikk tilbake bilen ble følgende feil oppdaget:

 

- Bilen er vond å starte når den er varm/halv varm (Når jeg drar ut håndgassen starter den lett)

Tidligere startet den med en gang uansett

 

- Bilen småfusker / nykker ved lave turtall (spesielt ille i fuktig vær)

Tidligere var det ikke antydning til fusking.

 

- Motoren blir unormalt varm ved kjøring i motbakker, opptil 105 grader

(spesielt om sommeren)

Temperaturen holdt seg normalt før

 

Pga at bilen går like godt som før og bruker lite diesel, også etter regreim

bytte i 2006, har jeg ikke gjort noe med det ennå. Og nå er det for sent å

klage. Men jeg ønsker nå å få alt til å fungere 100% igjen.

 

Noen som vet om det er forskjell på avstanden mellom tennene på den

uoriginale og den originale register reima?

Siden det ble montert original reim i 1999 og uoriginal reim i 2006.

 

Jeg fikk vite at han som skiftet register reima hos VAG i 1999 var en eldre

kar som er kjent for å være dyktig på disse gamle VAG diesel motorene. I

2006 jobbet han desverre ikke lenger, og det var derfor noen andre enn han

som skiftet register reima for meg. Det virker som det ikke er så mange som

kan disse motorene lenger, da det er TDI som gjelder nå. Etter det jeg har

skjønt er det fin innstillinger på reim hjulet ved å løsne en kile, og at

diesel pumpen må justeres samtidig.

 

Det jeg lurer på er om noen som vet noen som kan disse gamle 1.6 literene

med mekanisk dieselpumpe og Intercooler ut og inn. Enten en som jobber på

VAG verksted eller utenom, som kan ta på seg et nytt register reim bytte for

meg på bilen, og time alt skikkelig. Helst på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på de gamle dieselmotorene skal man i følge boka justere dieselpumpa etter skiftet reg.reim. mulig det ikke er gjort på denne. få justert pumpa så vil det kanskje bli bedre.

 

skal vell ikke koke hvis dieselpumpa ikke er justert?

 

kan være at de har bommet på en tann eller at den i ettertid har hoppet over.

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår