Gå til innhold

Faren med åpent luftfilter.

Ranger emnet


Phantom3D

Anbefalte innlegg

Jeg vet at mange der ute har åpent luftfilter, dette gir bilen 2-10 hester ekstra. Og kanskje enda mer i kombinasjon med eksos og en chip eller "remapp".

Men det mange ikke tenker på er faren ved å ha ett åpent luftfilter.

 

En orginal luftfilterboks tar somregel luften utenifra, dette fordi den er lukket og eneste vei for luft å komme inn er via grillen eller ett "scoop". Ett åpent luftfilter derimot, tar lufen fra hele motorrommet, noe som til-tider kan være meget varmt! På en orginal bil er ikke dette ett kjempe-problem, men straks den er chippet eller får større turbo kan det fort bli problemer. Problemet oppstår somregel ikke under normal kjøring, når bilen får frisk ny luft inn til motor-rommet. Det oppstår somregel heller ikke under kjapp kjøring når motoren presses, pga masse frisk luft inn i motorrommet.

 

Men etter å ha stått og gått på tomgang en del, og så begynnes å kjøres hardt med, eller "burning" da kan det bli trøbbel med alt for varm luft i en alt for varm motor! En større intercooler på en turbo-motor kan løse mye. Men det kan fort bli trøbbel.

 

Husk også at oljen i motoren avleder en del varme. Jo tykkere olje jo bedre.

 

Sier bare dette til alle grunnet skrekkhistorier på en del utenlanske fora. Ett eksempel var en Turbo bil som sto på tomgang en del før den ble kjørt hardt med, og stempel ++ røyk. Dette var en chippet bil, men ikke "overtunet". Han fikk ikke noe igjen på garanti. Luften som kom inn holdt nesten 200 grader celsuis (Inn til motor etter intercooler!!) kontra med en lukket luftfilterboks som gir ca 20 - 40c avhengig av utetemp.

 

Man får somregel en del advarsler før det blir kritisk, men mange fortsetter å gi gass og skjønner ikke hvorfor bilen går dårlig, da er det gjort!

 

Jeg holder meg til uchippet bil med innsatsfilter iallefall! Selvom jeg ikke kjører så hardt!

 

Noen andre innlegg om dette?

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange der ute har åpent luftfilter, dette gir bilen 2-10 hester ekstra.

2-10 hester ekstra?

 

Og kanskje enda mer i kombinasjon med eksos og en chip eller "remapp".

"remapp"?

 

Men etter å ha stått og gått på tomgang en del, og så begynnes å kjøres hardt med, eller "burning" da kan det bli trøbbel med alt for varm luft i en alt for varm motor!

Luften under panseret forsvinner fortere enn du klarer å lese setningen her.

 

 

Jeg er redd du ikke har helt 100% kontroll på hva du skriver om. Det er lov å spørre. Det er lov å spørre så dumme spørsmål man bare vil. Men prøv å formulere det som ett spørsmål, og ikke som om det var fakta.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ikke lag belærende howtoer hvis du ikke har helt 100% kontroll på hva du skriver om.

 

Ehm, ja er klar over dette. Ville bare lage litt diskusjon rundt tema? Derfor jeg også spør om det er noen andre innlegg om dette.. Ikke ment som noen how to (Hvis du så dette som en beskrivende how-to så anbefaler jeg å lese gjennom en gang til), jeg beskriver vel ikke hvordan man kan "løse" noe eller fikse problemene. Lurer ganske enkelt på hva andre mener. Er iallefall dette jeg har hørt fra andre fora rundt om, og vil ha flere meninger.

 

Og dette innlegget hjalp meg ikke noe mer slitenvolvo..

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette innlegget hjalp meg ikke noe mer slitenvolvo..

 

Ok.

 

  • Vanligvis så suger motoren kald luft utenifra, med superduper-sport-filter så suger den varm luft fra under panseret.
  • Kjøper man billige drittfiltere så kan de være dårlige til å filterere ut støv med de skader det måtte påføre motoren.
  • KN's luftfilterolje har rykte på seg for å skade LMM-er av tråd-typen, selv om KN bedyrer at dette ikke er sant så blir det alltids det med geita og havresekken.
  • Forvarming av luften lar seg ikke bestandig kombinere med "trimm-filter" noe som kan føre til problemer på kalde vinterdager. Særlig for dem med forgasser som kan få ising i forgasseren.

 

Jeg har aldri hørt om motorras pga at motoren sugde varm luft på tomgang, og for meg høres dette ut som en skrøne mer enn noe annet.

 

 

Skal også legge til at jeg er overbevist om at luftfilter aldri har vært med på å gi en originalmotor mer effekt, og er den mest bortkastede trimdelen man kan kjøpe seg etter grille-loffen-enderør og kulelager i eksosen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-10 hester ekstra?

 

 

"remapp"?

 

 

Luften under panseret forsvinner fortere enn du klarer å lese setningen her.

 

 

Jeg er redd du ikke har helt 100% kontroll på hva du skriver om. Det er lov å spørre. Det er lov å spørre så dumme spørsmål man bare vil. Men prøv å formulere det som ett spørsmål, og ikke som om det var fakta.

 

Ja, der endret du gitt:

Ja, er det ikke 2-10hk ekstra luftfilter eksos ol kan gi? (Det jeg har hørt)

 

Trekker ikke ett åpent luftfilter inn luft fra motorrommet som jo er varmere en utenfor?

 

Kjøler ikke intercooleren ned luften før turboen?

 

Forsvinner luften under panseret så fort selv på tomgang med ett litt lukket motorrom. (Som det ofte er på NYERE biler)

 

Kom med noe konstruktivt isteden på å klage på innlegget mitt?

 

ja, innrømmer gjerne at jeg ikke har 100% peil på dette.

Og ja, jeg kunne sikkert formulert dette mer som ett spørsmål.

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

 

  • Vanligvis så suger motoren kald luft utenifra, med superduper-sport-filter så suger den varm luft fra under panseret.
  • Kjøper man billige drittfiltere så kan de være dårlige til å filterere ut støv med de skader det måtte påføre motoren.
  • KN's luftfilterolje har rykte på seg for å skade LMM-er av tråd-typen, selv om KN bedyrer at dette ikke er sant så blir det alltids det med geita og havresekken.

 

Jeg har aldri hørt om motorras pga at motoren sugde varm luft på tomgang, og for meg høres dette ut som en skrøne mer enn noe annet.

 

 

Skal også legge til at jeg er overbevist om at luftfilter aldri har vært med på å gi en originalmotor mer effekt, og er den mest bortkastede trimdelen man kan kjøpe seg etter grille-loffen-enderør og kulelager i eksosen.

 

Ok, takk :)

Nå fikk jeg litt mer informasjon om det jeg ville. Tar dette opp pga diskusjon om dette på Engelsk Mitsubishi-forum. Der de har kommet frem til at BLITZ luftfilter kit hadde deler av skylden for raset. Selvfølgelig sammen med effektøkning og hard bruk av motor. Hadde han hatt en orginalboks, hadde ikke dette skjedd. (Hevder DE)

 

En remap er vel omtrent det samme eller helt det samme som en chip. (Forskjell på å bytte ut ECU'n kontra å bare oppgradere softwaren i den??)

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dette opp pga diskusjon om dette på Engelsk Mitsubishi-forum. Der de har kommet frem til at BLITZ luftfilter kit hadde deler av skylden for raset. Selvfølgelig sammen med effektøkning og hard bruk av motor. Hadde han hatt en orginalboks, hadde ikke dette skjedd. (Hevder DE)

 

Dette minner meg om diskusjonen jeg og en kompis hadde etter en særdeles fuktig natt, om hva det var vi ble så jævlig dårlige av. Etter å diskutert dette opp og ned, kom vi fram til at det måtte være blandevannet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om diskusjonen jeg og en kompis hadde etter en særdeles fuktig natt om hva det var vi ble så jævlig dårlige av. Etter å diskutert dette opp og ned, kom vi fram til at det måtte være blandevannet.

 

Ja, det er derfor jeg kun drikker ren "sprit" Cognac, calvados, whisky ol ublandet! ;)

 

Ja, jeg tok den. Men du utelukker at ett åpent luftfilter kan ha forårsaket problemene?

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, setter du inn "superduperfilter" langt inni motor rommet så ja.. da suger den jo en del varmluft.

 

men bygger du såkaldt "ramair" som er rør og filter som ligger helt nede ved fangern, og er skjermet så det er stengt bort ifra resten av motor rommet. da kan man starte og snakke om de 2 hk'ene du har hørt om:P

 

men kulelager i eksosen hørtes bra ut.. må prøves.. ha ha ha

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mener du vel?

 

Ja, mener selvfølgelig etter :-)

----------------------------

 

Hva har jeg sagt galt da, har sagt at dette er noe jeg lurer på om kan stemme, og alt jeg får er barnslige innlegg om at jeg ikke kan noe. Kanskje fordi jeg ikke får noe svar?

 

Jeg sier ikke at åpent luftfilter er farlig. Men lurer på om det kan ha bidratt til at motoren fikk såpass varm luft, som motoren ikke klarte å håndtere..

 

Dere kan jo lese historien selv:

 

Here we go... at first I was on my way home from work (approx 22km) where I topped my car at 228km/h (I did over reev my engine all the way to 7300rpm on all gears, unfortenaly). I was going to pick up a friend of mine, so I drove to his place (like crazy), then when I got there. I waited for him outside his house, leaving the engine "on" all the time (maybe 5-10 minutes). Then we went away like 2 minutes driving to pick up my next friend (who was also "late") and I did not shut my engine of. The second friend got out after 3-5 minutes, which I left the engine on all the time. This means my engine haven't been shut down since I started it from work.

 

OK, here is where the action took place. We where finally heading away. I drove carefully towards the highway. My second friend did never ride my colt since I brought it out after the remap so I was gonna give him a demonstration. Towards the highway we went, and as for as we got into the highway, I started to hit the throttle... noticing that my colt went like a piece of sh*t... hmmm... as STUPID as I was I still kept my foot on the floor... the car started to shake a little bit and the turbo gauge arrow started to go between 0,8 - 1 bar back and forth. The exhaust sounded like a V8 on idle, making fart sounds. EXTREMELY STUPID as I was, I STILL KEPT THE PLATE ON THE FLOOR!!!!!! Then after about 30 seconds while I was thinking about way the colt went so bad (STILL KEEPING FULL THROTTLE), the engine said CABOOOM!!!!!!!

 

Imagine the heat that was built in the engine room when I got to my friends house leaving the engine idle for 10 minutes right after I drove it like hell... imagine that heat into the blitz kit where the poor intercooler tries to freeze it and think of what happens when heat air gets into the engine... it's a big chance for nocking. I don't know if you call it nock or spike or anything else... but what I am trying to say is that the cylinder exploded by compression and not the spark plug. This means that the first cylinder started to lite at the same time as another. This may way explain that only one cylinder got blown. The piston got so hot with the heat of repeatly explosions that it expanded itself and got stock on top, the rod tries to pull the piston down and got pulled... cracked on the middle and blown out of the engine by the crankshaft, swinging the lower part on the inside wall!

 

HOW STUPID AM I!!?!?!?!?!?!?!!

 

About the temperature... he did only measured it, he didn't created the temperature, I saw it with my own eyes. Don't know if it is 200 degrees into the engine, but that is what it shown... I can actually beleive it since the alu pipe after the intercooler (that a few of us changed) was hot like hell...

 

Well, I don't think Turbo Center did anything wrong except for not forcing me with a gun to remove the blitz. And Mitsubishi has built an excellent engine that could resist full throttle with misfirering cylinder in about 30 seconds with all that pressure and heat. I am the one and only to blame, I did not release the throttle... damn I hate myself...

 

Må si jeg er skuffet over responsen man får her på forumet, var ikke sånn før i tiden :-P

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne fyren som skrev dette tror at havariet kom av for varm luft gjennom et åpent filter, så tar han temmelig feil, og at han skriver 200 grader, så er det nok i Farenheit han mener, og ikke i Celsius som vi måler det.

For etter at han begynner å kjøre, så er nok ikke luft temperaturen i motor rommet så utrolig høy, og også på tomgang, så hjelper jo viften til med å skifte ut luften i et motor rom.

Åpent luftfilter har jo vært original utstyr på mange biler siden tidligt på 60 tallet, og det har vært kjørt ufattelig mange løp med biler med åpent luftfilter siden 60 tallet, og sikkert tidligere også

 

Er nok helt andre årsaker til havariet her enn åpent luftfilter

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så betydelig bevegelse på luften i motorrommet når du kjører. Og hvis motoren og motorrommet blir så varmt på når du står stille på tomgang, som beskrevet i skrekkeksempelet over her så er ikke luftfilteret ditt største problem. Da har du rett og slett større problemer.

200C innsugstemp?... Da har du montert filteret inntil eksosmanifolden hvertfall. Finnes ikke så varmt i et motorrom noe annet sted enn direkte inntil eksosen.

 

Et åpent filter montert greit i motorrommet er sjelden farlig. Men det er alltid positivt om man får avskjermet det fra varmen. (Kun med unntak av forgasser eller monopoint-innsprut på vinterstid.)

 

Jeg har åpent filter i et tett lite motorrom, og jeg sliter litt med varme. Det blir veldig varmt, da jeg mangler noen utluftinger som skulle vært over turbo og grenrør. Filteret sitter kanskje 30cm fra turbo og grenrør. Men jeg kan datalogge innsugstemperatur og den er aldri for høy. Skulle gjerne laget en avskjerming, men enn så lenge er det hvertfall ingen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår